نحوه تشخیص جنسیت اردک نر و ماده

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه تشخیص جنسیت اردک نر و ماده

اگر قصد پرورش و جوجه کشی اردک دارید قطعا باید جنسیت آنها را بدانید که در مورد این پرنده شما می توانید از طریق رنگ، پرهای دم، صدا و مطمئن ترین روش یعنی کلواک و اندام تناسلی اردک این کار انجام دهید تنها باید مواظب باشید که در روش کلواک مهارت کافی داشته باشید در غیر اینصورت به پرنده آسیب جدی وارد می کنید.

یکی از گونه پرندگان اهلی اردک است که به نام های مرغابی و بت نیز شناخته می شود این دسته از پرندگان از غاز و قو کوچکتر هستند و در نژادهای مختلف گوشتی، تخمگذار و دو منظوره در دنیا وجود دارند. اولین بار اردک ها در 1500 سال پیش از میلاد مسیح توسط مردم مصر اهلی شده است از این رو پرورش مرغابی بیشتر در مصر انجام می شود. انواع نژاد مرغابی چون پکنی، ماندارین، اسرائیلی، شکم سیاه، آنکونا وجود دارد که برای تشخیص جنسیت آنها از طریق ظاهر و همچنین مقعد آن می توان این کار را انجام داد، البته به هنگام دست زدن به کلوآک باید مواظب باشید که به آنها آسیب نرسانید و این روش برای جوجه ارک مناسب نیست.

فروش جوجه اردک

برای مشاهده آگهی های این قسمت روی عکس زیر کلیک کنید.

چگونه بفهمیم اردک نر یا ماده است؟

قطعا با توجه به خواص گوشت و تخم اردک، پرورش آنها انجام می شود و کسانی که به دنبال جوجه کشی اردک و تولید مثل آنها هستند باید حتما اردک نر و ماده نگه داری کنند. خب یک فردی که مرغابی یا اردک پرورش می دهد حتما باید جنسیت آنها را تشخیص دهد تا بتواند با فراهم کردن جفت گیری اردک باعث افزایش تخمگذاری این پرنده شود.

شما با ظاهر، صدا، رنگ و البته مطمئن ترین روش دست زدن به کلوآک اردک می توانید جنسیت نر و ماده بودن پرنده را تشخیص دهید.

انواع روش های تشخیص جنسیت مرغابی یا اردک

تشخیص از روی رنگ، صدا و پر جنسیت

به پرهای اردک نگاه کنید

  • یک روش برای اینکه بفهمید اردک نر یا ماده است در فصل جفت گیری است و نگاه کردن به پرهای اردک می باشد. در واقع رنگ پر اردک های نر در این فصل روشن تر است تا بتوانند با این روش اردک های ماده را جذب کنند. البته بعد از فصل جفت گیری پرهای اردک نر به حالت قبل بر می گردد.
  • اردک سر سبز از جنسیت نر و ماده متفاوی دارند و ماده ها قهوه ای رنگ و کمی شلخته هستند در صورتی که اردک های نر یک نوار براق بنفش روی بال های خود دارند و تقریبا می توان گفت پرهایشان رنگارنگ است.
  • رنگ اردک های بوم پشت نر سفید تا خاکستری روشن است در صورتی که جنسیت نر این نژاد بالهایی قهوه ای متمایل به خاکستری دارد.
  • اردک جنگی نر نیز در فصل جفت گیری پرهایی خاکستری با خال هایی آبی در قسمت بالهای خود دارد در صورتی که پرهای اردک جنگلی ماده قهوه ای متمایل به خاکستری است.
  • تقریبا رنگ اردک های نر و ماده نژاد خال دار شبیه به هم است و از این جهت نمی توان از طریق پرهای اردک جنسیت آنها را تشخیص داد.

توجه به رنگ منقار اردک

رنگ منقار یکی دیگر از فاکتورهای تشخیص جنسیت اردک است و نسبت به پرهای اردک بهتر است چون رنگ اردک در طول جفت گیری مثل پرهایش تغییر نمی کند.

