نحوه نگهداری و پرورش خرگوش

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه نگهداری و پرورش خرگوش

اگر اولین بار اقدام به خرید خرگوش کرده اید و مشاهده کردید که خرگوش در حال خوردن مدفوع خود است نگران نباشید زیرا این امر کاملا طبیعی است چونکه حیوان به خوبی مواد غذایی را هضم نمی کند از این رو مجدد اقدام به خوردن مدفوع خود می‌کند.

امروزه با توجه به فضای کم آپارتمان ها خیلی از مردم مایل به نگهداری از حیوانات خانگی هستند که فضای کمتری به خود اختصاص دهد از این رو به سمت پرندگان و حیواناتی چون همستر، خوکچه هندی و خرگوش می‌روند. خرگوش یکی از حیوانات خانگی است که در دسته خوگوشان قرار دارد و کاملا با جوندگانی چون موش،همستر، خوکچه هندی متفاوت است و بدنی شبیه گربه دارد و کاملا بازیگوش است. شاید بیشترین چیزی که از خرگوش در ذهن ما تداعی می‌کند خوردن هویج و همچنین سرعت بالای آن باشد که کاملا فوق العاده است، اما شک نکنید که برای نگهداری و پرورش خرگوش باید اطلاعات کافی و ضروری در این زمینه داشته باشید.

نزدیک به 40 گونه نژاد خرگوش داریم که از جمله مهمترین آنها که قیمت بالایی نسبت به دیگر نژادها دارد وخرید آن رایج است می‌توان به خرگوش لوپ فرانسوی و مینیاتوری اشاره کرد که هر کسی را مجذوب خود می‌کند.

فروش خرگوش شیراز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

هر آنچه باید در مورد خرگوش بدانید

این حیوان سرعت بالایی دارد و نزدیک به 80 کیلومتر می دود و طول عمر آن به 6 تا 15 می‌رسد و روباه، مار، عقاب و انسان ها را می توان دشمنان آن نامید. برخلاف اینکه ما تصور می کنیم غذای خرگوش هویج است بیشتر این حیوان به خوردن علوفه مایل است و زیاد خوردن هویج باعث ناراحتی معده برای آن خواهد شد پس با دادن میوه ها، علوفه ها و سبزیجات می‌توانید باعث رشد آنها شوید.

خرید خرگوش لوپ

تغذیه خرگوش به چه صورت است؟

به دلیل اینکه دندان خرگوش مدام رشد می‌کند از این رو همیشه باید خرگوش در حال جویدن باشد پس بهترین غذای خرگوش می تواند همان علوفه های چون یونجه و سبزیجات چون کاهو باشد و در بین این به تعداد ومقادیر کم به خرگوش هویج بدهید و حتما هنگام دادن میوه به خرگوش آنها را به اندازه های کاملا کوچک و ریز تقسیم کنید تا به راحتی بتواند آنرا هضم کند.

اگر اولین بار اقدام به خرید خرگوش کرده اید و مشاهده کردید که خرگوش در حال خوردن مدفوع خود است نگران نباشید زیرا این امر کاملا طبیعی است چونکه حیوان به خوبی مواد غذایی را هضم نمی کند از این رو مجدد اقدام  به خوردن مدفوع خود می‌کند.

در کنار یونجه که مهمترین غذای خرگوش است می توانید به آنها پلت مخصوص دهید که در فروشگاه های معتبر به فروش می‌رسد.

مواد غذایی مضرر برای خرگوش ها

  1. تشویقی های ساخته شده از ماست
  2. ماکارونی، نان، کلوچه و بیسکوییت
  3. آووکادو برای خرگوش حکم سم را دارد.
  4. کرن فلکس باعث ایجاد بیماری دندانی و دستگاه گوارش می شود.
  5. برگ چغندر که باعث ایجاد گاز می شود.
  6. غذای همستر
  7. شکلات
  8. کره بادام زمینی
  9. ریواس
  10. گوشت
  11. گل کم و چیپس

غذای خرگوش تازه متولد شده

تا سه ماهگی بچه خرگوش ها شیر مادر خود را می خورند و می توانید از شیر خشک گربه یا شیر بز بعنوان جایگزین شیر مادر استفاده کنید.

