نحوه تشخیص جنسیت جوجه خروس و مرغ

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه تشخیص جنسیت جوجه خروس و مرغ

به منظور تشخیص جنسیت جوجه می توان از طریق پرهای بال، رنگ بدن و حتی نوع راه رفتن جوجه و یک روش کاربردی مطمئن چون نگاه کردن به مقعد متوجه شد هر چند با افزایش سن از طریق تاج و ریش، پرهای کمر و البته تخمگذاشتن تشخیص جنسیت جوجه ها راحت تر است.

اکثرا در کودکی همه ما برای یک بار هم که شده جوجه رنگی را در خانه نگهداری کرده ایم اما شاید سوالی که همیشه در ذهن شما باشید این است که از کجا بفهمیم جوجه رنگی خروس است یا مرغ. در واقع اگر قصد نگهداری و پرورش جوجه مرغ و خروس را به صورت حرفه ای داشته باشید باید به خوبی جنسیت آنها را تشخیص دهید تا بتوانید هنگام رشد و بزرگ شدن آنها را به قیمت مناسب بفروشید. با استفاده از نحوه پر بال های جوجه رنگی، مقعد و حتی جثه و اندازه آنها قادر خواهید بود نر و ماده بودن جوجه را تشخیص دهید. در این مقاله به بررسی 20 روش برای تشخیص جنسیت جوجه خروس و مرغ رنگی خواهیم پرداخت.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

فروش جوجه خروس

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش جوجه خروس

اهمیت تشخیص جنسیت جوجه

خب مرغ و خروس جزو پرندگان راسته ماکیان سانان هستند که از گوشت و تخم آن انسان ها مصرف می کنند که به منظور سوددهی از فروش تخم مرغ قطعا باید به دنبال خرید مرغ تخمگذار چون نژادهای لگهومن، نیوهمشایر، استرالوپ باشید. در این برای اینکه از گوشت آنها استفاده کنید قطعا بهتر است جوجه گوشتی یا همان جوجه خروس را پرورش دهید. بنابراین خیلی مهم است که بتوانید جنسیت جوجه را به خوبی تشخیص دهید و خروس یا مرغ بودن آنرا بفهمید.

تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس

شما با استفاده از ظاهر جوجه چون خار پا، رنگ پا و حتی نوک جوجه و البته جثه و اندازه آن قادر خواهید بود نر و ماده بودن آنرا بفهمید. البته به صورت پیشرفته تر می توانید از طریق مقعد، طیف سنج لیزر متوجه جنسیت جوجه مرغ و خروس شوید و با افزایش سن با تخمگذاری آنها مطمئن شوید که مرغ هستند.

1. خار پا :

در این روش به راحتی جوجه خروس ها را در سن 35 روزگی می توان تشخیص دادد چون خار پای آنها در این سن بزرگ و قابل تشخیص است. یکی از روش های مطمئن برای تشخیص جوجه مرغ و خروس همین خار پا است که در خروس وجود دارد.

2. رنگ پا :

معمولا جوجه مرغ ها پاهایی تیره و جوجه خروس پاهایی به رنگ روشن چون سفید، زرد و.. دارند.

3. حرکت نوک :

به هنگام گرفتن نوک جوجه اگر متوجه تقلا و حرکت آن شدید باید به شما بگوییم که جوجه خروس است و اگر آرام بود جوجه شما مرغ است.

4. تشخیص جنسیت جوجه از روی بال ها

یکی از مطمئن ترین روش ها برای تشخیص جنسیت جوجه نگاه کردن به انتهای بال آنهاست که یک حاشیه ضعیف از پر دارد. در واقع با نگه داشتن جوجه در یک دست و بیرون کشیدن بال متوجه پرهای آنها می شوید که چنانچه پرهای جوجه طول یکسان داشته باشد جوجه خروس و اگر دارای پرهایی با دو طول متفاوت بود جوجه مرغ است. در این روش به راحتی شما می توانید حتی یک الی 2 روز پس از برداشت جوجه نر و ماده بودن آنها را تشخیص دهید هر چند که با افزایش سن جوجه این روش کارآمد نیست.

