مزایا و معایب شغل دامداری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

مزایا و معایب شغل دامداری

تامین گوشت، پشم، شیر، فرآورده های لبنی از فواید شغل دامداری است که سود بالایی نیز به همراه دارد، البته یک شغل پر ریسک و سخت محسوب می شود که نیاز به تلاش شبانه روزی دارد و باید اطلاعات کافی در زمینه انواع بیماری های دامی، تغذیه دام، پشم چینی و البته زمان زایمان گاو و گوسفند داشته باشید تا بتوانید موفق شوید و به سوددهی بالا برسید.

دامداری و دامپروری یکی از مشاغل سخت کشور است که آنرا جزو مشاغل پر ریسک می نامند. قطعا افزایش قیمت دام زنده به خصوص گوسفند زنده باعث می شود خیلی از افراد به فکر پرورش گوسفند، گاو، گوساله، بره و بز روی بیاورند اما کار هر کسی نیست. در شغل دامداری شما علاوه بر خرید دام زنده باید دانش کافی درباره نوع مواد خوراکی و غذای گاو و گوسفند داشته باشید و حتی با انواع بیماری های دامی آشنا باشید تا سریعا نسبت به درمان بیماری دام اقدام کنید در غیر اینصورت دچار خسارت اقتصادی زیادی خواهید شد.  البته در کنار تمام سختی های کار دامداری شما می توانید بیشترین سود لازم را نسبت به حرفه و شغل دیگر به دست آورید.  اگر قصد ورود به این شغل  و حرفه را دارید با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب شغل دامداری آشنا شوید و اگر تمام این سختی ها را به جان می خرید وارد این حرفه شوید.

فروش گاو و گوساله پرواری

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش گاو و گوساله پرواری

ضرورت وجود دامداری در صنعت کشور

صنعت دامداری و دامپروری یکی از پایه های مهم صنایع تولیدی است که باعث می شود واردات گوشت و لبنیات به  کشور انجام نشود و همین مانع از خروج ارز خواهد شد. تامین گوشت، شیر، فرآورده های لبنی چون پنیر، ماست، دوغ و حتی روغن حیوانی گوسفند و گاو جزو مهمترین فواید شغل دامداری است. در واقع کسی که به شغل دامداری روی می آورد تنها با افزایش وزن و چاق شدن دام به سوددهی نمی رسد بلکه می تواند از شیر، پشم و حتی پوست دام به سوددهی برسد.

بازده متفاوت در شغل دامداری

در ظاهر شغل دامداری راحت است اما یک دامدار باید اطلاعات کافی در مورد انواع بیماری های گوسفندان، گاوها داشته باشد. مهمتر اینکه اگر به خوبی نتواند از میش و گاو آبستن نگهداری کند متحمل خسارات اقتصادی زیادی می شود. به طبع بیشترین سود پرورش دام زنده به زمانی بر می گردد که با افزایش گله گاو، گوسفند همراه باشد. در این بین حتی برخی از بیماری ها چون تب برفکی، تب مالت به دلیل شیوع بالا در صورتی که اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشید باعث تلف شدن کل دام های شما خواهد شد.

علاوه بر اینکه باید مراقب سلامتی دام ها باشید باید غذای آنها به موقع دهید و مواد خوراکی با کیفیت به آنها بدهید تا باعث افزایش وزن و بالا بردن تولید مثل در گله شود.

  1. داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع بیماری های دامی
  2. تخصص لازم در مورد نوع مواد خوراکی و نحوه غذا دادن به دام ها
  3. اطلاعات کافی در مورد نحوه تلقیح مصنوعی گاو و گوسفند
  4. تامین مواد خوراکی و غذایی دام در طول سال
  5. تامین ساختمان و محل نگهداری دام ها
  6. داشتن کارگر دامداری با دانش
  7. واکسیناسیون به موقع دام ها

روش های دامداری در ایران دامداری

در ایران به طور کلی به دو روش سنتی و صنعتی دامداری انجام می شود که هنوز عشایرین به صورت سنتی این شغل را انجام می دهند. البته جالب است بدانید که بیش از 40 درصد گوشت کشور را دامداران به روش سنتی تامین می کنند.

