انواع بیماری های سم گوسفندان و نحوه درمان آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

انواع بیماری های سم گوسفندان و نحوه درمان آن

اگر به دنبال سوددهی از شغل گوسفند داری و پرورش گوسفندان هستید حتما باید اطلاعات کامل در مورد انواع بیماری های گوسفندان داشته باشید که مهمترین آنها بیماری های سم چون گندیدگی سم، آبسه، تورم و پوسته پوسته شدن سم است.

پا برای همه انسان ها حکم قلب دوم را دارد و تنها کوچکترین آسیب برای پای دام های زنده و قسمت سم آنها می تواند باعث بیماری آنها  شود. در واقع گوسفند زنده اگر نتواند به خوبی راه برود قادر به چرا نیست و حتی قادر به جفت گیری نیست و به مرور زمان با کاهش وزن همراه می شود در نتیجه حذف این دسته از گوسفندان به صرفه تر است. سم گوسفندان به دلیل تماس با سطح زمین ممکن است در معرض انواع باکتری ها قرار گیرد بنابراین اگر به خوبی سم چینی گوسفندان انجام نشود ممکن است باعث بروز انواع بیماری های سم چون گندیدگی، آبسه، تورم سم و همچنین پوسته پوسته شدن سم شود که بیشتر در بره زنده رخ می دهد. درمان بیماری های سم گوسفندان با توجه به شدت بیماری متفاوت است اما تزریق انواع آنتی بیوتیک به دام های مبتلا به بیماری مانند پنی سيلين استرپتومايسين (تک دوز عضلاني)، اکسي تترا سايکلين طولاني اثر (تک دوز عضلاني) ، لينکواسپکتين (تک دوز زير جلدي )  بهترین راه حل است.

فروش گوسفند شال تهران

برای مشاهده اگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

علت بروز انواع بیماری سم در گوسفند زنده

سم یکی از قسمت های حساس پای گوسفندان است که به دلیل تماس با سطح روی زمین و ارتباط با باکتری ها ممکن است محل تجمع انواع باکتری ها شود. در مناطقی که آب و هوای آن مرطوب است و سطح روی زمین گل آلود است قطعا بیشترین عفونت سم در دام ها وجود دارد و حتی می تواند به حادترین شکل یعنی با گندیدگی سم گوسفندان همراه باشد.

انواع بیماری های سم گوسفندان

لنگش پای گوسفندان، بالا نگه داشتن پا و همچنین وجود انواع چرک خاکستری و لجن مانند، بد بو از مهمترین علائم بروز بیماری های سم گوسفندان است که در بین آنها گندیدگی سم از همه خطرناک تر است. دقت داشته باشید که سم چینی گوسفندان باید توسط افراد ماهر انجام شود در غیر اینصورت امکان بروز انواع بیماری های سم در گله گوسفندان شما وجود دارد از این رو از سم چینی بد موقع خودداری و تنها زمانی دست به کار شوید که تخصص لازم داشته باشید.

گندیدگی سم ، خطرناک ترین نوع بیماری گوسفندان

از مهمترین بیماری های سم در گوسفند زنده قطعا گندیدگی سم است که با بیرون آمدن چرک خاکستری رنگ و بسیار بد بو در قسمت سم همراه است. در واقع این بیماری به علت دو باکتری فوزوباکتریوم نکروفوریوم و باکتریوئیدیس نودوسوس به وجود می آید که بیشتر در گل و لای و مناطق با رطوبت بالا وجود دارد و جالب اینجاست که این باکتری ها حتی تا بیست روز در خاک زنده باقی می مانند. چنانچه درمان گندیدگی سم گوسفندان به موقع انجام نشود و شدت بیماری زیاد شود به حذف گوسفند از گله منتهی می شود و حتی بدتر اینکه بیماری واگیردار است و امکان سرایت بیماری به سایر گله گوسفندان وجود دارد.

