بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا برای پرواربندی چیست؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا برای پرواربندی چیست؟

مسلما خرید گوسفندان چند قلوزا حاکی از زایش بره های چند قلو و سود کلانی است که به دست خواهید آورد بنابراین آشنایی با بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا می‌تواند به شما خرید گوسفندان کمک کند تا بتوانید باعث افزایش تعداد گله گوسفندان خود شوید.

دامدارانی که به پرورش گوسفندان مشغول هستند به چند دسته تقسیم می‌شوند برخی از آنها تنها بره را پس از شیرگیری بزرگ می کنند و زمانی که به وزن مناسب برسند می‌فروشند در صورتی که بیشتر سود پرواربندی گوسفند به کسانی تعلق می‌گیرد که دام های آنها بیشترین زایش و تولید مثل را داشته باشد. قطعا هر چقدر تعداد میش های آبستن بیشتر باشد زایش بره ها بیشتر می‌شود که با بزرگ کردن آن یا حتی فروش بره شیری می‌توانید سود خوبی به دست آورید. مسلما خرید گوسفندان چند قلوزا حاکی از زایش بره های چند قلو و سود کلانی است که به دست خواهید آورد بنابراین آشنایی با بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا می‌تواند به شما خرید گوسفندان کمک کند تا بتوانید باعث افزایش تعداد گله گوسفندان خود شوید.

گوسفندان چندقلوزا به گوسفندانی چون رومانف، افشاری، شال، کردی گفته می‌شود که میش های آنها قادرند در هر زایش چند قلو بره تولید کنند.

فروش گوسفند رومانوف تهران

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

 درصد بالای چند قلوزایی گوسفندان حاکی از سود بالا پرواربندی است

شاید تا بحث چندقلوزایی پیش بیاید یاد کسانی بیفتیم که چند قلو زاییده اند و خرج و مخارج زیاد آنها را نا امید می کند اما این مسئله در رابطه با گوسفندان و دیگر دامها کاملا برعکس است زیرا تعداد بره های زیاد در یک زایمان گوسفند حاکی از بدست آوردن سود زیاد است.

دوقلوزایی گوسفندان با جیره فلاشینگ امکان پذیر است

در این مقاله حتما شما را با بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا آشنا می کنیم که با بالا بردن دانش خود امکان خرید چنین گوسفندانی داشته باشید. اما یک خبر خوش که به شما بدهیم این است که حتی قادرید گوسفندان معمولی را با روش جیره فلاشینگ چند قلوزا کنید. برخی از دامداران با این روش توانسته اند باعث افزایش درصد چندقلوزایی گوسفندان شوند.

فلاشینگ به جیره ی غذایی گوسفندان گفته می شود که قبل از جفت گیری انجام می‌شود تا میش ها قادر به زایش چند قلو بره شوند.

هنگام جیره فلاشینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

قطعا قبل از اجرای این روش باید با دامپزشک هماهنگ کنید تا از سلامت گوسفندان مطمئن شوند و به هیچ وجه از گوسفندان بیمار برای این روش استفاده نکنید زیرا امکان سرایت بیماری و همه گیر شدن گوسفندان به بیماری ممکن است.

مراحل چند قلوزایی گوسفندان به روش جیره فلاشینگ

  1. در مرحله اول ده روز گوسفندان را به مراتع فقیر ببرید تا از علوفه های کم ارزش تغذیه کنند، در صورتی که در پرورشگاه نگه داری می شوند حتما به آنها علوفه های کم ارزش بدهید. برای کاهش میل غذایی گوسفندان حتما به آنها واکسن آنتروتوکسمی تزریق کنید.
  2. در مرحله دوم به مدت پانزده روز گوسفندان را با یونجه های تازه و مواد دانه ای مانند جو و یا تریتیکاله و حتی ترکیبی از این دو مواد به صورت پلکانی تغذیه کنید. البته در روز سیزدهم حتما مرحله بعد را انجام دهید.
  3. در مرحله سوم یعنی سیزدهمین روز مرحله قبل  قوچ ها را به مدت سه روز به میان گله ها طوری بفرستید که نتوانند با میش ها تماس داشته باشند. عملا به این روش تحریک کردن گوسفندان به جفت گیری می‌گویند.
  4. در مرحله چهارم پس از پانزده روز مرحله دوم کافیه در روز شانزدهم تغذیه دام ها را با یونجه قطع کنید و قوچ ها را به میان گله بفرستید تا عملیات جفت گیری گوسفندان صورت گیرد. در این مرحله حتما به مدت ده روز تغذیه دام ها با مواد دانه ای را انجام دهید.

دو قلوزایی گوسفندان به روش فلاشینگ

بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا را بشناسید تا هنگام خرید دچار مشکل نشوید

گوسفند رومانف (رومانوف) با درصد چندقلوزایی بالا

گوسفند رومانف بهترین نژاد گوسفند در دنیاست که توانسته حتی رکورد 9 بره در یک زایش را بشکند. این نژاد گوسفند متعلق به روسیه است و امروزه توانسته از در کشورهای زیادی از جمله ایران پرورش یابد.

