طوطی ملنگو

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

طوطی ملنگو

یکی از باهوش ترین و بهترین پرندگان خانگی طوطی ملنگو است که جزو دسته پرندگان سخنگو است که با تمرین و صبر و حوصله قادر به یادگیری نزدیک به 200 کلمه است، فقط فراموش نکنید که این پرنده خیلی اجتماعی است و باید روزانه حداقل 3 ساعت وقت برای آن کنار بگذارید در غیر اینصورت افسرده می شود.

یکی از پرندگان خانگی و زینتی که در ایران طرفداران زیادی دارد و خرید و فروش آن زیاد اتفاق می افتد طوطی ملنگو یا همان طوطی سبز است. در واقع طوطی ملنگو جزو دسته طوطیان باهوش و البته سخنگو است که به راحتی با آموزش مناسب توانایی یادگیری 200 کلمه دارد. این پرنده زینتی بالغ بر 20 الی 30 سال عمر می کند و پرنده اجتماعی است و دوست دارد با صاحب خود به معاشرت بپردازد از این رو اگر وقت کافی برای نگهداری آن ندارد از خرید آن منصرف شوید. در واقع خیلی از مردم طوطی ملنگو را با شاه طوطی یکی می دانند که کاملا اشتباه است چون دو گونه متفاوت است و تفاوت های آنرا در این مقاله ذکر کرده ایم. اگر کنجکاو هستید بیشتر در مورد این طوطی سبز بدانید بهتر است ادامه مقاله را با ما همراهی کنید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

فروش طوطی ملنگو

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

تاریخچه طوطی ملنگو | Rose-ringed parakeet

طوطی ملنگو یکی از طوطی سانان است که اولین بار در هندوستان مشاهده شده است و آنرا پرنده خانگی هند می دانند. این پرنده خانگی در دهه 192 میلادی حتی مورد توجه پرورش دهنگان اروپایی قرار گرفت و به همین ترتیب امروزه جزو محبوب ترین پرندگان خانگی و آپارتمانی است. در گذشته طوطی ملنگو در شهر تهران به مانند گنجشک به تعداد زیاد وجود داشت که با ساخت و ساز های زیاد امروزه تنها می توان آنرا به تعداد کم در پارک های مخصوص تهران و مشهد و البته بیشتر در جنوب کشور یعنی کیش و قشم آنها را مشاهده کرد.

نام‌های دیگر طوطی ملنگو

این طوطی زیبا با اسامی مختلفی در سرتاسر دنیا شناخته می‌شه. برخی از این نام‌ها عبارتند از:

 طوطی سبز، طوطی طوق صورتی، پاراکیت گردن حلقه‌ای هندی، پاراکیت طوق صورتی و طوطی کوچک اسکندر.

انواع طوطی ملنگو

به طور کلی این پرنده به دو دسته آسیایی و آفریقایی تقسیم شده است که به شرح زیر است.

زیرگونه آفریقایی:

  1. طوطی ملنگو آفریقایی
  2. طوطی ملنگو آبسینیان

زیرگونه آسیایی:

  1. طوطی ملنگو هندی
  2. طوطی ملنگو بورآل

در واقع در این بین بیشتر طوطی ملنگو هندی شهرت جهانی دارد و بیشتر آنرا به عنوان پرنده خانگی استفاده می کنند.

مشخصات ظاهری و انواع رنگ طوطی ملنگو

اصلی ترین رنگ پرنده سبز است اما امروزه به دلیل استقبال زیاد هنگام خرید طوطی ملنگو از این رو پرورش دهندگان به تولید رنگ هایی چون زرد کمرنگ، آبی، سفید و دارچینی آورده اند اما همانطور که گفتیم رنگ اصلی و رایج این پرنده در طبیعت سبز لیمویی است که به همین دلیل آنرا طوطی سبز می نامند.

تفاوت طوطی ملنگو و شاه طوطی

این طوطی به شاه طوطی خیلی شبیه است و به همین دلیل خیلی ها در ایران آنرا یکی می دانند در صورتی که تفاوت هایی هم داردند که به شرح زیر است. البته این را بگوییم که در ایران هر دو طوطی را طوطی سبز می نامند با این تفاوت که یکی طوطی ملنگو و دیگری شاه طوطی یا طوطی اسکندر است.

به طور کلی تفاوت طوطی ملنگو و شاه طوطی عبارتند از:

  1. جثه و اندازه ملنگو کوچکتر از شاه طوطی است.
  2. برخلاف ملنگو روی لبه های بال شاه طوطی لکه سرخ وجود دارد.
  3. در واقع شاه طوطی آرام تر و البته مودب تر و اهلی تر است.
  4. کم و بیش شاه طوطی نسبت به ملنگو خجالتی تر است و به محیط آرام و ساکت نیاز دارد در صورتی که طوطی ملنگو  از سر و صدا و محیط های شلوغ خوشش می آید.
  5. هر دو طوطی سبز جیغ می زنند اما جیغ زدن شاه طوطی بلند تر است.
  6. شاه طوطی و ملنگو هر دو جزو طوطی های سخنگو هستند با این تفاوت که طوطی ملنگو استعداد و توانایی بیشتری در صحبت کردن و تقلید صدا دارد.

