نحوه تشخیص مرغ سالم از فاسد

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه تشخیص مرغ سالم از فاسد

اگر قصد خرید مرغ منجمد و سالم دارید حتما با بو کردن آن، حالت سطحی مرغ و پوست مرغ می توانید از سالم یا فاسد بودن مرغ مطلع شوید.

گوشت مرغ یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در بین ایرانیان است و حتی سرانه مصرف آن بیشتر از استاندارد جهانی است. فقر مهمترین عامل اصلی برای افزایش خرید گوشت مرغ می شود و البته در این بین جوجه کباب یکی از پرطرفدارترین غذاهایی است که در بین ایرانیان یک غذای سریع معرفی می شود و همین باعث می شود که خیلی از مردم به خرید این گوشت روی بیاورند. البته با مزه دار کردن گوشت مرغ می توانید یک جوجه کباب خوشمزه بخورید به شرط اینکه گوشت مرغ فاسد نباشد بنابراین اگر در تشخیص مرغ سالم از فاسد دچار مشکل شده اید کافیست این مقاله را تا انتها بخوانید. از طریق بو، مشاهده پوست و ظاهر مرغ و البته نگاه کردن به تاریخ تولید گوشت مرغ می توانید از سالم یا فاسد بودن آن مطمئن شوید.

فروش مرغ گوشتی

برای مشاهده آگهی های این قسمت روی عکس زیر کلیک کنید.

خواص گوشت مرغ

پروتئین بالا در قسمت سینه مرغ و البته چربی پایین نسبت به انواع گوشت گوسفند و گوساله و کاهش قیمت مرغ زنده نسبت به گوسفند و گوساله باعث شده است که امروزه در بین ایرانیان خرید مرغ نسبت به گوسفند زنده و گوساله بیشتر باشد. سریعترین غذاها با گوشت مرغ تهیه می شود که می توان به جوجه کباب زعفرانی اشاره کرد.

سود پرورش جوجه مرغ گوشتی

پرورش جوجه نسبت به بره خیلی زیاد است و دلیل آن سوددهی بالا در زمان کوتاه 40 الی 50 روز است که می تواند هر کسی را به سمت شغل مرغداری و تاسیس آن تشویق کند. البته در این بین یکی از مشکلات و معایب مرغداری بالا بودن تلفات جوجه و مرغ گوشتی است. در واقع انواع بیماری های مرغ چون نیوکاسل، کوکسیدوز، فلجی پا و... در دنیا وجود دارد از این رو نداشتن اطلاعات دقیق در این زمینه می تواند باعث بروز تلفات زیاد شود. فراموش نکنید که باید حتما تغذیه مناسبی به جوجه داده شود و غذای جوجه یک روزه با سنین بالا متفاوت است به خصوص اینکه اگر غذای مرغ زنده از لحاظ مواد معدنی، پروتئین، انرژی و ویتامین تامین نگردد حتی باعث بروز کانالیسم یا همان مرغ خواری می شود.

روش های  تشخیص مرغ سالم از مرغ  فاسد

1-بوی بد مرغ فاسد

قطعا گوشت مرغ سالم بوی طبیعی دارد در صورتی که مرغ فاسد بوی بد گوگرد می دهد. در واقع این بوی بد از مرغ فاسد به خاطر انباشته شدن باکتری های خطرناک روی آن است که می تواند به خاطر نگه داشتن در دمای نامناسب و حتی بسته بندی ضعیف رخ دهد.

سریعترین جاهایی که در مرغ فاسد بو می دهد بخش زیر بال ها و زیر شکم آنهاست و چنانچه با بو کردن این قسمت ها بوی گندیدگی یا تعفن داد باید از خرید آن خودداری کنید چون مرغ فاسد است. دقت  داشته باشید که خوردن مرغ فاسد باعث بروز مسمومیت می شود.

2-تیرگی رنگ گوشت مرغ فاسد.

