خواص گوشت قرقاول

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خواص گوشت قرقاول

یکی از پرندگان بومی آسیا که گوشت آن خواص زیادی دارد و منبع پروتئین بالا و در عین حال کالری و چربی کم است قرقاول است که قیمت گوشت آن بالاست چونکه خواص زیادی دارد البته کسانی که کلسترول خون بالا دارند باید از خوردن آن صرف نظر کنند و همچنین افرادی که گرم مزاج هستند در مصرف گوشت پرنده احتیاط کنند.

قرقاول یکی از پرندگان است که نژادهای مختلفی در دنیا دارد و به دلیل خواص بیشماری که در گوشت آن وجود دارد قیمت گوشت قرقاول بالاست و کمتر کسی قادر به خرید آن است. یکی از ویژگی های مهم گوشت قرقاول وجود پروتئین بالا و در عین حال کالری و چربی کم است  که بعنوان یک رژیم غذایی برای بدنسازان و کسانی که به فیتنس و تناسب اندام خود اهمیت می دهند خوردن آن توصیه می شود. وجود ویتامین ها و مواد معدنی زیاد چون آهن، ویتامین های گروه B و C و البته سلنیوم، روی، پتاسیم باعث شده است که گوشت قرقاول خواص بیشتری از سایر پرندگان چون مرغ زنده داشته باشد از این روش پرورش قرقاول در ایران نیز به منظور تولید گوشت انجام می شود. رفع خستگی، سلامت قلب و عروق، رشد و تقویت عضلات و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن تنها بخشی از خواص گوشت قرقاول است.

فروش گرینچیک شاه طوطی

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش گرینچیک شاه طوطی

پروش قرقاول در ایران

به دلیل وجود مواد معدنی، ویتامین های زیاد و همچنین پروتئین بالا، کالری و چربی کم پرورش این پرنده در ایران به منظور تولید گوشت انجام می شود که معمولا نژادهای قرقاول آمریکایی و پاکستانی انتخاب می شود. به دلیل خواص بیشمار گوشت قرقاول قیمت آن بالاست از این رو برای کسانی که به پرورش قرقاول روی می آورند سود بالایی به همراه دارد.

خواص و مضرات گوشت قرقاول برای بدن

قرقاول جزو دسته پرندگان بومی قاره آسیا است که به خاطر خواص زیاد گوشت آن و همچنین زیبایی منحصر به فردش شناخته شده است.

کالری و چربی کم و در عین حال پروتئین بالا و سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین در گوشت قرقاول باعث شده است که تقاضای خرید آن زیاد شود و همین به معنای سود فراوان برای پرورش دهندگان این پرنده است. یکی از مواردی که باعث شده است تقاضای خرید گوشت قرقاول زیاد شود به کار نبردن دارو و آنتی بیوتیک دامی در پرورش پرنده است که باعث می شود گوشت آن کاملا ارگانیک و سالم باشد.

مقایسه گوشت قرقاول با گوشت مرغ

همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید درصد کالری گوشت قرقاول پایین تر از گوشت مرغ است و البته ویتامین ها و مواد معدنی زیادی نیز دارد.

ارزش غذایی

گوشت قرقاول

گوشت مرغ

کالری

۱۳۴ کالری

۲۶۳ کالری

چربی اشباع شده

۱ گرم

۳ گرم

کلسترول

۸۰ میلی گرم

۴۱ میلی گرم

سدیم

۴۵ میلی گرم

۴۵۱ میلی گرم

پروتئین

۲۲ گرم

۱۵ گرم

ویتامین A

۴% DRI

۰

ویتامین C

۱% DRI

۰

کلسیم

۳% DRI

۲% DRI

آهن

۱۰% DRI

۶% DRI

با خواص گوشت قرقاول آشنا شوید

1-کم کالری

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید گوشت این پرنده کمترین مقدار کالری و چربی را به همراه دارد و می توان گفت که نصف گوشت مرغ کالری دارد بنابراین به عنوان یک ماده غذایی کم کالری محسوب می شود که خوردن آن به شما توصیه می شود.

2-برای کاهش وزن مفید است

کسانی که به دنبال داشتن بدن سالم هستند و بدنبال یک ماده غذایی پر پروتئین و کم کالری هستند باید به شما بگوییم که گوشت قرقاول بهترین انتخاب است. شما می توانید با مصرف گوشت قرقاول باعث کاهش وزن خود شود و در عین حال بدنی عضلانی داشته باشید.

