تشخیص بیماری با دیدن مدفوع خرگوش

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

تشخیص بیماری با دیدن مدفوع خرگوش

خرید خرگوش خانگی نه تنها با نمک است بلکه سرگرم کننده است اما در عین بین علاوه بر تامین مواد غذایی خرگوش باید مواظب سلامت آنها باشید چون برخی از بیماری ها چون تولارمی، هاری و... حتی از حیوان به انسان قابل انتقال هستندکه در این جا ما راهنمای تشخیص بیماری از طریق دیدن مدفوع خرگوش را ذکر می کنیم.

خرگوش ها یکی از حیوانات خانگی و آپارتمانی هستند که خرید و فروش آن زیاد رخ می دهد و بیشتر در بین کودکان محبوب است. در ایران انواع نژاد خرگوش چون لوپ، مینی لوپ و هلندی وجود دارد که شما می توانید در سایت دامداری آنها را بخرید. در واقع به هنگا خرید خرگوش خانگی باید حتما غذای آنرا تامین کنید و تنها به این فکر نباشید که با دادن هویج به خرگوش تغذیه آنها حل می شود. در واقع خرگوش زنده به انواع مواد علوفه، سبزیجات، هویج برای دریافت مواد معدنی، ویتامین، پروتئین بدن نیاز دارد در غیر این صورت بیمار می شود. انواع بیماری های خرگوش چون تولارمی، سالمونا، آنتروتوکسمی، تب مالت، هاری، پنومونی علائم و نشانه های خود را دارد و در این بین شما حتی می توانید با دیدن مدفوع خرگوش از سالم بودن حیوان یا ابتلا به هر نوع بیماری مطلع شوید. فراموش نکنید که در صورت دیدن اسهال خرگوش به مدفوع آنها دست نزنید چون امکان ابتلا به انواع بیماری های انگلی در حیوان وجود دارد که حتی امکان انتقال به انسان ها وجود دارد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: بررسی علت سر و صدای زیاد جاروبرقی و نحوه رفع آ

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

انواع بیماری های رایج خرگوش ها

تنها بازی کردن با حیوان و سرگرم شدن با آنها کل ماجرا نیست و شما بعنوان صاحب خرگوش باید غذای مقوی به آنها بدهید و حتما نوع غذای خرگوش بالغ و غذای بچه خرگوش متفاوت باشد در غیر اینصورت امکان تلف شدن آنها و بیماری خرگوش وجود دارد.

این حیوان خانگی و آپارتمانی ممکن است به انواع بیماری های زیر مبتلا شود که در بین آنها سالمونلوز، تولارمی، هاری، عفونت‌های قارچی پوست و مو، سل و توکسوپلاسموز قابلیت انتقال از خرگوش به انسان را دارند پس مواظب باشید.

  1. آسکاریاز (کرم روده)
  2. تب مالت
  3. جرب (شوره متحرک)
  4. درماتوفیت (عفونت قارچی پوست)
  5. فیلاریازیس
  6. پاستورلوز
  7. طاعون
  8. تب کیو
  9. هاری
  10. سالمونلا
  11. کنه
  12. نماتود (کرم روده‌ای) تریکوسترونژیلوس
  13. تولارمی
  14. پاستورلوز (Pasteurellosis)
  15. پنومونی (Pneumonia)
  16. آنتروتوكسمی
  17. بیماری Tyzzer
  18. میكسوماتوز (Myxomatasis)
  19. بیماری هموراژیک ویروسی (Viral hemorrhagic disease VHd)
  20. گلوله توپی بر اثر خوردن موی بدن

مدفوع سالم خرگوش به چه شکل است؟

خب هر خرگوش زنده باید روزانه بالغ بر 200 الی 300 فضله بیاندازد که به یک اندازه و شکل باشد و از لحاظ ظاهری گرد و به اندازه نخود باشد. دقت داشته باشید که در صورتی که خرگوش شما 24 ساعت است فضله نکرده است باید سریعا آنرا پیش دامپزشک ببرید چون احتمال بیمار شدن حیوان وجود دارد. البته در این بین تغییر رژیم غذایی خرگوش می تواند باعث بروز تغییرات در نوع شکل مدفوع و فضله شود که هر کدام از آنها علائمی و نشانه هایی از انواع بیماری خرگوش باشد.

مدفوع سالم خرگوش پس از فشار دادن به آن له می شود و در صورت که فضله تازه نباشد کاملا سفت می باشد.

مدفوع خرگوش ها چه شکلی هستند؟

مدفوع این حیوان به صورت تکی، دو تایی، خوشه ای، با موهای متصل به آن، تخم مرغی شکل، کوچک و ریز یا وجود مخاط در آن وجود دارند که برخی از آنها می تواند به علت غذا نخوردن خرگوش باشد یا نشانه ای از بروز انواع بیماری چون اسهال خرگوش باشد.

رنگ مدفوع خرگوش چگونه است؟

خب تیرگی مدفوع به معنای رطوبت مدفوع خرگوش است که می تواند به خاطر خوردن مواد غذایی باشد که در آن پروتئین زیادی وجود داشته است.

