پرورش مرغ شاخدار صرفه اقتصادی دارد؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

پرورش مرغ شاخدار صرفه اقتصادی دارد؟

مرغ شاخدار یا مرواریدی یا مرغ گینه ای نامهای مختلفی است که برای این پرنده زیاد نامیده می شودکه به مانند کبوتر می تواند پرواز کند و اولین بار از کشور آفریقایی گینه به یونان برده شد و از آن بعنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند.

اینکه در یک خانه روستایی تعداد زیادی مرغ و خروس و جوجه داشته باشید که هر صبح به آنها دانه بدهید تا رشد کنند و بزرگ شود فرای اینکه حس خوبی به هر کسی می دهد می تواند یک شغل مناسب باشد. شما می توانید با پرورش انواع طیور چون مرغ و خروس زینتی یا پرورش کبک و بلدرچین سود کلانی از فروش آنها بدست آورید حال اینکه مرغ شاخدار به آنها اضافه شود. با توجه به خوشمزه بودن گوشت مرغ شاخدار عملا تقاضا برای خرید آنها زیاد اس از این رو پرورش مرغ شاخدار در سراسر ایران و بخش عمده ای از اصفهان، یزد و کرمان رواج دارد. قطعا یکی از طیوری که پرورش آنها راحت است و سوددهی بالایی دارد و در کوتاهترین زمان می توانید به بهره وری برسید مرغ شاخدار است که انتخاب مناسب برای همه شماست.

مرغ شاخدار یا مرواریدی یا مرغ گینه ای نامهای مختلفی است که برای این پرنده زیاد نامیده می شودکه به مانند کبوتر می تواند پرواز کند و اولین بار از کشور آفریقایی گینه به یونان برده شد و از آن بعنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند.

فروش مرغ شاخدار

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

پرورش مرغ شاخدار بیشتر در مناطق گرم و خشک انجام می شود

با توجه به خصوصیات بارز این نوع پرنده و مقاومت بالای آن بیشتر در شرایط آب و هوای گرم و خشک پرورش می یابد، از این رو استانهای اصفهان، یزد و کرمان بیشترین مناطقی هستند که به پرورش این پرنده می پردازند.

این دسته از پرندگان بسیار به افراد غریبه حساس هستند و با مشاهده آنها سریعا جیغ می زنند از این رو می توانید از آنها به عنوان نگهبان مزرعه و خانه روستایی استفاده کنید.

خصوصیات ظاهری  مرغ شاخدار

  1. دارای خال های سفید و پرهای زیاد
  2. قد 40 الی 70 سانتی متر و وزن 700 گرم تا 1600 گرمی
  3. مرغ شاخدار به انداز بوقلمون است و از لحاظ آناتومی شبیه قرقاول است.

نحوه تشخیص مرغ شاخدار نر و ماده

جنس نر و ماده این پرنده خیلی شبیه هم است و تنها از روی تن صدا، جثه آن می توانید جنسیت آنرا تشخیص دهید.

  1. مرغ گینه ماده صدایی آرام و جنسیت نر آن صدایی خشن دارد.
  2. جثه مرغ شاخدار نر بزرگتر از ماده است.
  3. شاخ مرغ شاخدار نر هم تیره تر و بزرگتر از جنسیت ماده آن است.

نحوه جفت گیری مرغ شاخدار

این نوع پرنده ها بیشتر در کنار بوته ها و لای درختان می روند و جفت گیری را انجام می دهند در غیر اینصورت زمین را کنده و داخل گودال جفت گیری می کنند.

سن بلوغ مرغ شاخدار

هر مرغ در سن 7 ماهگی قادر به جفت گیری است و می تواند شروع به تخمگذاری کند، اندازه تخم های مرغ گینه به اندازه مرغ محلی است و زرده کوچکتری دارد و علاوه بر آن  بین 9 تا 21 تخم میگذارد اما با روش هایی پیشرفته چون تغییر دما و نور محیط توانایی تخمگذاری 90 تا 120 را دارند.

اگر قصد پرورش مرغ شاخدار گوشتی دارید کافیست پس از رسیدن جوجه مرغ ها به سن سه ماهگی آنها را روانه بازار کنید زیرا با توجه به خواص گوشت مرغ شاخدار به قیمت بالایی آنراخریدارند. مدت زمان تبدیل تخم به جوجه 28 روز طول می کشد.

خواص گوشت مرغ شاخدار

از لحاظ میزان انرژی در هر صد گرم گوشت آن 134 کیلوکالری وجود دارد و فاقد چربی، حاوی اسیدهای  چرب ضروری است و گوشتی خوشمزه دارد.

انواع روش های پرورش مرغ شاخدار، گینه و مرواریدی

این دسته ازماکی سانان چونکه پرواز می کنند به همین دلیل به سه روش آزاد، نیمه بسته و بسته پرورش داده می شود که در روش آزاد و نیمه بسته حتما باید حصار قرارداده شود تا پرواز نکنند. البته برای هر متر مربع می توانید 3 تا 5 مرغ پرورش دهید.

تغذیه مرغ شاخدار به چه صورت است؟

این پرنده خیلی کم هزینه است و به راحتی انواع برگ ها، بذرها، ریشه گیاهان، حشرات و هر چیزی که فکر کنید را می خورند و به نوعی به عنوان آفت کش زنده محسوب می شوند. البته این را بگوییم که زمان  تخمگذاری مرغ شاخدار ماده باید از لحاظ تغذیه تامین باشد و به فکر تهیه دانه ذرت، تخم پنبه، علوفه و کنجانه بادام زمینی باشید. 

به دلیل ضعیف بودن جوجه مرغ شاخدار بهتر است در روزهای ابتدایی تولد آنها را زیر لامپ مادر مصنوعی قرار دهید و تا چند روز به آنها آب شکر و دان خیس شده بدهید تا قوت بگیرند.

هر یک عدد مرغ شاخدار نر توانایی جفت گیری با چهار مرغ ماده را دارد این را فراموش نکنید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است