مراقبت از گوساله های تازه متولد شده

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

مراقبت از گوساله های تازه متولد شده

با توجه به اینکه هر گاو ماده تنها یکبار در سال توانایی وضع حمل دارد از این رو مراقبت از گوساله تازه متولد شده خیلی مهم است و باید خوراندن شیر آغوز و البته ضدعفونی بند ناف گوساله زنده را فراموش نکنید در غیر اینصورت سیستم ایمنی بدن آنها کم است و امکان اسهال و تلف شدن آنها زیاد است.

با اینکه پرواربندی گاو و گوساله سوددهی بالایی به همراه دارد اما سود آن در کوتاه مدت است و کسانی که به شغل گاوداری ورود می کنند بیشترین سود را پرورش گاوهای شیری می دانند چون علاوه بر سود حاصل از فروش شیر گاو به راحتی می توانند با بدنیا آمدن گوساله های تازه و بزرگ کردن آنها و فروش سود بالایی بدست آورند. قطعا بدنیا آمدن گوساله زنده برای هر گاوداری لذت بخش است و در زمان از شیرگیری گوساله های نر و پرواری آنها را می فروشد و همچنین گوساله های ماده را بزرگ می کند تا جایگزین گاوهای ماده و پیر شوند. با جفت گیری گاو به روش تلقیح یا سنتی تنها گاو ماده و آبستن توانایی زایش یک بار در سال را دارد از این رو خیلی مهم است که از گوساله های تازه متولد شده مراقبت شود به خصوص اینکه گزارشات نشان می دهد بیش از 50 درصد تلفات گوساله به خاطر اسهال است.

فروش گوساله هلشتاین در تهران

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

تلفات گوساله شیری به خاطر اسهال

بره، گوساله و بزغاله ها حیواناتی هستند که به هنگام به دنیا آمدن بدنی ضعیف دارند از این رو دامدار و گاودار باید  سریعا به آنها شیر آغوز بدهد. در واقع شیر آغوز خواص بالایی دارد و باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن دام می شود. در صورتی که به گوساله های تازه متولد شده شیر آغوز ندهید بدن ضعیفی خواهند داشت و در برابر کوچکترین سرما، گرسنگی خواهند مرد.

اسهال گوساله شیری

نخوردن شیر آغوز، سرمازدگی مهمترین عامل برای بیماری اسهال در بین گوساله های تازه متولد شده است که با علائم چون خشن شدن مو، خشکی دماغ و  فرو رفتگی چشم همراه است.

آماده کردن آغل برای بدنیا آمدن گوساله زنده

قبل از زایمان گاو آبستن باید حتما یک جایگاه مناسب برای گوساله های تازه متولد شده در نظر بگیرید و حتما از لحاظ بهداشتی تمیز باشد چون این حیوانات زنده و اهلی سیستم بدنی ضعیفی دارند از این جهت سریعا بیمار می شوند.

  • کف و بستر جایگاه باید حتما تمیز باشد و با انواع کاه، خاک اره نو پوشیده باشد.
  • به دلیل آسیب پذیری زیاد گوساله تازه متولد شده در برابر عوامل بیماریزا باید به خوبی جایگاه و آغل آنها کاملا پاک شده باشد.
  • دقت داشته باشید که در شرایط آب و هوایی خوب و عالی یعنی بالای 45 درجه سانتی گراد گاو آبستن می تواند در چرگاه وضع حمل کند در غیر اینصورت و در زمین گل آلود و نمناک نباید این کار رخ دهد.

نکات مهم هنگام به دنیا آمدن گوساله

  1. عفونت بند ناف گوساله خیلی خطرناک است از این رو باید خیلی سریع در هنگام به دنیا آمدن گوساله سریعا با تنتور ید ۵-۷ % بصورت اسپری یا غوط ورسازی ضد عفونی گردد.
  2. تغذیه گوساله ها بلافاصله بعد از تولد با شیر آغوز خیلی مهم است و نباید بیشتر از سه ساعت از زمان تولد آنها بگذرد در غیر اینصورت  امکان مرگ و تلف شدن گوساله وجود دارد.
  3. 30 الی 60 دقیقه بعد از دادن شیر آغوز به گوساله تازه متولد شده باید واکسن آبله مخصوص گوساله ها به آنها داده شود.
  4. شیر آغوز باید هر روز سه بار به گوساله داده شود تا در روز سوم و چهارم بتواند از شیر مادرش بخورد.
  5. نگهداری از گوساله تازه متولد شده در جایگاه یا آغل مناسب و خشک و تمیز مانع از ابتلا به انواع بیماری های می شود.

شیر آغوز چیست؟

شیر آغوز به اولین شیر گرفته شده از گاو مادر گفته می شود که حاوی ایمنو گلوبولین ها است که در ساعت اولیه و تا سه روز باید به گوساله تازه متولد شده داده شود تا سیستم ایمنی بدن آن قوی گردد. دقت داشته باشید که با توجه به وزن گوساله باید 10 درصد به آن شیر آغوز دهید و در سه نوبت یعنی هر 8 الی 10 ساعت یک بار به آنها شیر آغوز بدهید.

نحوه دادن شیر آغوز به گوساله تازه متولد شده

بهترین کار ریختن شیر آغوز داخل سطل مناسب است. به دلیل اینکه گوساله در زمان به دنیا آمدن تا سه روز قادر به مکیدن پستان مادرش نیست باید شیر آغوز داخل سطل بریزید و سپس پوزه گوساله را به آرامی داخل آن ببرید و در ادامه شروع کنید با یک انگشت دهان گوساله باز کنید تا شروع به خوردن شیر آغوز کنند.

کیفیت آغوز

  • بیشترین کیفیت شیر آغوز به زمانی بر می گردد که اولین شیر از گاو مادر و تازه زایمان کرده دوشیده می شود.
  • قطعا کیفیت شیر آغوز هر گاو با گاو دیگر متفاو است.
  • کیفیت شیر آغوز در بین گاوهای شکم اول کمتر از گاوهای شکم دوم تا چهارم است.

ذخیره و جابه جا کردن آغوز

  • شیر آغوز را تا سه روز بدون استفاده کردن می توانید داخل یخچال بذارید و یا به صورت منجمد بالای 12 الی 18ماه ذخیره کرد و به هیچ وجه از کیفیت آن کم نمی شود.
  • بهترین کار برای نگهداری شیر آغوز داخل بسته های دو لیتری است.
  • به منظور یخ زایی شیر آغوز باید آنرا داخل آب گرم یا گرمای الکتریکی بذارید و دقت داشته باشید که گرمای بالا دریافت نکند در غیر اینصورت امکان از بین رفتن قسمت زیادی از ایمنوگلبولین های شیر آغوز وجود دارد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است