تشخیص جنسیت جوجه از روی بال ها

5. رنگ سر برای تشخیص جنسیت جوجه رنگی

جوجه ها تا سن 6 هفتگی بدنی نرم با بالهای پردار نرم و کوچک دارند که معمولا جوجه های نر سری روشن و جوجه مرغ سر قهوه ای تیره رنگ دارند.

6. جثه جوجه ها برای تشخیص جنسیت

در زمان رسیدن سن جوجه شما به 3 الی 4 هفته شما قادر هستید با استفاده از اندازه و جثه جنسیت آنها را متوجه باشید که معمولا جوجه های نر بدن و سری بزرگتر دارند.

جثه جوجه ها برای تشخیص جنسیت

7. بررسی دریچه مقعدی راه تشخیص جنسیت جوجه

نگاه کردن به دریچه مقعد جوجه یک روش مطمئن و البته سخت است که توصیه می شود از یک متخصص کمک بگیرید.

چنانچه مقعد  جوجه برآمدگی داشته باشد احتمالا جوجه نر و اگر هیچ گونه برآمدگی ندید جوجه شما ماده است. البته در برخی از نژادها حتی جوجه ماده هم برآمدگی دارند.

بررسی دریچه مقعدی راه تشخیص جنسیت جوجه

8. سن 6 هفتگی در جوجه ها

با رسیدن جوجه به این سن قطعا تشخیص جنسیت آنها رو به افزایش است چون جوجه خروس ها شروع به خواندن می کنند.

9. رشد تاج را در طی 6 هفته کنترل کنید

در این سن تاج روی سر جوجه رشد می کند که افزایش رشد تاج در جوجه خروس بیشتر و به رنگ قرمز است در صورتی که پوست صورت مرغ زرد است.

10. پرهای ناحیه کمری برای تشخیص جنسیت جوجه مرغ

یک روش دیگر برای تشخیص مرغ و خروس بودن جوجه در سن 8 تا  10 هفتگی از طریق تشخیص پرهای ناحیه کمر است. در واقع با نگه داشتن جوجه اگر پرهای ناحیه کمر تیز باشد جوجه خروس و اگر پرهای این ناحیه گردتر و نرم تر باشد جوجه شما مرغ است.

11. خلق و خوی جوجه خروس ها

یکی از ویژگی های رفتاری جوجه خروس نترس بودن آنهاست در صورتی که جوجه مرغ ترسو است.

12. بافت زیر گلو برای تشخیص جنسیت جوجه خروس

یک پوست شل و حلقه آویز در ناحیه زیر منقار هر جوجه وجود دارد که هر چقدر سن آنها بیشتر شود بزرگتر می شود. اگر این بافت پر رنگ تر و درخشان تر و به رنگ قرمز باشد جوجه خروس و اگر به رنگ زرد، سفید یا خاکستری باشد جوجه مرغ است.

بافت زیر گلو برای تشخیص جنسیت جوجه خروس

13. طیف سنجی لیزر

این یک روش مناسب برای اهداف تجاری است که در آن با استفاده از عکس برداری در آزمایشگاه جنسیت جوجه را تشخیص می دهند. در واقع در این روش با استفاده از یک پرتو لیزری کوچک به داخل تخم سه روزه قابلیت تشخیص جنسیت نر و ماده تخم وجود دارد.

طیف سنجی لیزر

14. تشخیص جنسیت جوجه با رنگ جوجه

رنگ جوجه طلایی زرد و ماده ها به سمت رنگ طلایی مایل به قرمز است.

15. فرم تخم ها برای تشخیص نر و ماده بودن جوجه رنگی

یکی از روش های سنتی که زیاد اعتبار ندارد تشخیص جنسیت نر و ماده جوجه از روی فرم تخم آن است. در واقع معتقدند اگر فرم تخم تیز باشد جوجه نر و اگر فرمی گرد داشته باشد تخم ماده است.