  1. وزن قوچ بالغ:۸۰-۹۰ کیلوگرم
  2. وزن میش بالغ: ۷۰-۸۰ کیلوگرم
  3. افزایش وزن روزانه (در مورد بره های سه قلو و بیشتر از سه قلو): ۲۶۴ گرم
  4. میانگین چند قلوزایی: ۲۸۹ درصد
  5. بالاترین نرخ چند قلوزایی گوسفند در جهان
  6. بلوغ زود رس در سن ۳ تا چهار ماهگی
  7. قوچ رومانف در هفته دهم تا بیستم امادگی جفتگزاری با بیش از هشتاد میش رومانف را دارد

گوسفند رومانف

گوسفند سافولک

این نژاد گوسفند فرانسوی توانسته است بعد از نژاد گوسفند رومانوف در جهان بعنوان بهترین نژاد گوسفند چندقلوزا معرفی شود رشد سریع بره سافولک از ویژگی های بارز این نژاد است.

  1. وزن قوچ بالغ: ۱۲۵ – ۱۳۵ کیلوگرم
  2. وزن میش: ۷۵ – ۹۰ کیلوگرم
  3. افزایش وزن روزانه نرهای دوقلو: ۲۹۶ گرم
  4. افزایش وزن روزانه ۳۰-۷۰ روزگی: ۴۰۰ گرم
  5. میانگین نرخ چند قلوزایی: ۱۶۰ درصد

آشنایی با گوسفند چند قلوزا سافولک

گوسفند افشاری

پرورش این نژاد گوسفند در ایران کاملا مقرون به صرفه است زیرا علاوه بر افزایش درصد چندقلوزایی آن، مقاومت بالایی در برابر سرما دارد. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوسفندان این نژاد را فراموش نکنید.

زادگاه اصلی گوسفند افشاری زنجان است اما به دلیل نژاد خوب آن امروزه در پانزده استان دیگر کشور چون کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی، البرز، تهران، فارس شاهد پروش آن هستیم.

  1. بهترین گوشت با بازدهی لاشه 46%
  2. سرعت رشد بالای گوسفند
  3. افزایش وزن روزانه 136-241 گرم
  4. مقاومت بالا در برابر سرما
  5. درصد دو قلوزایی گوسفند 10%
  6. بهبود  کمی و کیفی پشم گوسفند

گوسفند شال با 40 درصد باروری

یکی از نژادهای بومی منطقه بوئین قزوین است که درصد دوقلوزایی آن به 40 درصد می‌رسد و از این حیث جزو گوسفندان چندقلوزا محسوب می شود.

  • وزن دام بالغ: قوچ 72 کیلوگرم و میش 67 کیلوگرم
  • افزایش روزانه وزن گوسفند از 130-240 گرم
  • درصد دوقلوزایی 40 درصد

گوسفند شال  با درصد دو قلوزایی بالا

گوسفندان کردی

این نژاد گوسفندان به دو دسته تیپی دشتی و تیپی کوهستانی تقسیم می‌شوند و زادگاه اصلی آنها کردستان است و دارای میانگین 10 درصد دوقلوزایی است.

  1. میانگین وزن تولد بره‌ها ۶ / ۴کیلوگرم
  2. میانگین وزن شیرگیری ۲۰ کیلوگرم
  3. میانگین وزن پشم ۲ کیلوگرم
  4. دوقلوزائی ۱۰%

گوسفندان نژاد مهربان با 13 درصد چندقلوزایی

این نژاد گوسفند در ایران و استان همدان پرورش یافته است و جالب است بدانید که نزدیک 40 درصد گوسفندان همدان را شامل می‌شود. به دلیل مقرون به صرفه بودن این نژاد حتی امکان تلقیح نژاد مهربان با رومانف وجود دارد.

  • افزایش وزن روزانه 120-250 گرم
  • درصد دو قلوزایی  13 درصد
  • بازده لاشه گوشت مهربان 45%
  • میزان تولید شیر روزانه 500 گرم
  • وزن گوسفند بالغ: نر 64کیلوگرم و میش 54 کیلوگرم

گوسفندان نژاد مهربان با 13 درصد چندقلوزایی

کریمی 1399-07-04

گوسفندان سنجابی هم درصد دوقلوزایی بالایی دارند مشخصات اونم بگید.

کریمی 1399-07-04

یادم رفتن گوسفندان لری و بختیاری هم درصد دو قلوزایی بالایی دارند در مورد این نژآد گوسفندان هم توضیح بدین

Seyed Reza 1399-11-05

باسلام تجربه ای که من بدست آوردم مال باید کم دنبه و کمر پهن باشد مهم ترین گزینه این است که مال بوم کند(سازگاری با آب و هوا) وگرنه مال تخم خرج است خرجش خوب باشد دوقلو و دوبارزا میکند فارغ از هر نوع نژاد دام

مجتبی اسداللهی 1399-11-15

با سلام وعرض ادب میخواستم بدونم چطئر میتونم نژاد اصیل برای چند قلویی زایی رااز مکان های تایید شده بخرم حتی من شنیده ام از طرف سپاه هم میشه اقدامی در این باره کرد ممنون میشم