انواع مدفوع خرگوش و علت آن

سکوتروپ (خوشه‌ای از پشکل‌ها) (Cecotropes)

این نوع مدفوع کاملا طبیعی است و تنها زمانی به این شکل دفع می شود که خرگوش شما استرس داشته یا اینکه در مواد غذایی آن مقدار قند زیاید وجود دارد. البته به خاطر وجود یک سری پروتئین و ویتامین های گروه ب در این نوع مدفوع حتی خرگوش به خوردن آنها روی می آورد که از نگاه شما شاید چندش آور باشد اما کاملا طبیعی است.

سکوتروپ‌ها

برخی اوقات ممکن است همین مدفوع خوشه ای شکل توسط خرگوش جدا شود و علاوه بر این کاملا گرد نباشد و بوی بدی داشته باشد.

فضله‌هایی که با رشته‌های مو بهم متصلند

خب با دیدن این نوع فضله ها نگران سلامتی خرگوش نباشید چون نشان می دهد حتی روده خرگوش به خوبی کار می کند و حتی پیشنهاد می شود به آنها مقدار سبزیجات بیشتری به خصوص یونجه داده شود تا دفع مدفوع راحت تر انجام شود.

پشکل‌های دوتایی و تکی

در صورتی که روده خرگوش کند شود با مشکل دفع مدفوع به صورت پشکل های دوتایی همراه خواهد بود. البته این نوع مدفوع هم به خاطر استرس بالا دفع می شود بنابراین باید به آنها یک محرک خوب بدهید تا فعالیت روده خرگوش خوب شود. فراموش نکنید که خرید این محرک باید تنها با تجویز دامپزشک انجام شود.

فضولات بزرگ و تخم‌مرغی‌شکل

این نوع پشکل های بزرگ و تخم مرغی بیشتر به خاطر انبساط روده بزرگ خرگوش رخ می دهد. با اینکه این نوع بیماری خیلی کم پیش می آید اما بیشتر بخاطر ژنتیک خرگوش یا تروما( ضربه، جراحت یا شوک) رخ می دهد.

فضله‌های گرد و کوچک

چنانچه این گونه فضله های کوچک طولانی  مدت توسط خرگوش دفع شود می تواند نشانه انواع دردهای مزمن و البته باریک شدن روده باشد که باید سریعا پیش دامپزشک بروید.

فضولات ناقص و بدشکل کوچک

این نوع فضله خرگوش ممکن است ناقص و بد شکل باشد و دلیل اصلی آن هم کم خوردن غذا خرگوش باشد. در واقع برخی اوقات پس از عمل جراحی یا آسیب دندان خرگوش ممکن است حیوان کم اشتها شود و همین باعث شود فضله این شکلی شود.

فضولات پوشیده در مخاط

این نوع فضله نیز پس از مصرف انواع آنتی بیوتیک توسط حیوان دفع می شود.

وجود مخاط در فضله

چنانچه در مدفوع خرگوش مخاط دیدید احتمال دهید که حیوان به بیماری های انگلی مبتلا شده باشد و در این زمان سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

دیس بیوسیز روده‌ای (Cecal Dysbiosis)

شکل خمیری و بوی بد از نشانه های این نوع فضله خرگوش است که بیشتر در زمان استرس زیاد، مصرف نشاسته یا قند زیاد دفع می شود. دقت داشته باشید که این نوع مدفوع بیشتر در خرگوش های پیر به خاطر دردهای قسمت مفاصل یا دستگاه گوارش فرسوده رخ می دهد.

اسهال خرگوش

اسهال خرگوش خیلی کم رخ می دهد اما می تواند از نشانه های انواع بیماری های رایج خرگوش چون  سالمونا، آسکاریاز  یا همان کرم روده باشد. در واقع اسهال خرگوش نشانه بروز انواع بیماری های انگلی و قابل انتقال به انسان است از این رو از دست زدن به مدفوع خرگوش در این مواقع خودداری کنید. از آن طرف حتی در صورت وجود مدفوع آبکی در بچه خرگوش امکان تلف یا مرگ آنها قبل از درمان وجود دارد.

آیا باید نگران ابتلا به بیماری ازطریق تماس با فضولات خرگوش‌ها باشیم؟

قطعا برخی از انواع مدفوع ها در صورت دست زدن به آنها ممکن است به بیماری مبتلا شوید. در واقع بیماری هایی چون تولارمی، هاری، عفونت های پوستی و مو، انواع بیماری انگلی خرگوش می تواند به انسان انتقال یابد.

چطور باید لانه خرگوشمان را تمییز کنیم؟

شما می توانید با استفاده از یک صابون ساده (آنتی‌باکتریال نباشد)، سفیدکننده (رقیق شده در آب به نسبت 1-10%)، سرکه و نور خورشید (گرما، خشک شدن و اشعه ماوراءبنفش) نسبت به تمیز کردن لانه و قفس خرگوش اقدام کنید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: بررسی علت سر و صدای زیاد جاروبرقی و نحوه رفع آ

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است