علاوه بر بوی بد مرغ فاسد قطعا تیره بودن و یا رنگ پریدگی در گوشت نشانه از فاسد بودن مرغ است. رنگ صورتی ران مرغ و سفتی و برجستگی سینه مرغ نشان از سالم بودن مرغ است. دقت داشته باشید که هر چقدر قسمت عضلات و ناحیه سینه تحلیل رفته باشد به خاطر فاسد بودن مرغ و بروز انواع بیماری های انگلی و عفونی در این پرنده است. تیرگی رنگ به خاطر نگهداری در دمای نامناسب اس و حتی برخی اوقات از رنگ تیره به سبز تغییر می کند که باید از خوردن آن خودداری کنید.

3-مرغ فاسد لیز و لزج است

هر چقدر باکتری بیشتری روی لایه بیرون مرغ گرفته باشد باعث می شود که سطح مرغ لیز و لزج باشد. مرغی که عضلات آن درهم شکسته و حالت لزج دارد فاسد است.

4-عدم ضرب خوردگی گوشت مرغ

گوشت مرغ نباید هیچ گونه ضربه ای خورده باشد و عاری از هر گونه پر، پا، سر باشد. البته به هنگام خرید مرغ باید به تاریخ تولید آن نیز دقت کنید، خرید مرغ تازه برای درست کردن انواع غذاها مفید تر است.

5-چروکیدگی پوست مرغ

یکی از نشانه های تشخیص سالم یا فاسد بودن گوشت مرغ نگاه کردن به پوست مرغ است. چنانچه پوست مرغ یکدست، صاف، بدون تورم و خون مردگی باشد گوشت مرغ سالم است در غیر این صورت هر گونه چروکیدگی و پارگی نشان از فاسد بودن مرغ است. دقت داشته باشید که لکه های سفید روی پوست به خاطر انجماد آب زیر پوست و عضلات است از این رو مصرف چنین گوشتی هیچ مشکلی ندارد و بلامانع است.

نحوه تشخیص مرغ منجمد سالم و بهداشتی :

شاید بیشترین خرید مرغ به نوع منجمد آن باشد که بیشتر در کلان شهرها رخ می دهد و به صورت بسته بندی به فروش می رسد. هر مرغ منجمد سالم ویژگی های زیر را دارد.

  1. در صورت خرید مرغ منجمد باید گوشت آن پس از رفع انجماد قوام طبیعی خود را حفظ کند و هیچ گونه لیز و لزجی در سطح آن وجود نداشته باشد.
  2. دقت کنید که حتما هیچ گونه خونابه، آب منجمد داخل بسته بندی مرغ وجود نداشته باشد.
  3. مرغ منجمد باید عاری از هر گونه لکه هایی به رنگ سفید گچی و خاکستری باشد. البته از آن طرف سوختگی فریزیری باعث ایجاد لکه های سفید می شود که در واقع چربی نیستند و حتی مشکلی در خوردن آنها به وجود نمی آورد اما طعم مرغ را بد می کند.
  4. لکه های رنگی در مرغ منجمد به خاطر رشد قارچ و بیماری در آنهاست بنابراین از خرید این گونه ماهی خودداری کنید.
  5. مرغ منجمد باید داخل کیسه های پلاستیکی سالم باشد که هیچ گونه پارگی نداشته باشد و علاوه بر آن تاریخ تولید و انقضای آن با مجوز سازمان دامپزشکی ثبت شده باشد.
  6. رنگ مرغ منجمد و خام تقریبا یکسان هستند با این تفاوت که کمی رنگ خاکستری کم رنگ و زرد دارند بنابراین تیرگی زیاد مرغ منجمد نشانه فاسد بودن آن است که باید دور بیندازید.
  7. گوشت مرغ منجمد را حتما از مراکز مجاز خریداری کنید.
  8. مرغ منجمد سالم باید یخ ضخیم اطراف آن نباشد و چنانچه یخ سفید بود نشان از سوختگی فریزری مرغ است که خرید آن همراه با طعم بد مرغ است.

مدت زمان ماندگاری مرغ منجمد در یخچال

شما می توانید پس از خرید مرغ منجمد آنرا در دمای منفی 18 درجه سانتی گراد داخل فریزر یخچال بذارید و به مدت یکسال نگهداری کنید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است