انواع نژاد بزهای ایرانی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

انواع نژاد بزهای ایرانی

بهترین نژاد بزهای ایرانی نجدی است که با منطقه سواحل جنوب و جنوب غربی یعنی سواحل خلیج فارس، دریای عمان تا گواتر سازگار است و البته امروزه این نژاد در حال انقراض است. درصد بالای دو قلوزایی و همچنین تولید روزانه 800 گرم شیر از ویژگی های بارز این نژاد ایرانی است.

بز یکی از حیوانات اهلی است که اهلی سازی آن به نزدیک ده هزار سال قبل از میلاد در کرمانشاه ایران می رسد و در آب و هوای گرمسیری توانایی زایمان در تمام فصول سال را دارد. برای پرورش بز به پول کمتری نسبت به پرورش گوسفند و گاو نیاز است و تقریبا همه چیز میخورند البته در کنار گوشت بز نسبت به گوشت گوسفند قیمت پایین تری دارد و شیر بز جزو بهترین شیر دنیاست که امروزه بهترین جایگزین شیر مادر نامیده می شود. این حیوان اهلی نزدیک به ده سال عمر می کند و به نژادهای مختلفی در سه دسته گوشتی، شیری،پوستی در جهان و ایران موجود است که نژاد بزهای ایرانی شامل نجدی،عدنی، تالی، مرغز، رائینی، ندوشن که هر کدام با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه پرورش داده می شوند.

بهترین نژاد بزهای ایرانی نجدی است که با منطقه سواحل جنوب و جنوب غربی یعنی سواحل خلیج فارس، دریای عمان تا گواتر سازگار است و البته امروزه این نژاد در حال انقراض است. درصد بالای دو قلوزایی و همچنین تولید روزانه 800 گرم شیر از ویژگی های بارز این نژاد ایرانی است.

فروش بز زنده زاهدان

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

پرورش بز سانن، آلپاین یا نژادهای ایرانی

خب اگر بخواهیم منصفانه بگوییم نژاد سانن و آلپاین جزو بهترین نژاد بزهای شیری محسوب می شوند که چهار تا از آنها برابر با یک گاو هلشتاین شیر می دهند اما به این نکته توجه کنید که این نژادها به شرایط آب و هوایی خیلی حساس هستند و در کنار آن نژادها بومی ایرانی چون نجدی، عدنی جزو بهترین نژادهای شیری ایران هستند که روزانه بالغ بر 800 تا 1000 گرم شیر تولید می کنند و دوره شیردهی و همچنین درصد دو قلوزایی بالایی دارند.

بز نجدی مشهورترین نژاد ایرانی

یکی از نژادهای شیری که گوشت خوبی هم تولید میکند نژاد نجدی است که دلیل نامگذاری این اسم را به نجد عربستان می دانند که معتقدند در گذشته های دور زمانی که منطقه نجد خیلی وسیع بوده و خوزستان جزویی از این منطقه بوده روی این نژاد چنین اسمی به جای مانده است. این نژاد بومی خوزستان و کهکیلوی بویر احمد هستند و با منطقه سواحل جنوب و جنوب غربی سازگارند.

خصوصیات ظاهری

  1. دست و پاي باريك و بلند، پوست نرم و براق با پوشش موي كوتاه و لطيف
  2. رنگ عمومي بدن قهوه‌اي تيره و در مواردي از زرد آهويي يكدست تا سفيد
  3. گوش‌ها پهن و افتاده، نيم‌رخ سر صاف و باريك و داراي خط سياه پشتي از پس سر تا نوك دم و داراي دو منگوله در زير گردن
  4. نر و ماده های نجدی هم شاخ دار و هم بدون شاخ موجود است.

ویژگی های تولیدی

  1. با درصد دو قلوزایی 46
  2. طول دوره شیردهی 6.5 ماه
  3. میزان تولید شیر روزانه 800 گرم
  4. وزن بزغاله متولد شده: نر 3 و ماده 2.9 کیلوگرم
  5. وزن بزغاله پس از شیرگیری : نر 12 و ماده 10 کیلوگرم
  6. وزن دام بالغ : نر 26 ماده 23 کیلوگرم

خصوصیات ظاهری و ویژگی تولید بز تالی

این نژاد به خاطر اینکه میزان شیر و تولید گوشت خوبی دارد به دسته نژاد بزهای گوشتی-شیری نامیده می شود و متعلق به شهرستان‌های استان هرمزگان چون میناب، بندر لنگه، بندرعباس، بندر خمیر و جزایر قشم است و علاوه بر آن نزدیک به 400 هزار راس از این نژاد در ایران موجود است.

از جمله خوراک های این نژاد می توان به علف‌هـای بـاغی و صـحرایی برداشت شده، پـس‌مانـده‌هـای محصـولات کشـاورزی، خرمـای ضـایعاتی، جـو، سـبوس و نـان خشـک اشاره کرد؛ که در دوره پرواربندی می توانید شاهد افزایش وزن 65 گرمی هر بزغاله باشید.

خصوصیات ظاهری

  1. دست و پای ظریف
  2. رنگ بدن: قهوهای سوخته تا روشن
  3. گوش‌های کوچک
  4. پوشش مویی کوتاه و براق
  5. فاقد شاخ

خصوصیات تولید مثل

  1. طول دوره شیردهی چهار ماه
  2. میانگین شیر تولید شده روزانه 800گرم
  3. 25 الی 30 درصد دوقلوزایی
  4. وزن بزغاله در زمان شیرگیری 9 کیلوگرم
  5. وزن دام بالغ: نر 37 ماده 27 کیلوگرم

عدنی نژاد بومی بوشهر

این نژاد جزو نژادهای در حال انقراض است که به رنگ های آهویی، قهوه ای، سفید و سیاه مشاهده می شود؛ علاوه بر زیبایی آن جزو دسته نژادهای شیری ایرانی است که روزانه 1 کیلوگرم شیر می دهد.

  1. درصد دو قلوزایی 30
  2. طول دوره شیردهی 4 ماه
  3. وزن تولد بزغاله: 2.6 کیلوگرم
  4. وزن پایان شیرگیری : 11 کیلوگرم
  5. وزن شش ماهگی 14 کیلوگرم
  6. وزن دام بالغ : نر 55 و ماده 35 کیلوگرم
  7. افزایش وزن روزانه 80 گرم در دوره پرواربندی

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است