طرز تهیه انواع غذا با گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه ای

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

طرز تهیه انواع غذا با گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه ای

ماکارونی دمی ایرانی و لقمه های کاهو آسیایی دو نوع غذای خوشمزه است که آنرا با مواد اصلی چون گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه به همراه مواد دیگر درست می کنند که در اینجا طرز پخت و تهیه آنرا شرح خواهیم داد.

گوشت چرخ کرده از چرخ کردن گوشت گاو، گوسفند و بز به  دست می آید بنابراین با توجه به نوع گوشتی که چرخ می شود خواص و ارزش غذایی آن متفاوت است. یکی از فواید گوشت چرخ کرده این است که سریعا با ترکیب سایر مواد چون فلفل دلمه ای، پنیر پیتزا، برنج، سیب زمینی و... قادر به درست کردن انواع غذاها چون جامبو شکم پر، قطاب، نان ذرت شکم پر، رولت سیب زمینی، کدو سبز شکم پر و حتی انواع ماکارونی هستید. در این مقاله قصد داریم دو نوع غذای خوشمزه به نام لقمه های کاهو آسیایی و ماکارونی دمی ایران که مواد اصلی آن گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه ای هستند را شرح دهیم.

فروش گوشت گوسفند

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش گوشت گوسفند

علائم و نشانه های گوشت چرخ کرده خراب و فاسد

چنانچه قصد خرید گوشت چرخ کرده دارید حتما از مراکز معتبر خرید کنید و با توجه به رنگ، بو و ظاهر آن از سلامت و فاسد بودن گوشت چرخ کرده مطمئن شوید. دقت داشته باشید که موارد زیر علائم و نشانه های زیر نشان از فاسد و خراب بودن گوشت چرخ کرده است.

  1. رنگ گوشت چرخ کرده قهوه ای روشن یا خاکستری باشد.
  2. بوی گندیدگی یا تفعن دهد.
  3. چسبندگی بالایی داشته باشد یا اینکه گوشت چرخ کرده لیز باشد.

طرز تهیه لقمه‌های کاهو آسیایی

مواد لازم

  • ۱۶ برگ دوتایی کاهو پیچ
  • ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و خرد شده
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده
  • یک چهارم فنجان سس هویسین
  • ۲ حبه سیر تازه پوست کنده و رنده شده
  • یک قاشق چای‌خوری سس سویا
  • یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب
  • یک قاشق چای‌خوری ترشی زنجبیل خرد شده
  • نصف قاشق چای‌خوری سس قرمز تند
  • یک دسته پیازچه
  • یک قاشق غذاخوری روغن کنجد
  • یک قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان

طرز تهیه لقمه‌های کاهو آسیایی برای چهار نفر

مرحله اول:

در شروع کار باید کاهو را با دقت بشویید و آبکش کنید و به منظور اینکه غذا به خوبی درست شود حتما کاهو را دو لایه بردارید تا در هنگام  پخت آن نشکند.

مرحله دوم: آماده‌سازی مواد داخل لقمه‌های کاهو

یک تابه مناسب بردارید و کمی روغن داخل آن بریزید و سپس آنرا روی شعله گاز قرار دهید تا داغ شود. پس از داغ شدن روغن پیازهای خرد شده را داخل تابیه بریزید  و به مدت زمان چند  دقیقه آنرا تفت دهید تا به خوبی نرم و سبک شوند. حالا گوشت چرخ کرده را به آنها اضافه کنید و مجددا 5 الی 7 دقیقه آنرا تفت دهید تا بپزد و شروع کنید مواد دیگر چون سس هویسین، سس سویا، سرکه، سس فلفلی و زنجبیل را به محتویات داخل تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید. پس از اینکه تمام مواد داخل محتویات تفت داده شدند مواد  دیگر چون فلفل دلمه‌ای، پیازچه، سیر و روغن کنجد را اضافه، تفت دهید تا نرم شود و شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله سوم:

نوبت چیدن کاهو ها داخل سینی و ریختن محتویات مواد داخل تابه به داخل آنهاست. برای اینکار کافیست با یک قاشق مواد را داخل کاهو بریزید و به صورت دلمه بپیچید و سرود کنید.