با توجه به افزایش بهره وری و سوددهی دامداری صنعتی قطعا خیلی از افراد به این شغل روی می آورند که باید ساختمان مناسب را تامین و تعداد بالای دام و مواد غذایی را خریداری کنند.

در روش دامداری صنعتی قطعا تلفات دام بر اثر انواع بیماری تب مالت، تب برفکی کمتر از روش سنتی است و با واکسیناسیون به موقع دام این کار انجام می شود.

دامداری صنعتی یا سنتی کدامیک بهتر است؟

سوددهی و بهره وری دامداری صنعتی بیشتر است اما در حال حاضر بیشتر روستاییان و عشایرین به دامداری سنتی روی می آورند و دلیل عمده آن این است که عشایرین قادر به سکونت در یک مکان نیستند.

مشکلات یک دامدار در مسیر تولید

1-تامین نمودن علوفه

تامین علوفه مهمترین مشکل و سختی شغل دامداری است که کاهش تامین آن می تواند باعث کاهش بره زایی و گوساله زایی شود. در واقع سختی کار زمانی است که خشکسالی مواجه شوید و علوفه زیادی وجود نداشته باشد و علاوه بر کاهش تولید مثل باعث کاهش تولید شیر گاو و گوسفند و به موجب آن کاهش لبنیات، روغن حیوانی شود. کاهش علوفه به صورت مستقیم روی درآمد دامدار تاثیر مستقیم می گذارد.

2-کنترل نمودن بیماری های دام

یکی از مشکلات عمده شغل دامداری در گذشته نداشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه تزریق واکسن به دام و نداشتن اطلاعاتی در مورد انواع بیماری های دامی چون تب برفکی و تب مالت بود. اگر می خواهید در این حرفه موفق باشید باید اطلاعات کافی در مورد انواع بیماری های دامی داشته باشید تا بتوانید هنگام بیمار شدن دام سریعا آنرا قرنطینه کنید و به درمان آن بپردازید. با این کار عملا شما مانع از شیوع بیماری خواهید شد.

  1. واکسیناسیون به موقع دام
  2. قرنطینه کردن دام های جدید
  3. اطلاع از علائم و نشانه های بیماری دامی
  4. تغذیه مناسب دام که باعث جلوگیری از انواع بیماری ها برای دام های آبستن می شود

3-تلاش شبانه روزی جهت نتیجه گیری

تلاش و پشتکار زیاد دو فاکتور مهم برای موفقیت در شغل دامداری است. بررسی ظاهر و سلامت دام ها، تشخیص فحلی گوسفندان و گاوها، اطلاعات کافی در زمان زایمان گاو و گوسفند، پشم چینی، تامین علوفه، دوشیدن شیر گاو و گوسفند همه اینا نیاز به تلاش شبانه روزی دارد. تنها کسی می تواند در شغل دامداری موفق شود که به خوبی آنرا با دانش بالا مدیریت کند.

مزایای دامداری و دامپروری گوسفندان

  • کاهش هزینه نگهداری نسبت به گاوها
  • افزایش قیمت گوسفند زنده نسبت به قیمت گاو زنده و گوساله و حتی بز
  • به دلیل کاهش وزن گوسفند زنده و همچنین خواص گوشت گوسفندی قطعا خرید گوسفند زنده بیشتر از گاو، گوساله و بز انجام می شود.
  • قابلیت نقدینگی سرمایه شما در هر زمان از سال
  • سود بالا در طول دوره پرواربندی یا امکان سود از فروش بره شیری

معایب شغل دامداری و دامپروری گوسفندان

  • نداشتن بیمه
  • مشکلات مالی به دلیل افت شدید قیمت دامی توسط نرخ نهادهای دامی
  • گران شدن داروها و واکسن دامی
  • افزایش قیمت مواد خوارکی دامی
  • کاهش قیمت گوسفند زنده به دلیل واردات گوسفند زنده
  • مشکلات مرتبط به حمل و نقل دام زنده
  • حساسیت بالای دام نسبت به انواع بیماری ها
  • کار شدید و پر زحمتی است که تعطیلی ندارد.
نظری برای این مقاله ثبت نشده است