سود پرورش خروس لاری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

سود پرورش خروس لاری

این دسته از خروس های جنگی خود دارای نژادهای مختلفی چون خروس افغان ، خروس ترک، خروس مالای ، خروس مالاگاچ ، خروس برزیلی ، لاری سفید و گل باقلایی ، لاری صابونی ، لاری ابرش و لاری زیره ای و... هستند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند و در بازار خواهان و طرفدارا خاص خود را دارند.

شاید در بعضی از فیلم ها دیده باشید که افرادی دور هم جمع شده اند و به تماشای مبارزه دو خروس لاری می پردازند، در واقع شرط بندی های کالان عامل اصلی این تجمع است از این رو سود پرورش خروس لاری آماده کردن آنها برای جنگ ها و مبارزات مختلف است. خروس لاری یکی از نژادهای پرندگان زینتی است که اسم لار از شهرستان لار در فارس گرفته شده است وامروزه در شهرهای شمالی، شرق و غرب کشور شاهده پرورش آن هستیم. با توجه به اینکه خرید خروس لاری در کشورهای ایران، افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردارند از این رو پرورش خروس لاری برای خیلی ها سود آور است اما خب تغذیه و مراقبت از آنها هم خیلی مهم است که باید این افراد مد نظر داشته باشند.

فروش خروس لاری

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

انواع نژادهای خروس لاری

این دسته از خروس های جنگی خود دارای نژادهای مختلفی چون خروس افغان ، خروس ترک، خروس مالای ، خروس مالاگاچ ، خروس برزیلی ، لاری سفید و گل باقلایی ، لاری صابونی ، لاری ابرش و لاری زیره ای و... هستند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند و در بازار خواهان و طرفدارا خاص خود را دارند.

خرید جوجه خروس لاری یا تخم نطفه دار کدام به صرفه تر است؟

خب اگر می خواهید شروع به پرورش خروس لاری کنید قطعا در ابتدای کار یک سوال برای شما پیش خواهد آمد اینکه اقدام به خرید جوجه خروس لاری کنید یا اینکه تخم نطفه دار راخریداری کنیدو با دستگاه جوجه کشی باعث بدنیا آمدن جوجه شوید و آنرا بزرگ کنید. هر کدام از این دو مورد مزایا و معایب خاص خود را دارد که در اینجا به بررسی آن خواهیم پرداخت.

  1. قیمت تخم نطفه دار خیلی پایین تر از خرید جوجه خروس لاری است و این  می تواند هزینه های شما را کاهش یابد.
  2. فراموش نکنید که با خرید تخم نطفه دار نمی دانید که جنسیت آن چیست و حتی ممکن است در دوران جوجه کشی از تخم بیرون نیاید.
  3. با خرید جوجه خروس لاری با اینکه باید هزینه بیشتر بپردازید اما سریعا می توانید آنها را برای مبارزه کردن آموزش دهید و با فروش خروس جنگی لاری سود کلانی به جیب بزنید.
  4. از معایب خرید جوجه لاری این است که ممکن است به انواع بیماری های طیور مبتلا شوند و با تلف شدن آنها خسارت زیادی به شما تحمیل شود؛ بنابراین بهتر است از افراد مطمئن خرید خود را انجام دهید حتی اگر با قیمت بالاتری نسبت به بازار آنرا خریداری کنید.

نکات مهم هنگام خرید تخم و جوجه لاری

بهتر است در هر صورت از افراد مطمئن خرید کنید و از خرید تخم های آلوده به خون و فضولات و شکسته یا ترک خورده بپرهیزد و بهتر است در هنگام خرید تعارف نکنید چونکه در صورت جوجه نشدن تخم مسئولیت آن برعهده شماست. علاوه بر این هنگام خرید جوجه خروس لاری حتما از محلی که پرورش یافته مطمئن شوید و تغذیه جوجه ها را بپرسید و علاوه بر این از سالم بودن جوجه ها مطمئن شوید.

غذا برای قد کشی خروس لاری

آنچه مشخص است هر چقدر قد خروس لاری بلند تر باشد و در عین حال با آموزش دیدن خوب آماده برای جنگیدن باشد می تواند در مبارزات با دیگر خروس ها پیروز شود، با این اوصاف استفاده ازمولتی ویتامین و تغذیه مناسب می تواند در قد کشیدن خروس لاری کمک کند تا بتوانید سریعا آنها را برای مبارزات آماده کنید.