طرز تهیه ماکارونی دمی ایرانی

در ایران انواع ماکارونی به شیوه پلو رنگی چون لوبیا پلو، باقالی پلو، عدس پلو دم می کنند که در ادامه طرز پخت و تهیه ماکارونی دمی با گوشت چرخ کرده و مواد دیگر را شرح خواهیم داد.

مواد لازم

  1. ۴۰۰ گرم ماکارونی
  2. ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  3. یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده
  4. نصف یک عدد فلفل دلمه‌ای ریز خرد شده
  5. یک فنجان نخود فرنگی
  6. ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  7. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  8. یک قاشق چای‌خوری آب لیموی تازه
  9. روغن به مقدار لازم
  10. ۲ عدد سیب زمینی متوسط پوست کنده و حلقه‌ای خرد شده
  11. ۲ عدد هویج پوست کنده و رنده شده

طرز تهیه ماکارونی دمی ایرانی برای چهار نفر

مرحله اول: آماده‌سازی مایه ماکارونی

یک تابه مناسب برداری و روی شعله متوسط گاز بذارید و کمی روغن داخل آن بریزید تا به خوبی داغ شود. در ادامه کار پیازهای خرد شده را داخل تابیه بریزید و آنرا به خوبی تفت دهید تا طلایی رنگ شود. موادی چون گوشت چرخ کرده، فلفل سیاه، زرد چوبه را به پیاز تفت داده شده اضافه و سپس 5 دقیقه آنرا تفت دهید تا رنگ گوشت چرخ کرده تغییر کند.

حالا نوبت اضافه کردن فلفل دلمه ای خرد شده، هویج رنده شده به مایه ماکارونی و تفت دادن آن است. این کار را تا زمانی انجام دهید که فلفل دلمه ای و هویج کمی نرم شود و سپس کمی نمک، یک قاشق چای خوری آب لیمی تازه به داخل تابه بریزید و با اضافه کردن نخود فرنگی تمام محتویات داخل تابه را به مدت 5 دقیقه هم بزنید.

رب گوجه فرنگی یکی دیگر از مواد است که باید داخل محتویات تابه بریزید و آنرا به مدت 5 دقیقه هم بزنید و آنرا تا زمانی تفت دهید که بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. شروع به اضافه کردن نصف لیوان آب به گوشت و بستن درب تابه است و اینکه 15 دقیقه روی شعله گاز بذارید تا به خوبی محتویات آن بپزد.

مرحله دوم: آماده‌سازی ماکارونی

یک قابلمه بزرگ آب را به همراه کمی نمک، روغن اضافه و روی شعله زیاد گاز بذارید تا آب بجوشد. پس از جوشیدن آن شروع کنید و ماکارونی ها را داخل آن بریزید و به مدت 5 الی 8 دقیقه بعد آنرا با آب سرد آبکش کنید.

مرحله سوم:

یک قابلمه بیاورید و کمی روغن داخل آن بریزید تا داغ شود و زردچوبه، کمی نمک داخل آن بریزید و تفت دهید و به منظور درست کردن ته دیگ شروع کنید سیب زمینی های خرد شده را داخل قابلمه بچینید و چند دقیقه آنها را روی شعله متوسط گاز بذارید تا سرخ شوند.

مرحله چهارم:

شروع کنید مقداری از ماکارونی را روی ته دیگ پخش و سپس مایه ماکارونی را روی آن بریزید. این کار را لایه به لایه انجام دهید. ( کمی مایه ماکارونی را نگه دارید تا هنگام سرو غذا به صورت جداگانه در کنار ماکارونی روی میز بذارید.) قابلمه را روی شعله کم گذار بذارید و به صورت دم کنی بذارید تا ماکارونی 45 دقیقه دم بکشد.

مرحله پنجم:

پس از صرف زمان 45 دقیقه از دم کشیدن ماکارونی شما می توانید آنرا به همراه ته دیگ سیب زمینی داخل یک دیس بکشید و همراه با سالاد خوشمزه شیرازی، ماست، سبزی خوردن و انواع ترشی نوش جان بفرمایید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است