از ماهیان زینتی داخل آکواریوم چگونه نگهداری کنیم؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

از ماهیان زینتی داخل آکواریوم چگونه نگهداری کنیم؟

نحوه غذا دادن به ماهی، قرار گیری آکواریوم در نور مستقیم خورشید و.. تاثیر مستقیمی در کثیف شدن محیط داخل آکواریوم دارد بنابراین با بالا بردن اطلاعات خود در زمینه نگهداری می ‌توانید تعداد ماهیان زینتی داخل آکواریوم را افزایش دهید.

قطعا داشتن یک آکواریوم پر از ماهیان خانگی و زینتی به هر کسی شور و هیجان زیادی می‌دهد، اما این تمام کار نیست بلکه ماهیان داخل آکواریوم به غذا و آب تمیز نیاز دارند. نگهداری از تمامی حیوانات اعم از  گاو، گوسفند، تا گربه خانگی و حتی  ماهیان زینتی به تجربه و اطلاعات کافی نیازمند است. شما نمی‌توانید با خرید یک گونه خاص از ماهیان زینتی چون دم شمشیری، آروانا، شارک دم قرمز و...آنها را به وارد آکواریوم کنید و به حال خود رها کنید، هر ماهی نیاز به نگهداری دارد. برای نگهداری از ماهیان زینتی داخل آکواریوم حتما باید یک سری وسایل چون تور دستی (ساچوک)، لوله‌های باریک، بخاری، فیلتر، لوازم تزئینی و شیشه پاک کن بخرید و هر چند وقت یکبار اقدام به تمیز کردن آکواریوم با محلول آب نمک کنید.

نحوه غذا دادن به ماهی، قرار گیری آکواریوم در نور مستقیم خورشید و.. تاثیر مستقیمی در کثیف شدن محیط داخل آکواریوم دارد بنابراین با بالا بردن اطلاعات خود در زمینه نگهداری می ‌توانید تعداد ماهیان زینتی داخل آکواریوم را افزایش دهید.

فروش ماهی دیسکس

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

قبل از خرید ماهیان زینتی حتما در مورد گونه ماهی مطالعه کنید

همه ما یاد گرفتیم که تا چیز قشنگی می‌بینیم سریعا آنرا بخریم فراموش نکنیم که ماهی ها هم موجودات زنده ای هستند که نیاز به مراقبت دارند. بنابراین تنها به زیبایی و جالب بودن یک ماهی توجه نکنید. حتما قبل از خرید ماهیان زینتی در سایتهای مختلف چون دامداری اطلاعات خود را افزایش دهید، به نحوه تغذیه و نگهداری ماهی توجه کنید.

ماهیان آکواریوم

برای تمیز کردن آکواریوم چیکار کنیم؟

حتما برای تمیز شدن آب داخل آکواریوم و اکسیژن کافی برای زنده ماندن ماهیان زینتی نیاز به تور دستی (ساچوک)، لوله‌های باریک، بخاری، فیلتر، لوازم تزئینی و شیشه پاک کن و نصب آن است. البته تمامی این وسایل هر چند وقت یکبار باید با مواد ضدعفونی کننده چون محلول آب نمک باید تمیز شوند.

جوهر نمک می تواند یک محلول ضدعفونی کننده خوب برای تمیز کردن آکواریوم باشد اما فراموش نکنید که این محلول می‌تواند باعث مرگ ماهیان زینتی شود.

فیلتراسیون آکواریوم به چه صورت انجام می‌شود؟

محیط داخل آکواریوم به دو صورت فیزیکی و شیمیایی ممکن است آلوده شود. غذای ماهی و ذرات معلق می‌تواند باعث کثیفی، کدر شدن و تیرگی آب داخل آکواریوم شود و فضولات ماهی ها باعث تولید آمونیاک و آلودگی شیمیایی شود. با این اوصاف بهتر است فیلتراسیون آکواریوم را همیشه مد نظر داشته باشید.