غذای خرگوش حامله چیست؟

غذاهای مفیدی مثل کرفس،هویج،خیار و پلت خرگوش و همچنین علوفه و گوجه‌فرنگی جزو بهترین مواد غذایی هستند که می‌توانید به خرگوش های باردار دهید تا به راحتی بتوانند بچه های خودشان را به دنیا بیاورند.

فراهم کردن آب تازه و تمیز و همچنین غذایی که حاوی  ۱۶ تا ۱۸ درصد پروتئین ۱۸ تا ۲۲ درصد فیبر و کمتر از ۳ درصد چربی برای خرگوش های باردار و حامله مهم است.

یونجه جزو مهمترین علوفه هایی است که حتما باید تمامی نژادهای خرگوش چون لوپ، مینیاتوری، صحرایی و اروپایی همیشه در دسترس آنها باشد تا بتوانند به راحتی علوفه بخورند و بجوند تا مانع از رشد دندان های آنها شود.

نحوه تعیین جنسیت خرگوش نر و ماده

عملا جنسیت بچه  خرگوش های نابالغ به سختی امکان پذیر است و باید از دامپزشک کمک بگیرید اما در صورتی که خرگوشی میل به سواری دادن به خرگوش های دیگر باشد جنسیت آن ماده است و آماده جفت گیری است.

تولید مثل خرگوش

هر خرگوش در سه ماهگی می تواند باردار شود و جالب است بدانید که فرآیند جفت گیری خرگوش تنها سی ثانیه طول می‌کشد تا اسپرم خرگوش انتقال یابد و باعث حاملگی خرگوش ماده شود تا پس از 30 روز با زایش خرگوش و بدنیا آمدن حداقل چهار تا شش بچه خرگوش منجر شود.

بچه خرگوش ها در بدو تولد نمی توانند ببینند و بدون مو هستند و روزانه یک بار تنها خرگوش مادر به بچه هایش شیر میدهد و عملا به دلیل توان بدنی پایین بچه خرگوش ها تا ده روز توانایی راه رفتن ندارند.

شستن خرگوش به هیچ وجه انجام نشود

خرگوش ها خیلی زیاد به تمیزی خود اهمیت می‌دهند از این رو نیازی به شستن آنها نیست و در صورتی که نیاز مبرم به شستن آنها بود حتما باید از شامپو مخصوص استفاده کنید.

تربیت خرگوش شدنی است؟

میشه با تربیت و آموزش دادن به خرگوش باعث شوید که هنگام صدا زدن آن واکنش از خود نشان دهد. بله واقعا شدنی است اما به میزان هوش خرگوش و همینطور نحوه تربیت کردن خرگوش بستگی دارد.

  1. اسم خرگوش اگر ساده باشد می تواند به راحتی در یادگیری و آموزش آنها کمک کند.
  2. با نوازش کردن خرگوش مدام اسمش را تکرار کنید و خوراکی کوچکی به عنوان جایزه به آنها بدهید.
  3. هنگام آرام بودن خرگوش را روی زمین بذارید و اسمش را صدا کنید و خوراکی توی دست خود تکان دهید تا به سمت شما بدود.
  4. با تکرار این تمرین به زودی خرگوش می تواند اسم خود را یاد بگیرد.

بیماری های خرگوش

سالمونلوز، تولارمی، هاری، عفونت‌های قارچی پوست و مو، سل و توکسوپلاسموز جزو مهمترین بیماری های خرگوش است که با رعایت بهداشت می‌توانید مانع از بروز این بیماری ها شوید، و خیلی مهم است که هنگام خرید خرگوش دقت لازم انجام دهید و نکات زیر را رعایت کنید.

  1. پس از خرید حتما آنرا پیش دامپزشک ببرید تا از صحت و سلامت آن مطمئن شوید.
  2. بهتر است جایگاه و قفس مناسب خرگوش را در بیرون از محیط منزل یعنی حیاط نگهداری کنید.
  3. در صورت نگهداری خرگوش داخل خانه برای حیوان محدودیت ایجاد کنید.
  4. لانه خرگوش مدام تمیز شود و بدور از حیوانات غیر خانگی باشد.
  5. نظافت شخصی علی‌الخصوص شستن دست‌ها پس از تماس با حیوان از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است