تعیین جنسیت طوطی ملنگو از روی ظاهر

به طور کلی تشخیص جنسیت جوجه طوطی ملنگو سخت است مگر این که به سن 18 ماهگی برسند که با ظاهر آنها قابلیت تشخیص ملنگو نر از ماده وجود دارد.

طوطی ملنگو نر دارای حلقه ای است که زیر گردن سیاه و پشت گردن صورتی است در صورتی که ملنگو ماده این حلقه ندارد و از آن طرف طوطی ملنگو ماده آرام تر از نوع نر است.

طول عمر طوطی ملنگو چقدره؟

طول عمر این پرنده اگر با نگهداری خوب انجام شود بالغ بر 20 الی 30 سال است و حتی برخی از گونه های آن تا 50 سال عمر می کنند.

خلق و خو و خصوصیات ملنگوها

به طور کلی این پرنده اجتماعی است و عاشق سر و صدا و شلوغی است از این جهت برای خانواده های گزینه بهتری است تا اینکه یک نفر آنرا نگهداری کند. این پرنده به توجه نیاز دارد در غیر این صورت اگر خیلی تنها بماند ممکن است دچار مشکلات رفتاری چون نوک زدن، جویدن و ... شود.

وضعیت سلامتی و بیماری‌های طوطی ملنگو

خب طوطی ملنگو زیاد بیمار نمی شود اما ممکن است به بیماری های زیر دچار شود که جزو رایج ترین بیماری هاست.

  1. پولیوماویروس
  2. پسیتاکوز یا ذات الریه عفونی
  3. عفونت قارچیِ آسپرژیلوز فومی گاتوس
  4. و عفونت‌های باکتریایی

نگهداری از طوطی ملنگو طوق صورتی

این پرنده جزو پرندگان حساس است که همیشه باید شاد و سرحال باشنداز این رو باید به خوبی به آنها برسید. به خصوص اینکه عاشق بازی کردن با اسباب بازی هستند و باید برای آنها قفس بزرگ و مناسب بگیرید تا راحت باشند. با اینکه طوطی ملنگو جثه کوچکی دارد اما به خاطر دم بزرگش باید داخل قفس بزرگ نگهداری شود و همچنین ظرف اب و غذای آن هر روز تمیز شود و البته فراموش نشود که این پرنده عاشق حمام کردن و آب تنی است.

طوطی ملنگو چقدر به فعالیت و بازی نیاز داره؟

این طوطی جزو پرنده های پر انرژی است و باید روزانه 3 ساعت فعالیت داشته باشند در غیر این صورت افسرده می شوند.

آموزش حرف زدن به طوطی ملنگو

به دلیل اینکه طوطی ملنگو بهترین و البته باهوش ترین پرنده سخنگو است شما با تمرین و صبر می توانید بالغ بر 200 کلمه به آنها یاد دهید. فراموش نکنید که از سن 8 ماهگی تا یکسالگی شروع حرف زدن این طوطی سبز و زیباست.

تغذیه و رژیم غذای طوطی ملنگو

به طور معمول این طوطی در دل طبیعیت از انواع میوه‌ها، سبزیجات، مغزیجات، توت‌ها و دانه‌ها رو می‌خورن. اونا همینطور از خوردن شیره گل‌ها و حتی خود گل‌ها تغذیه می کند اما در خانه و آپارتمان می توانید به آن غذای خشک، پلت های مخصوص بدهید.

خرید غذای خشک طوطی

به منظور تامین ویتامین، پروتئین و مواد معدنی بدن طوطی ملنگو باید به آن انواع برگ‌ها و سبزیجات سبز و میوه‌ها بدهید.

  1. میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال، موز، انگور (بدون هسته)، ملون، توت فرنگی، انبه
  2. سبزیجاتی مثل ذرت، اسفناج، لوبیاجات، نخودفرنگی، کاهو، کرفس و جوانه‌ها
  3. مواد غذایی پخته مثل لوبیاجات، غلات، برنج و کمی مرغ پخته که می توانید گهگاهی به پرنده بدهید.

توجه مهم: از دادن آووکادو، شکلات، نمک و غذاهای چرب و پرادویه و الکل به پرنده خودداری کنید چون مواد سمی و خطرناک هستند.

چگونه طوطی ملنگو را دستی کنیم؟

برای اینکه پرنده شما دستی شود باید صبر و حوصله داشته باشید تا به خوبی به محیط عادت کند.

چطور به طوطی ملنگوم یاد بدم روی دستم وایسه؟

در زمانی که به شما عادت کرد و در کنار شما احساس راحتی می کند کافیه یک تکه چوب در دست بگیرید. دقت کنید که چوب را نزدیک پرنده نبرید و در دست بگیرید تا روی آن بیاید. با نزدیک کردن دست خود به پرنده کم کم باعی می شوید که ترس پرنده بریزد و به شما اعتماد کند.

قیمت طوطی ملنگو چقدره؟

به طور کلی قیمت این پرنده به رنگ آن بستگی دارد و به خاطر کمیاب بودن رنگ آبی و زرد قیمت بیشتری این گونه پرنده دارد و برای پیدا کردن آن کافیست روی عکس زیر کلیک کنید تا به قسمت آگهی های سایت دامداری و فروش طوطی ملنگو بروید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

نظری برای این مقاله ثبت نشده است