برای فیلتراسیون آکواریوم و رفع تیرگی آب چیکار کنیم؟

همانطور که گفتیم غذای ماهی  و ذرات معلق باعث آلودگی فیزیکی و تیرگی آب می‌شود که شما می‌توانید به روش های زیر اقدام به تمیز کردن محیط داخل آکواریوم کنید.

  1. استفاده از فیلتر ریز شنی
  2. استفاده از دستگاه تصفیه برقی
  3. سیفون دستی

فضولات ماهی داخل آکواریوم چگونه تمیز کنیم؟

آمونیاک از فضولات ماهی داخل آکواریوم تولید می‌شود و منجر به آلودگی شیمیایی می‌شود که شما می‌توانید با خرید رزین (برای سبک کردن آب)، ذغال فعال (برای رفع کدورت و بوی آب و همچنین تنظیم PH) و زئولیت (برای تعادل PH)  استفاده کنید.

بیوفیلتر ها شامل یک سری باکتری تجزیه شده هستند که برای از بین بردن آمونیاک منتشر شده توسط ماهیان خیلی مفید است.

بهداشت آکواریوم باعث سر زندگی ماهیان می‌شود

فراموش نکنید که برخی اوقات قرار گرفتن آکواریوم در محیطی که نور مستقیم به آن می‌زند باعث ایجاد زی شناوران و کثیفی داخل آکواریوم می‌شود بنابراین فراموش نکنید که هر ماهی چون گوپی، رزی بارب، دیسکوس و... نیاز به نور مناسب دارد.

ماهیان داخل آکواریوم

میزان دمای مورد نیاز داخل آکواریوم چقدر باشد

دمای بالا عملا باعث جنب و جوش بالای ماهیان می‌شود که عملا باعث می‌شود به غذای بیشتری نیاز داشته باشند همین امر باعث دفع فضولات زیاد از ماهی ها و کثیفی محیط داخل آکواریوم می‌شود.

بهترین دما برای نگهداری از ماهیان زینتی داخل آکواریوم  ۲۹-۲۷ درجه سانتی گراد است و در آکواریومی که سیستم فیلتراسیون آن قوی نباشد دما را باید به صورت تدریجی و مناسب در حد پایین نگه داشت تا نیاز غذایی ماهی‌ها کم شود.

با نحوه غذا دادن به ماهیان آکواریوم آشنا شوید

غذا دادن نامناسب همان ابتدای مطلب گفتیم که از عوامل موثر در کثیفی داخل آکواریوم است، بنابراین یاد بگیرید چگونه به ماهی های آکواریوم غذا دهید.

  1. به نوع غذای مصرفی ماهی داخل آکواریوم توجه کنید.
  2. بهترین نوع غذای زنده نوزاد آرتمیا، آرتمیای بالغ، گاماروس، دافنی، لار و پشه، کرم خونی، کرم سفید و حتی کرم خاکی است که جزو مکمل های غذایی ماهی محسوب می‌شود.
  3. مخلوط دل و جگر گوساله، میگو و اسفناج جزو غذاهای پایه ماهی است.

به نکات زیر هنگام غذا دادن به ماهی توجه کنید

  1. میزان غذا ثابت و تعداد وعده های غذایی افزایش یابد.
  2. غذا در وعده (صبح) بیشتر و با رسیدن به وعده های آخر  (عصر) نسبت غذا را کاهش دهیم.
  3. آخرین وعده غذا بین ۳-۲ ساعت قبل از خاموشی کامل باشد.
  4. هر چه تکه‌های غذا بیشتر باشد (غذاهای منجمد) تأثیر بیشتری در رشد ماهی‌ها و رعایت بهداشت آکواریوم دارد البته تا جایی که شکل غذا تغییر نکرده و در آب پخش نشود.
  5. غذا را به صورت پراکنده در آب وارد کنیم نه به صورت توده‌ای زیرا ماهی ها با حمله به توده غذا باعث پراکندگی و پخش شدن غذا و در نتیجه آلودگی محیط می‌شوند.
  6. غذاهای زنده به عنوان مکمل غذایی پیشنهاد می‌شوند.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است