درمان شقاق پا پرندگان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

درمان شقاق پا پرندگان

یکی از بدترین بیماری های پرندگان زینتی، شقاق پا است که به عدم پوسته پوسته شدن یا همان فلس پای پرنده باعث عدم خونسازی پا می شود و در واقع با درد شدید در این ناحیه همراه است به طوری که پرنده قادر به نگه داشتن پا روی نشیمنگاه چوبی نیست که می تواند عوامل زیادی باعث بروز این بیماری باشد و البته جای نگرانی نیست با پماد درموسن درمان بیماری انجام می شود.

یکی از رایج ترین نوع بیماری های پرندگان زینتی، شقاق پا است که باعث ایجاد درد پا، برجستگی های دنده ای شکل، فلس و زخم در این ناحیه می شود. در واقع این بیماری بیشتر در بین پرنده قناری گزارش شده است  و البته در بین سهره، فنچ، انواع طوطی چون کاسکو، مرغ عشق، مرغ مینا، عروس هلندی امکان ابتلا به آن وجود دارد. بیماری شقاق را به نام قارچ پا می نامند که به خاطر ویروس یا کمبود ویتامین ها، عدم ترشح چربی پوششی روی پا و عدم دریافت پرتو ماورای بنفش نور خورشید ایجاد می شود. درمان شقاق پای پرنده با پماد درموسن DERMOCEN انجام می شود که خیلی کمیاب است اما جای نگرانی ندارد و با ترکیب داروهای تتراسایکلین، پماد ویتامین آ و ترکیب با مقداری جوش شیرین و آب ولرم به خوبی طول درمان انجام می شود.

فروش پرندگان زینتی

برای خرید انواع پرندگان زینتی چون قناری، طوطی، مرغ عشق، سهره، فنچ کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش پرندگان زینتی

علت درد پای پرندگان یا همان شقاق پا

این بیماری عارضه ای است که می تواند به خاطر آلودگی قفس، تمیز کردن قفس پرنده، حمام ندادن و عدم دریافت به اندازه کافی ویتامین های بدن پرنده باشد. در واقع این بیماری حتی ممکن است یکی از علائم بیماری ها انگلی و میکروبی در بین پرندگان باشد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

نحوه تشخیص شقاق در پرندگان زینتی

در صورتی که پرنده شما قادر به ایستادن روی نی یا نشیمنگاه باشد و سریعا پای خود را بالا ببرد در واقع دچار بیماری شقاق شده است. درد در ناحیه پا مهمترین علت بیماری است که کاملا در بین پرندگان مشهود است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در بالا ذکر کردیم.

درمان شقاق پا

اگر نگران درد پای مرغ عشق، قناری، سهره یا مرغ مینا و هر پرنده ای که دارید هستید به راحتی می توانید با پماد درموسن آنرا درمان کنید. البته متاسفانه این داروی درمان درد پای پرندگان کاملا کمیاب است و دلیل اصلی آن این است که داروی دست ساز است که توسط پرورش دهندگان پرنده انجام می شود اما جای نگرانی نیست شما با خواندن ادامه مقاله و ترکیب دو پماد با مقداری آب ولرم و جوش شیرین و شستن پای پرنده به راحتی می توانید آنرا درمان کنید.

گام اول: اولین کاری که در صورت مشاهده بیماری شقاق باید انجام دهید این است که تمامی لوازم قفس را تمیز و در طول درمان پای پرنده حتما هر روز کفی قفس را تمیز کنید و همچنین از نی نشیمنگاه چوبی استفاده کنید.

گام دوم: پماد تتراساکلین استریل چشمی۱/. و پماد ویتامین (A) استریل چشمی را از داروخانه پرندگان تهیه و سپس با مقدار کمی جوش شیرین ( به مقدار نصف قاشق چای خوری) را داخل یک استکان آب ولرم بریزید و حل کنید. پای پرنده خود را داخل محلول جوش شیرین و آب بذارید و به آرامی شستشو دهید و سپس روی آنرا دستمال نخی و نرم خشک بذارید. از هر دو پمادی که گفتیم به مقدار مساوی ترکیب و روی تمام قسمت پای پرنده بمالید و کمی هم ماساژ دهید تا به خوبی این پماد به پای پرنده جذب شود.

دقیقا این کار رو روزی دو بار با فاصله زمای 8 ساعت انجام دهید. پس از چهار روز از انجام این کار به راحتی می توانید شاهد برطرف شدن پا درد پرنده شوید. البته فراموش نکنید که پس از بهبودی پای پرنده باید سه روز متوالی پماد ویتامین آ را روی پای پرنده بمالید با این تفاوت که دیگر نیازی به پماد تتراساکلین نیست.

 

حسین زارعی 1401-01-27

باسلام پرنده من هیچگونه فلس وپینه ای نداره ولی پاشو بالا میگیره وانگار پادرد داره علت چیه وچکار باید بکنم ؟؟؟؟ متشکرم