موادی که حاوی منیزیم، ویتامین B+، ویتامین سی، فسفر و روی هستند می توانند باعث قدکشی خروس لاری شوند اما استفاده از هورمون های رشد بدون عوارض نیست و  ممکن است باعث رشد بیش از حد قد و شکستن استخوان ها، شلی در گردن خروس و حتی شل شدن و ضعیف شدن پاهای خروس شود.

نگهداری و پرورش خروس لاری کار راحتی نیست

آنچه مشخص است نژاد لاری در برابر بیماری حساس هستند و برای تقویت آنها باید غذای خوب به آنها داده شود و مانع از خوردن دانه های روی زمین توسط خروس لاری شوید زیرا بیمار شدن آن همانا و خوب نشدن آن همانا دردسر ساز خواهد بود.

این نژاد که به خروس جنگی معروف است باید با تغذیه مناسب بزرگ شود و برای مبارزات آماده شود و علاوه بر آن کسی به پرورش خروس لاری بپردازد که علاقه کافی داشته باشد.

تغذیه خروس لاری به چه صورت است؟

تنها 24 ساعت از بیرون آمدن جوجه ازتخم نیازی به خوردن هیچی ندارند و پس از آن باید به خوبی از آنها مراقبت شود و با تغذیه مناسب باعث رشد و قد کشیدن جوجه ها شد.

  1. جوجه خروس های لاری که تازه بدنیا آمده اند از زرده کیسه تخم تغذیه می کنند اما برای کاهش استرس می توانید از آب و شکر 8 درصد و ویتامین پلاس استفاده کنید.
  2. از بدو تولد تا سن دوماهگی استفاده از سوپر استارتر یا همان دان فرموله شده و انواع ویتامین های ویتالین (Vitalin) ، ویتالیت (Vitalyte oral) و ویتاسید (Aitacid)  توصیه می شود.
  3. دان های استارتر بهترین مواد غذایی هستند که برای جوجه های لاری دو تا چهار ماهه می توان در نظر گرفت.
  4. پس از سن 4 ماهگی می توانید استارتر را حذف کنید و به جوجه ها پلت مرغ و خروس های بومی بدهید و از تره ، پیاز خام ، پای مرغ و جوانه گندم نیز برای تغذیه مرغ و خروس های لاری استفاده کنید.

برخی از افراد اقدام به دادن جگر و گوشت به جوجه لاری می کنند که باید عرض کنیم این کار کاملا اشتباه است و می تواند باعث مسمومیت این دسته جوجه ها شودو بهتر است به جای آن از پیاز خام ، برنج بدون روغن و نمک و سفیده تخم مرغ آب پر برای تغذیه جوجه لاری ها استفاده کنید.

نیوکاسل و آنفولانزا بیماری های اصلی خروس لاری

این دو بیماری می تواند منجر به فلج شدن و اسهال مرغ و خروس لاری شود از این رو بهتر است برای پیشگیری مرغ و خروس لاری حتما آنها را به موقع واکسینه کنید.

از علائم اصلی بیماری نیوکاسل اسهال سبز رنگ ، کشیده شدن گردن به جلو ، لاغری ، فلجی ، پر های ژولیده افسردگی ، آبریزش از بینی ، سرفه و داشتن پر های ژولیده می باشند.

جوجه کشی خروس لاری

اینکه بخواهید با خرید تخم ودستگاه جوجه کشی اقدام به پرورش جوجه خروس لاری کنید خیلی مهم است که در قدم اول تخم ها را از آدمهای مطمئن خریداری کنید و علاوه بر آن کاملا حرفه ای عمل کنید و به چرخش تخم های ، دما و رطوبت و مهم تر از همه تهویه بسیار توجه کنید.

به مانند مرغ زمان جوجه کشی خروس لاری 21 روز است که حتما باید دمای مرحله ستر بین  37.5 تا 37.6 درجه سانتی گراد می باشد. دما در در دوران هچر باید به 37 درجه افزایش پیدا کند . رطوبت در جوجه کشی خروس لاری نیز 57 تا 60 درصد می باشد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است