پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

مصرف گوشت کبک و بلدرچین با توجه به خواص بالا، ویتامین و مواد مغذی زیادی که در آن وجود دارد در بین مردم رواج دارد بخصوص اینکه اگر به دستور پزشک نیاز به مصرف گوشت این پرنده ها دارید. با توجه به همین موارد قطعا پرورش بلدرچین و کبک می تواند شغل پر منفعتی باشد که البته باید کاملا اصولی انجام شود.

اگر یک سر به فروشگاههای بزرگ بزنید قطعا شاهد تخم مرغ بلدرچین در قفسه ها هستید و به معنای این است که تقاضای خرید زیاد است که این فروشگاه ها به فروش آن می پردازند. با توجه به خواص گوشت بلدرچین و همچنین گوشت کبک این دو پرنده جزو طیوری هستند که امروزه پرورش آن رونق دارد البته فراموش نکنید که چنانچه پرورش کبک و بلدرچین به صورت اصولی انجام نشود باعث ورشکستی شما خواهد شد. با توجه به قیمت بالای گوشت کبک نسبت به بلدرچین قطعا پرورش کبک سود بیشتری دارد اما قدرت ریسک بالاتری دارد چونکه نسبت به بلدرچین بدن ضعیف تری دارد و در برابر بیماری ها مقاوم نیست در صورتی که بلدرچین سازگار با تمام شرایط آب و هوایی هستند.

مصرف گوشت کبک و بلدرچین با توجه به خواص بالا، ویتامین و مواد مغذی زیادی که در آن وجود دارد در بین مردم رواج دارد بخصوص اینکه اگر به دستور پزشک نیاز به مصرف گوشت این پرنده ها دارید. با توجه به همین موارد قطعا پرورش بلدرچین و کبک می تواند شغل پر منفعتی باشد که البته باید کاملا اصولی انجام شود.

فروش بلدرچین

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تفاوت کبک و بلدرچین در چیست؟

کبک نوع پرنده ای از دسته قرقاولان است که به نام های متفاوتی چون ژرژ، خاسه، کو، زرج شناخته می شود و وزنی حدودا 400 تا 800 گرم دارد و از این رو وزن آن بیشتری از بلدرچین است. البته بخواهیم به صورت کلی و سر بسته بگوییم هر دو پرنده نسبت به دیگر طیور در برابر بیماری ها مقاومت بالایی دارند اما بلدرچین قطعا حساسیت کمتری نسبت به کبک در برابر بیماری ها دارد از این رو پرورش بلدرچین به معنای برگشت سرمایه گذاری شما در کوتاه مدت خواهد بود.

  1. وزن بلدرچین 250 گرم و کبک حدود  دو برابر بلدرچین حدودا 400 تا 600 گرم است.
  2. طول دوره جوجه کشی کبک 24 روز و بلدرچین 18 روز است از این رو تولید مثل سریعتری نسبت به کبک دارد.
  3. در هر قفس به طول 1 متر و 62 سانتی متر عرض 15 عدد کبک، 33 عدد بلدرچین جای می گیرد.
  4. قیمت گوشت کبک گران تر از بلدرچین است.

گوشت کبک بهتر است یا بلدرچین

گوشت هر دو پرنده فواید زیادی دارند که البته بسته به رژیم غذایی خود می توانید از آن استفاده کنید اما طبع گوشت کبک گرم و خشک است و هضم آن خیلی راحت و کاملا خوشمزه است و در کنار آن گوشت بلدرچین هم کاملا لطیف و منبعی از مواد معدنی و ویتامین هاست که در اینجا به بررسی خواص آنها خواهیم پرداخت.

  1. خواص گوشت کبک شامل : درمان کم خونی، تقویت سیستم گوارشی،برطرف ضعف عمومی بدن،درمان صرع و یرقان، تقویت حافظه، بینایی، جلوگیری از بیماری های قلبی
  2. خواص گوشت بلدرچین شامل : تقویت استخوان ها، مراقبت از پوست، تقویت سیستم گوارشی و ایمنی بدن، سرشار از ویتامین B که باعث سلامت مغز می شود.

چه تفاوت هایی بین پرورش کبک و بلدرچین است؟

به طور کلی تجهیزات، تغذیه و شرایط نگهداری کبک و بلدرچین یکسان است از این رو پرورش هر دو پرنده شبه هم است با این تفاوت که در یک سری جزییات نسبت به هم برتری دارند.

با توجه به قیمت بالای گوشت کبک قطعا سود پرورش کبک نسبت به بلدرچین بیشتر است البته ریسک بالاتری دارد چونکه کبک نسبت به بلدرچین در برابر بیماری ضعیف است و حتی امکان ابتلا به بیماری های مرغی را دارد، پرورش بلدرچین به صورت تضمینی، بازدهی بالایی نسبت به کبک دارد.

  1. کبک نسبت به بلدرچین ترسوتر است و در برابر انسان ها سریعا فرار می کنند همین باعث افزایش استرس کبک و به موجب آن کاهش راندمان تولید مثل کبک می شود.
  2. مقاومت بدنی کبک نسبت به بلدرچین پایین تر است وحتی کبک ها ممکن است بیماری های مرغی را بگیرند و به انسان ها انتقال دهند.
  3. دوره پرورش کبک نسبت به بلدرچین بیشتر است.
  4. کبک ها در 7 ماهگی شروع به تخمگذاری می کنند و 4 ماهگی آماده کشتار هستند در صورتی که بلدرچین در 40 تا 50 روزگی می تواند تخم بگذارد و برای کشتار آماده است.
  5. کاهش دوره جوجه کشی بلدرچین نسبت به کبک
  6. مکان نگهداری و مراقبت از کبک بسیار سخت تر از بلدرچین است.
  7. کبک نیاز به نوک زدن به سخت و اشیا سخت دارد در صورتی که بلدرچین می تواند در اتاق کوچک و قفس های چند طبقه ای پرورش یابد.س
  8. با توجه به قیمت بالای گوشت کبک نسبت به بلدرچین تقاضایی خرید گوشت کبک پایین تر است چونکه تعداد کمی از مردم توان خرید گوشت کبک دارند در صورتی که برای خرید گوشت بلدرچین اینصور نیست.
  9. پرورش کبک به دو صورت سنتی و صنعتی انجام می شود در صورتی که روش سنتی با مشکلات زیادی پرورش دهندگان را روبرو می کنند و افزایش چندانی در وزن جوجه کبک در روش سنتی وجود ندارد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است