آشنایی با نژاد مرغ و خروس فونیکس

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد مرغ و خروس فونیکس

نژاد مرغ و خروس فونیکس جزو بهترین نژاد زینتی هستند که قیمت بالایی دارند و به خاطر دم بلند و زیبای خود مشهور هستند که حتی دم خروس فونیکس به طول 90 سانتی متر نیز می رسد از این رو نگهداری و پرورش آن سخت است.

شاید در سایت دامداری خیلی از مرغ و خروس های زیبا و زینتی چون نژاد سبرایت، سلطان، کوشین، جاپنیز، ابریشمی دیده باشید اما در این بین بهترین نژاد مرغ و خروس زینتی نژاد فونیکس است. مرغ و خروس فونیکس phoenix را به خاطر بلندی دم آن و حالت داسی شکل آن می شناسند که برخی اوقات به حدود 5 فوت طول دارد. در واقع این نژاد مرغ و خروس زینتی طرفداران زیادی دارد از این رو قیمت آن بالاتر از نژادهای دیگر است اما تمیز نگه داشتن دم خروس فونیکس کار سختی است.

فروش مرغ و خروس فونیکس

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش مرغ و خروس فونیکس

تاریخچه مرغ و خروس فنیکس

به خاطر جثه کوچک این نژاد مرغ و خروس را جزو دسته پرندگان زینتی می نامند و قدمت آن بالای هزار سال است و منشا اصلی آن به کشور ژاپن بر می گردد. این نژاد زینتی خیلی شبیه به نژادهای آناگادوری و یوکوهاما است با این تفاوت که طول دم آن کوتاهتر است. در واقع این نژاد را حاصل آمیزشی با نژاد آناگادوری می نامند که آنرا مرغ و خروس فونیکس مدرن می نامند.

اولین بار مرغ و خروس فونیکس که به آن ققنوس نیز می گویند در سال 1965 در انجمن طیور آمریکا به ثبت رسید و در سال 1974 به رسمیت شناخته شد. اولین بار این نژاد مرغ و خروس ژاپنی بعد از جنگ جهانی دوم به آلمان برده شد.

فروش مرغ و خروس فونیکس

برای مشاهده تمام آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش مرغ و خروس فونیکس

خصوصیات ظاهری مرغ و خروس فونیکس

مشخصه اصلی این نژاد زینتی وجود دم بلند و داس شکل آن است که آنرا از سایر نژادهای مرغ و خروس زینتی متمایز می کند.

  1. در سه رنگ ققنوس طلایی، نقره ای و سیاه سفید سینه سرخ مرغ نژاد فنیکس (ققنوس) به رسمیت شناخته شده است و البته به رنگهای دیگر چون سفید، قرمز، قهوه ای و کرم و... وجود دارد.
  2. مرغ و خروس فونیکس جثه ای متوسط با پاهای به رنگ زرد و لاله گوش سفید و گوشواره و تاج قرمز رنگ دارند.
  3. اندازه تخم مرغ فونیکس کوچکتر از مرغ معمولی و به رنگ سفید است.
  4. جوجه مرغ و خروس فونیکس در اوایل به رنگ قهوه ای مایل به کرم و زرد هستند.

وزن مرغ و خروس فونیکس

این نژاد که جثه ای کوچک دارد و به خاطر همین آنرا به مانند سایر نژادهای مرغ و خروس زینتی جزو دسته پرندگان زینتی می دانند.

  1. مرغ فونیکس در سن بلوغ حداکثر به ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم می رسد.
  2. وزن خروس فونیکس نیز به ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم می رسد.

ویژگی های و خصوصیات رفتاری مرغ و خروس فونیکس

این نژاد کاملا آرام و مطیع هستند اما در هنگام آزار و اذیت خشن می شوند و کلا دوست ندارند کسی به آنها دست بزند. در واقع به خاطر اینکه توانایی پرواز کوتاه مدت دارند از این رو برای ترساندن مزاحمان و دشمنان خود رفتاری خشن دارند و با پرواز کردن آنها را می ترسانند.

شرایط نگهداری و پرورش از آنها

به دلیل بلندی دم خروس به حدود 90 سانتی متر باید برای یک جفت از آنها حداقل 10 متر مربع فضا در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که کف محل نگهداری آن باید 50 الی 60 سانتی متر بلند از کف زمین باشد تا به خوبی روی آن استراحت کنند و از کثیف، شکستن دم آنها جلوگیری شود.

به دلیل اینکه این نژاد نسبت به گرما و سرما تحمل بالایی ندارد از این رو باید وسایل گرمایشی و سرمایشی را در محل نگهداری آنها فراهم کنید.

جوجه کشی مرغ و خروس فونیکس به چه صورت است؟

دوره جوجه کشی آن به مانند مرغ معمولی 21 روز است که در طول سال 80 تخم می گذارد و مرغ فونیکس در سن حدود 5 الی 6 ماهگی به سن بلوغ می رسد و قادر به تخم گذاشتن است.

غذای مرغ و خروس فونیکس چیست؟

این نژاد به مانند تمام پرندگان و ماکیان سانان با انواع مواد خوراکی و غذا چون دانه ها، غلات، مواد غذایی پروتئین دار، سبزیجات، میوه ها و صیفی جات ها تغذیه می شوند و باید دقت کنید که به منظور حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها حتما انواع مولتی ویتامین های خوراکی، واکسن و کنسانتره مخصوص به آنها بدهید.

 

پژمان تیموری 1400-10-01

سلام لطفا قیمت مرغ و خروس و جوجه فونیکس اعلام بفرمایید