کم خونی و اسهال از علائم کمبود مس در گوسفندان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

کم خونی و اسهال از علائم کمبود مس در گوسفندان

حدود 15 تا 25 درصد از بدن گوسفند را گوگرد تشکیل می‌دهد که بیشترین درصد و مقدار موجود آن در مواد خوراکی چون سویا، کنجاله، کنجاله منداب و چغندر وجود دارد و کمبود آن باعث کاهش شدید رشد پشم گوسفندان خواهد شد. مواظب باشید تا در تغذیه گوسفندان به خوبی املاح معدنی چون گوگرد قرار دهید زیرا علاوه بر کاهش رشد پشم باعث کاهش اشتها و وزن گوسفندان خواهد شد.

تغذیه گوسفندان در دوره پرواربندی خیلی مهم است چونکه علاوه بر چاق کردن دام مانع از بیمار شدن آنها می‌شود از این رو خیلی مهم است که کسی که به شغل گوسفند داری می پردازد اطلاعات کافی از خوراک دام داشته باشد. خوارک گوسفندان باید به موقع و به اندازه استاندارد به آنها داده شود تا دچار بیماری های شایع چون اسیدوز و نفخ شکمبه نشوند، جالب اینجاست بدانید که کمبود ویتامین ها و مواد خوراکی به گوسفندان هم می‌تواند منجر به بیماری شود. کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، کلر، منیزیم، گوگرد، ید، آهن،مس، منگنز، روی، کبالت  و سلنیم جزو مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز گوسفندان است که کمبود هر کدام از آنها باعث بروز بیماری هایی چون تب شیر، جفت ماندگی،کم خونی و اسهال می‌شود.

فروش بره شال

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن گوسفندان مهم است

دام ها به مانند انسان ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و اسکلت خود نیاز به مواد معدنی و ویتامینی چون کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، کلر، منیزیم، گوگرد، ید، آهن،مس، منگنز، روی، کبالت  و سلنیم دارند. خیلی از بیماری ها چون خاک خوردن، ریزش پشم، کم خونی، اسهال، تب شیر، جفت ماندگی و حتی نازک شدن و شکستگی بره های تازه متولد شده جزو مواردی است که مواد معدنی کافی به بدن آنها نمی‌رسد.

خوراندن نمک به گوسفندان به خاطر خوشمزه بودن خوراک دام نیست بلکه نمک حاوی سدیم و کلر است که اگر به اندازه کافی بدن دام آنرا نخورد ممکن است باعث خاک خوردن و همچنین بروز بیماری پیکا شود.

کاهش شدید رشد پشم به علت کمبود گوگرد بدن گوسفند

حدود 15 تا 25 درصد از بدن گوسفند را گوگرد تشکیل می‌دهد که بیشترین درصد و مقدار موجود آن در مواد خوراکی چون سویا، کنجاله، کنجاله منداب و چغندر وجود دارد و کمبود آن باعث کاهش شدید رشد پشم گوسفندان خواهد شد. مواظب باشید تا در تغذیه گوسفندان به خوبی املاح معدنی چون گوگرد قرار دهید زیرا علاوه بر کاهش رشد پشم باعث  کاهش اشتها و وزن گوسفندان خواهد شد.

کم خونی گوسفندان بر اثر کمبود مس

کم خونی، اسهال به همراه ریزش پشم گوسفندان می‌تواند به علت بیماری انگلی گوسفندان باشد اما در اینجا حتی می‌تواند بر اثر کمبود مس بدن گوسفند دچار کم خونی و به موجب آن باعث اسهال شود.

از کجا بفهمیم گوسفند دچار کمبود مس است؟

تیره شدن رنگ پوست و دور چشم گوسفندان از جمله مهمترین نشانه کمبود ماده معدنی مس است.

علائم تشخیص بیماری مسمومیت مس گوسفندان

  1.     کم اشتهایی
  2.     بی حالی
  3.     احساس تشنگی زیاد
  4.     رنگ پریدگی گوسفندان
  5.     قرمزی ادرار گوسفندان
  6.     یرقان

کم خونی را به عنوان مهمترین عارضه و اثرات کمبود مس در دام ها می‌نامند اما به اینجا ختم نمی‌شود بلکه یک سری عوارض دیگر بر اثر کمبود مس بدن دام به وجود می‌آید که به آن اشاره خواهیم کرد.

  1. تورم مفصل، شکستگی استخوان و یا لنگش
  2. نازک شدن و شکننده شدن استخوان های بره تازه متولد شده به دلیل مصرف کم مس در دوره آبستنی گوسفند
  3. کاهش تعداد گلبول های قرمز که به موجب آن کم خونی گوسفندان را به همراه دارد.
  4. بیماری مغزی آسفالومالاسی که باعث اختلال عصبی و همچنین عدم تعادل گوسفندان خواهد شد.
  5. مرگ ناگهانی گوسفند
  6. از بین رفتن جعد پشم و صاف شدن آن، ضخیم شدن تارها و بی رنگ شدن پشم گوسفند

نحوه درمان کم خونی گوسفندان بر اثر کمبود مس

مس که وارد بدن گوسفند می شود عملا وارد بخش های مختلف چون کبد، قلب، کلیه، مغز و بخش های رنگی چشم ذخیره می‌شود. برای کاهش کمبود مس بدن گوسفند بهتر است به آن سولفات مس بدهید و همچنین در دوره پرواربندی گوسفندان به آن مقدار مناسب کنسانتره بدهید زیرا در کنسانتره مقدار مناسب مس وجود دارد.

مسمومیت مس بر اثر زیاد خوردن توسط گوسفندان

همانطور که توضیح دادیم مصرف مقدار کم مس برای گوسفندان مشکلات فراوانی چون کم خونی، اسهال، کاهش رشد پشم به همراه دارد اما از آن طرف مصرف بیش از حد مس هم می‌تواند باعث مسمومیت دام شود. مهمترین نشانه وجود بیش از حد مس داخل بدن گوسفند این است که پوست گوسفند زرد رنگ می‌شود و ممکن است پس از یک الی دو روز بمیرند.

چراگاه های نزدیک به معادن مس و همچنین باغ های میوه و مراتعی که به تازگی بر روی آن ها کود سوپر فسفات پاشیده شده باشد جزو مناطق خطرناکی است که در آن مس به مقدار خیلی زیاد وجود دارد که می‌تواند برای دام های شما مضر باشد.

پرورش مرغ را در کنار پرورش گوسفندان انجام ندهید

مصرف بیش از حد مس توسط گوسفندان به دلیل چرا در مراتع غنی از مس و همچنین باغ های میوه که سم پاشی شده اند می‌تواند باعث تجمع زیاد مس داخل کبد گوسفندان شود که به مرور زمان وارد خون گوسفند می‌شود و ادرار مسی رنگ را دارند.

یکی از توصیه هایی که به شما کمک می کند که گوسفندانتان دچار مسمومیت مس نشوند این است که در کنار پرواربندی گوسفندان به هیچ وجه مرغ پرورش ندهید زیرا کود مرغ حاوی درصد بالایی مس است که می‌تواند باعث مسمومیت مس در دام های شما شود.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است