نحوه درمان بیماری گندیدگی سم گوسفندان

  • از سم چینی دام های مبتلا به بیماری خوددداری کنید.
  • از انواع داروهای آنتی بیوتیک مانند پنی سیلین استرپتومایسین  به شکل تک دوز عضلانی، اکسی تتراسایکلین به صورت طولانی مدت و لینکواسپکتین به صورت زیرجلدی به گوسفندان مبتلا به گندیدگی سم تزریق کنید.
  • اسپری OTC روی سم دام های آلوده بزنید.
  • به دلیل همه گیر بودن بیماری حتما دام مبتلا به بیماری را از سایر گله گوسفندان جدا کنید.

آبسه سم

قوچ ها و میش های بالغ بیشتر به این بیماری سم دچار می شوند و از علائم بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. لنگش زیاد
  2. تورم بالا تاج سم
  3. چرك زرد سم و …

تورم سم

این بیماری ببیشتر هر چهار دست و پای گوسفند زنده را در بر می گیرد با این تفاوت که به مانند گندیدگی سم هیچ گونه مواد چسبان و خاکستری در آن دیده نمی شود.

علائم بیماری تورم سم

  • لنگش کم
  • آماس بين چنگالهاي سم و …

پوسته پوسته شدن سم

هر چقدر سن گوسفند زنده پایین باشد امکان ابتلا به بیماری پوسته پوسته شدن سم در آنها بیشتر است، به صورت  واضح بره های شیری و سه ماهه بیشتر در معرض بروز این بیماری قرار می گیرند و با کیسه های چرکی در قسمت سم همراه است.

بیماری های سم چه مشکلاتی برای دامدار دارد؟

لنگیدن گوسفندان به دلیل بیماری های سم  باعث می شود که به خوبی این حیوان اهلی نتواند غذا بخورد، به چرا برود و البته در بین قوچ مولد توانایی جفت گیری و پرش روی میش را نداشته باشد بنابراین یک دامدار خسارات اقتصادی زیادی خواهد دید.

  1. کاهش وزن گوسفند زنده
  2. همه گیر شدن گله گوسفندان به بیماری گندیدگی سم
  3. کاهش تولید مثل و باروری گوسفندان

لنگش گوسفندان مهترین نشانه بیماری های سم است

بالا نگه داشتن پا از روی زمین و لنگیدن گوسفندان مهمترین علامت و نشانه برای ابتلا حیوان به بیماری های سم است. گوسفند زنده چنانچه به خوبی راه نرود نمی تواند تغذیه مناسبی داشته باشد بنابراین به مرور زمان شاهد کاهش وزن گوسفند خواهید بود و چنانچه به عنوان قوچ مولد گله باشد قدرت پرش روی میش ها و جفت گیری با آنها نخواهد داشت. با کاهش جفت گیری گوسفندان قطعا شاهد کاهش تولید مثل گله و باروری و بدنیا آمدن بره های زنده و سالم خواهید شد.

بهترین روش پیشگیری از بیماری لنگش گوسفندان

  • حمام سم گوسفندان هر ماه انجام شود.
  • در صورتی که بره ها بزرگ شده اند حتما آنها را حمام سم ببرید.
  • تمیز بودن جایگاه بره خیلی مهم است.
  • قرار دادن آهک ساختمانی در قسمت ورودی طویله ، کنار زمین آخور و آبشخور
  • رعایت نظافت جایگاه و ساختمان گوسفندان
  • در صورت آسیب به سم گوسفندان هنگام سم چینی از اسپری OTC استفاده کنید.

نحوه درمان بیماری لنگش گوسفندان

  • اگر گوسفند زنده به بیماری گندیدگی سم مبتلا نشده است حتما برای ضدعفونی کردن قسمت سم حیوان از اسپري اکسي تترا سايکلين (OTC) استفاده کنید.
  • چنانچه تعداد گوسفندان مبتلا به بیماری های سم زیاد بود حتما از حمام سم سولفات روی 10 درصد استفاده کنید.
  • فصل بارش را دوره خطرناک برای بروز بیماری سم می نامند که باید در تا پایان این دوره و کاهش رطوبت آنها را هر هفته به حمام سم ببرید.
  • دقت کنید که بیماری گندیدگی سم واگیر دار است از این رو با مشاهده این بیماری سریعا با دامپزشک مشورت کنید تا دام ها را به حمام سم با محلول فرمالين %٥ ببريد.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است