یک از مزیت های آنها داشتن پروتئین بالاست که باعث می شود  با مصرف آن به رشد عضلات خود کمک کنید، بنابراین کسانی که به بدنسازی مشغول هستند به خوردن گوشت این پرنده روی بیاورند چون منبع غنی پروتئین است.

3-آهن بالایی دارد

یکی از مواد معدنی مهم و ضروری برای بدن انسان قطعا آهن است که شما می توانید مقدار زیادی از آنرا در گوشت قرقاول مشاهده کنید. علاوه بر آهن، مقدار زیادی پتاسیم در گوشت قرقاول وجود دارد که باعث حفظ سلامت قلب و عروق شما می شود.

4-سرشار از ویتامین های گروه ب

شاید کمتر گوشتی وجود داشته باشد که در آن به طور همزمان ویتامین c و ویتامین های گروه B وجود داشته باشد اما در گوشت قرقاول همه اینها وجود دارد.

  • در ۱۰۰ گرم گوشت این پرنده ۱۴.۴ میلی گرم ویتامین B3 یا نیاسین وجود دارد که به راحتی باعث می شود که 96 درصد نیاز بدن شما را به این ویتامین تامین کند. درواقع ویتامین نیاسین باعث حفظ سلامت روان، بهبود عملکرد سیستم عصبی و همچنین کاهش خستگی در افراد می شود و مهمتر اینکه جزو ویتامین هایی است که باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان می شود.
  • در هر 100 گرم گوشت پرنده  مقدار ۱.۴۸۵ میلی گرم ویتامین B6 وجود دارد. وجود این ویتامین در بدن شما باعث بهبود سلامت ایمنی بدن، بهبود سیستم گردش خود و البته رشد موهای سر می شود.
  • وجود مقدار ۴۸۱ میلی گرم فسفر در ۱۰۰ گرم گوشت کاملا عالی است به صوص اینکه ضرورت نیاز بدن به فسفر بر هیچ کسی پوشیده نیست.
  • البته در گوشت قرقاول ویتامین های ب 12 نیز وجود دارد که مصرف آن باعث سلامت روان، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین رفع خستگی روزانه شما می شود.

5-حاوی ویتامین B5

ویتامین  ب 5 را به نام دیگر آن اسید پانتوتنیک می شناسند که وجود آن در بدن هر فرد باعث تقویت ذهن و البته افزایش عملکرد ذهنی، رفع خستگی و ایجاد انرژی کافی برای شما خواهد بود.

البته ویتامین کولین که همان ویتامین ب 4 است جزو ویتامین های گوشت قرقاول است که مقدار 135 میلی گرم از آن در گوشت پرنده وجود دارد که همین مقدار 28 درصد از نیاز بدن به این ویتامین را رفع خواهد کرد.

موارد منع مصرف گوشت قرقاول

با تمام خواصی که گوشت پرنده دارد اما مصرف آن برای افرادی کلسترول خون دارند توصیه نمی شوند. فراموش نکنید که طبع گوشت قرقاول گرم و خشک است از این رو افرادی که گرم مزاج هستند در مصرف این گوشت باید احتیاط کنند و در کنار آن از سکنجبین به عنوان مصلح خوب استفاده کنند.

خواص گوشت قرقاول در طب سنت

در طب سنتی این گوشت بعنوان  ماده غذایی خوب برای رفع فراموشی، وسواس ذهنی و البته تقویت قوای جنسی به شمار می آید.

خواص گوشت قرقاول برای کودکان، بزرگسالان و زنان باردار

خب به دلیل لطیف و نرم بودن گوشت پرنده و همچنین هضم راحت آن امکان درست کردن انواع کباب، خورش با این گوشت وجود دارد. به راحتی تمام رده سنی و حتی زنان باردار امکان استفاده از این نوع گوشت را دارند چون خواص بیشماری چون رفع ضعف عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، یا کمک به درمان بیماری هایی همچون تشنج، آسم، ضعف اعصاب، وسواس، سنگ کلیه و آلزایمر در آن وجود دارد و منبع غنی از پروتئین است که باعث رشد عضلات می شود از این رو مصرف آن برای بدنسازان توصیه می شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است