انواع بیماری های کبوتر

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

انواع بیماری های کبوتر

پرورش انواع نژاد کبوتر مانند شاهی سفید، هارنیه، جاینت هومر، چین دار شرقی، مکه، یعقوبی در دنیا تنها به خاطر ظاهر آنهاست اما در این بین بهترین نژاد کبوترهای گوشتی جهان نژاد موندارین است که به منظور تولید گوشت انجام می شود از این رو شناخت انواع بیماری های رایج و شایع کبوتر برای پرورش دهندگان لازم است تا باعث کاهش تلفات شود.

کبوتر یکی از پرندگان زینتی و البته اهلی است که انواع نژاد مختلف آن در دنیا وجود دارد و به طور کلی در ایران بیشترین طرفداران خود را به همراه دارد. خرید و فروش کبوتر به تعداد زیادی در ایران انجام می شود از این رو پرورش کبوتر برای خیلی از افراد سود بالای دارد اما هر کسی که وارد این حرفه می شود باید به خوبی با انواع بیماری های کبوتر چون برفک، کوکسیدیا، کلامیدیا، مایکوپلاسما و... آشنایی داشته باشد چون خیلی از این بیماری ها باعث بروز مشکلات تنفسی، اسهال و حتی مرگ کبوتر می شود. جالب این است بدانید که برخی از بیماری ها در این دسته از پرندگان کاملا واگیر دار هستند از این جهت برای حفظ  و سلامت تمام کبوترهای خود باید سریعا نسبت به درمان هر بیماری اقدام کنید.

فروش کبوتر در تهران

برای مشاهده تمامی آگهی این قسمت روی عکس زیر کلیک کنید.

شایع ترین بیماری های کبوتر

شاید فکر کنید که تنها پرورش کبوتر به دلیل ظاهر زیبای آن انجام می شود در صورتی که حتی نژاد کبوتر گوشتی داریم که با پرورش آنها می توان از گوشت کبوتر بعنوان یک ماده غذایی استفاده کرد. قطعا با توجه به اهمیت پرورش این پرنده ها به دلیل ظاهر زیبا و همچنین برای تولید گوشت کبوتر باید با انواع بیماری های آن آشنا باشید تا نسبت به درمان آن سریعا اقدام کنید در غیر اینصورت خسارات اقتصادی زیادی متحمل خواهید شد.

  1. برفک
  2. شپش
  3. مگس
  4. کوکسیدیا
  5. کرم ها
  6. هگزامیتا
  7. کنه ها
  8. کلامیدیا
  9. عفونت های تنفسی
  10. مایکوپلاسما

برفک کبوتر را بشناسید

یکی از مهتمرین بیماری های کبوتر ها بیماری برفک است که به راحتی قابلیت انتقال بیماری به سایر کبوترها وجود دارد. در واقع به دلیل اینکه کبوترها از یک کاسه آب مشترک استفاده می کنند از این جهت کبوتری که به بیماری برفک مبتلا است به راحتی بیماری را انتقال می کند و باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود.

این بیماری قسمت های مختلف حیوان را چون چینه دان، گلو، مجرای صفراوی، پارگین، معده یا سایر قسمت های دستگاه گوارش را در بر می گیرد که ایجاد هر ندول داخل لوزه باعث بروز مشکلات تنفسی در کبوتر می شود.

علائم و نشانه های بیماری

  • مشاهده ندول های ریز
  •  مشکلات تنفسی
  • اسهال
  • کاهش وزن
  • بی حالی و خونریزی

با اینکه تمام علائم این بیماری شبیه به بیماری های عفونی کبوتر چون آبسه است اما تنها قسمت هایی از بدن حیوان را در بر می گیرد که مربوط به دستگاه گوارش آن است. بعنوان مثال با مشاهده ضایعه روی بال پرنده قطعا نشانه بیماری برفک در کبوتران نیست.

درمان بیماری برفک در کبوتر

به منظور درمان این بیماری باید از داروهای خانواده ایمیدازول استفاده کنید و حتی در برخی موارد نیاز به جراحی ندول ها توسط دامپزشک است.

کرم های کبوتر

این پرندگان مانند انواع حیوانات ممکن است به بیماری کرم روده دچار شوند که انواع مختلف آن چون کرمهای گرد، نواری، مو در دستگاه گوارش آنها رشد می کند که باعث اسهال، ضعف پرنده می شود. برای تشخیص بیماری بیشتر از طریق معاینه میکروسکوپی مدفوع کبوتر استفاده می شود.

دلایل بروز بیماری بیشتر به خاطر خوردن حشرات و مدفوع پرندگان است و درمان آن با استفاده از داروهای مربوطه انگلی با استفاده از آب آشامیدنی قابل حل است.

کوکسیدیا کبوتر

اسهال، از بین رفتن جذب مواد مغذی، ضعف و البته کاهش وزن پرنده از جمله علائم و نشانه های بیماری کوکسسیدیا است که به راحتی با خوردن مدفوع آلوده سایر کبوتر ها را مبتلا به بمیاری می کند.

شایع ترین علامت بیماری کوکسیدیا در کبوترها، شل بودن مدفوع آنهاست که با استفاده از داروهای مربوطه توسط دامپزشک قابل درمان است.

هگزامیتا کبوتر

این بیماری حتی ممکن است باعث ایجاد بیماری برفک در کبوتر و ایجاد مشکل در دستگاه گوارش پرنده شود البته جای نگرانی نیست چون به اندازه بیماری برفک بیماری خطرناکی نیست. اسهال یکی از عوامل اصلی بروز این بیماری است.

شپش، کنه و مگس کبوتر

یکی دیگر از انواع بیماری ها که در بین پرنده کبوتر رخ می دهد انواع انگل های خارجی چون شپش، کنه، مگس است که باعث ایجاد ظاهری پوسته پوسته در ناحیه های مختلف بدن کبوتر می شود. سوراخ های زیر شاخه های پر و خارش در پرنده از جمله علائم و نشانه های این بیماری است.

عفونت های تنفسی کبوتر

بغیر از بیماری برفک در کبوتر، عفونت های تنفسی در کبوتر می تواند یک بیماری خطرناک و جدی برای صاحبان این پرنده ها باشد که معمولا آن دسته از کبوترهای پیر یا جوان را تحت تاثیر قرار می دهد.

نفس نفس زدن و پرواز کردن کبوتر به سختی از جمله علائم و نشانه های این بیماری است که باعث می شود که کبوتر با دهان باز نفس بکشد و چشمانش به حالت بسته باشد و میلی به خوردن غذا نداشته باشد.

دلایل اصلی بروز این بیماری قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها و کنه هاست که می تواند قسمت هایی از ریه، کیسه هوا، سینوس ها و سایر قسمت های دستگاه تنفسی کبوتر را در بر گیرد.

کلامیدیا کبوتر

درمان خاصی برای بیماری وجود ندارد اما بهترین شرایط برای کبوتران مبتلا به بیماری کلامیدیا این است که در شرایط محیطی خوب قرار گیرند.

مایکوپلاسما

یکی دیگر از بیماری های خطرناک کبوتران مایکوپلاسما است که آنرا عامل اصلی برای عفونت های تنفسی می نامند و باعث بروز ترشحات بینی، سرفه، عطسه و علائم دیگر می شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است