16. تخمگذاری

یک جوجه مرغ با رسیدن به سن 12 ماهگی یا یکسالگی قادر به تخم گذاشتن است و این روند تا سن 30 هفته ادامه دارد و با مشاهده گذاشتن تخم جوجه قطعا مطمئن باشید جوجه شما مرغ است چون خروس قادر به تخم گذاری نیست.

تخمگذاری

17. تشخیص جنسیت جوجه ها شانه ها و ریش ها

یکی دیگر از روش های تشخیص جنسیت جوجه از طریق ظاهر نگاه کردن به شانه های آنهاست. در صورتی که شانه و ریش های جوجه برنگتر و برجسته تر باشد جوجه شما نر است.

18. تعیین جنسیت به وسیله ی رنگ

یکی از روش های تشخیص جنسیت جوجه رنگ آنهاست که البته با جفت گیری خروس های نژاد طلایی (رودآیلند قرمز،مینورکاس،وایاندوت ،پلیموت های سنگی و کوچین ها ) پرورش یافته با مرغ های نقره ای / مدادی (سفید ،کلمبیایی،وایاندوت های لعاب نقره ای ،ساسکس روشن و یا برهماهای روشن و تیره ) ماده هایی به رنگ زرد نخودی یا قرمز و نرهای سفید /خاکستری دودی تشکیل می شود.

19. روش ژنتیکی

این یک روش علمی است که برای تشخیص جنسیت جوجه یک روزه استفاده می شود.

20. حرکات پای پرنده برای تشخیص جنسیت جوجه مرغ

نگاه کردن به حرکت پای پرنده هم یک روش دیگر برای تشخیص جنسیت آنهاست که چنانچه پای آنها بزرگتر و زبل تر باشد جوجه خروس است.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

استادعزیزی 1400-08-04

باعرض سلام دوست عزیز دربرخی جاها احتمالا اشتباه تایپی بوده مثلا نوشتی جوجه خروس هادر6هفتگی شروح به خواندن میکنن درحالی از6تا7ماهگی درست هست یانوشتی جوجه مرغ هاازیک سالگی شروح به تخم وتا30هفتگی ادامه دارد درستش اینه از7ماهگی تا9ماهگی بستگی به محیط زندگی وتغذیه شروح به تخم میکنن البته نژادها ونوع پرورش فرق دارد مثلا جوجه های که داخل سالن مرغداری های پیشرفته هستن حتی اکثرادر5ماهگی تخم میان جوجه هایی که درخونه هاوفضای آزاد هستن حتی گاهی تایک سالگی هم طول میکشه درضمن واسه تشخیص نروماده بودن جوجه بنده سالهاست مرغداری پرورش واصلاح نژادطیوردارم همه این روش هاامتحان کردم دقیق نیست تخم های تازه درتاریکی چراغوه کوچک یامال گوشی بزاری قسمت ته تخم داخل تخم مشخصه کیسه هوا درقسمت ته تخم مشاهده کنید هرکدوم کیسه هواکوچکتر بودخروس وهرکدوم بزرگتربودمرغ هست چون مرغ ها بیشترازخروس هابه اکسیژن نیازدارن درگرمای تابستون دیدید مرغ هابادهان بازله له میزنن ولی خروس ها نه چون اکسیزن بیشتری لازم دارن این روش مطمعن باشیددر90درصد درست درمیادولی به شرطی تخم ها کهنه نباشن این روش بایددرروزاول یانهایتادوم انجام گیردوهرکدوم کیسه هواکوچکتری داشتن علامت گزاری کنید

Ali Zareikiya 1400-10-09

سلام من دو جوجه رنگی دارم به اسم سلطان و نبات تبغ توضیحات شما نبات مرغ و سلطان خروس هستش. سلطان بسیار سریع و نترس است ولی نبات بسیار آرام و ترسو

محمد طاها شریفی 1401-03-03

سلام علیکم شما میتیونید این هم متنتون اضافه کنید جوجه خروس ها بیشتر وقتشون رو رو بلندی هستن