  1. اردک سر سبز: رنگ منقار اردک نر در این نژاد به رنگ زرد روشن است در صورتی که در نوع ماده آن به رنگ قهوه ای و نارنجی است.
  2. اردک خال دار: رنگ منقار اردک نر تقریبا به رنگ سبز زیتونی متمایل به زرد است در صورتی که جنسیت ماده آن رنگ قهوه ای مایل به نارنجی با لکه های تیره دارد.
  3. ارک جنگی: جنسیت نر آن رنگ منقارش قرمز و انتهای آن زرد است.
  4. تنها نژادی که در طول فصل جفت گیری رنگ منقارش تغییر می کند نژاد گلگون است که به رنگ آبی روشن تغییر می کند.

توجه به جثه و وزن اردک

در اکثر نژادها و گونه های اردک، جنسیت نر وزن و جثه بزرگتری از اردک ماده دارد. در نژادهای سرسبز، روئن، هارلیکوئین ولز علاوه بر جثه حتی سرهای بزرگتر و گردن بزرگتر در اردک نر به صورت واضح مشخص است.

توجه به پرهای نزدیک دم اردک

یکی دیگر از روش های تشخیص جنسیت اردک نر و ماده نگااه کردن به پرهای نزدیک دم آن است که به پر جنسیت می گویند. در واقع اردک های نر پرهایی در نزدیکی دم خود دارند که تاب خورده و به سمت بالا دارند.

توجه به صدای اردک

صدای اردک ماده بلند، رسا و البته صدای اردک های نر خشن و آرام است. به منظور شنیدن صدای اردک کافیه به دم ارد به آرامی دست بزنید البته این روش برای جوجه اردک ها و تقریبا از سن یک ماهگی به بعد امکان پذیر است.

تشخیص جنسیت با بررسی کلواک اردک‌

یک روش دقیق و مطمئن برای اینکه بفهمید اردک نر و یا ماده است روش کلواک است که به آن روش جنسیتی گفته می شود و حتی به منظور تشخیص جنسیت جوجه اردک کمتر از 12 روز سن نیز استفاده می شود. دقت داشته باشید که این روش کاملا سخت است و باید تجربه کافی داشته باشید در غیر اینصورت به حیوان آسیب می زنید.

1-اردک را به ‌پشت روی میز قرار بده

اردک را به پشت بخوابانید طوری که دم اردک روی لبه میز باشد و شما می توانید از یک نفر کمک بگیرید.

دقت داشته باشید که این روش برای تشخیص جنسیت اردک های جوان سخت تر از نوع بالغ است و اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید از یک نفر متخصص کمک بگیرید.

2-کلواک اردک را پیدا کنید

کلواک به یک سوراخ کاملا کوچک در پشت اردک گفته می شود که به راحتی با کنار زدن پرهای اردک می توانید آنرا پیدا کنید.

3-دیواره‌های کلواک و اندام تناسلی را باز کن

به منظور باز کردن دیواره کلواک و دیدن اندام تناسلی کافیست با انگشت اشاره دم اردک را کنار بزنید. البته برخی اوقات بهتر است یک فشار خیلی کم به کلواک بزنید اما باید مواظب باشید که به آن آسیب نزنید.

4-اندام تناسلی داخل کلواک را بررسی کن

با باز کردن دیواره های کلواک و اندام تناسلی و فشار دادن به آن اگر آلت تناسلی اردک از کلواک بیرون آید به این معناست که اردک نر است و اگر لوله رحم داخل باشد قطعا اردک شما ماده است.

نکات

  • هر چقدر اردک بزرگتر و بالغ تر باشد قطعا از طریق روش رنگ به راحتی می توانید جنسیت آنها را تشخیص دهید.
  • در بعضی از گونه های اردک آبی که در آمریکای جنوبی هستند هم اردک نر و ماده هم رنگ هستند.

تشخیص جنسیت جوجه اردک چند روزه با روش کلواک ممنوع

با اینکه روش کلواک مطمئن ترین روش برای تشخیص جنسیت پرنده است اما برای جوجه اردک چند روزه این کار انجام دهید چون ممکن است به آن آسیب جدی بزنید یا باعث مرگ اردک شوید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است