نحوه صحیح زین کردن اسب

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه صحیح زین کردن اسب

زین اسب وسیله ای است که باعث می شود هم سوارکار روی اسب به راحتی بنشیند و هم اینکه فشاری به مهره ها و پشت اسب وارد نشود که علاوه بر درست نشستن روی اسب باید به درستی زین کردن اسب را یاد بگیرید.

اگر به سوارکاری اسب علاقمند هستید باید علاوه بر اینکه با نحوه نشستن و سوار شدن بر اسب آشنا باشید باید به خوبی بتوانید زین اسب را ببندید تا فشاری روی اسب وارد نشود و خود شما هم احساس راحتی کنید. زین اسب باعث می شود که سوار کار مشکلی بابت نشستن روی اسب نداشته باشد و علاوه بر این با بستن تشک یا عرق گیر زین اسب باعث می شوید که به مهره های اسب فشار وارد نشود البته شرط لازم این است که زین به درستی بسته شود. زین کردن اسب شامل قرار دادن تشک یا عرق گیر و سپس خود زین است و طوری باید بسته شود که نه روی کتف اسب باشد و نه اینکه خیلی عقب باشد که اسب سوار به خوبی نتواند اسب را مهار کند.

فروش اسب دره شوری

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

آشنایی با انواع زین اسب

زین اسب به وسیله ای گفته می شود که روی اسب گذاشته می شود تا هنگام سوار شدن روی آن نه تنها سوارکار در جای سفت و سخت بنشیند و نه اینکه به مهره های اسب فشار وارد شود. البته زیر خود زین اسب باید تشک یا عرق گیر بسته شود زیرا در غیر این صورت زین به پوست اسب می چسبد و باعث خراب شدن زین اسب به مرور زمان می شود.

انواع زین اسب وجود دارد که با توجه به شرایط باید آنرا روی اسب بگذارید و زین مسابقه با زین پرش و زین معمولی متفاوت است که به صورت مختصر به آن خواهیم پرداخت.

  1. زین عمومی (همه‌کاره): این نوع زین بیشتر برای مدارس اسب سواری استفاده می شود و برای کسانی که مبتدی هستند و برای اولین بار می خواهند شروع به اسب سواری کنند.
  2. زین دِرساژ: مختص مسابقات درساژ و سطح تخت است که  برای سواران پیشرفته طراحی شده است.
  3. زین پرش: بکارگیری بالشتک هایی در مقابل ساق سوارکار روی زین باعث شده است که از ساق پای سوارکار در هنگام پرش محافظت کند.
  4. زین شکاری: بیشتر روستایینان انگلیسی برای شکار روباه از اسب خود استفاده می کنند که همراه با فعالیت های زیادی چون پرش و جابجایی سریع است از این رو زین شکاری طوری طراحی شده که وزن سوارکار به پشت زین انتقال دهد و زانوها آزادی بیشتری داشته باشند.
  5. زین کودکان: در دسته زین های ظریف و سبک قرار دارد که برای سواری روی پونی ها استفاده می شود و قیمت پایین تری نسبت به زین بزرگسالان دارد.
  6. زین وسترن: جنس آنها از نوع چرم قهوه ای است که با تزیینات مختلفی در بازار موجود است و بیشتر کابوی ها از آن استفاده می کنند. یک شاخ در جلوی زین وجود دارد که کمک می‌کند تا سوار بتواند درحالی‌که یک دستش آزاد است تعادلش را حفظ کند.
  7. زین مسابقه: در مسابقات اسب دوانی چونکه تماس کمتری بین نشیمنگاه سوارکار و زین وجود دارد  از این جهت  این زین‌ها بسیار سبک و کوچک طراحی می‌شوند.

اصلاحاتی که هنگام بستن زین اسب باید بدانید

  1. تشک یا عرق گیر: پوششی است که زیر زین بسته می شود تا هنگام سوارکاری عرق اسب را بگیرد و علاوه بر اینکه به چرم زین آسیب نرسانند باعث محافظت از پشت اسب در برابر فشار زین و سوارکار شود.
  2. تنگ :وسیله ای که  زین را به پشت اسب نگه و ثابت می دارد، تنگ ها از زیر شکم اسب عبور داده می شود و به دو طرف زین اسب بسته می شود.
  3. رکاب: وسیله ای برای نگه داشتن پای سوارکار است که در دو طرف زین اسب قرار دارد و قسمت قاچ جلوی زین قرار می‌گیرد.
  4. زین: پوششی است که پشت اسب قرار داده می شود تا باعث حفظ تعادل سوارکار روی اسب شود و طوری بسته می شود تا وزن سوارکار به قسمت مساوی روی عضلات طرفین ستون مهره ها پخش شود.

روش صحیح زین کردن اسب

قبل از بستن زین حتما تشک یا همان عرق گیر را بررسی کنید که سنگ ریزه یا ریگ به آن نچسبیده باشد، چونکه همان سنگ ریزه باعث اذیت کردن اسب می شود و ممکن است شروع به جفتک یا لگد زدن کند. البته فراموش نکنید که چین خوردگی یا لکه های سخت سبب ساییدگی و ایجاد زخم روی پوست اسب می شود و حتما رکاب، تسمه ها را چک کنید که مشکلی نداشته باشد و در صورت نیاز آنرا تعمیر و یا تعویض کنید.

قرار دادن تشک یا عرق گیر

حتما تشک را روی گردن و جدوگاه اسب قرار دهید تا موی آن بهم نریزد و برای اینکه اسب با شما همکاری کند تشک را جلوی اسب ببرید تا آنرا بو کند. زین اسب را قبل از گذاشتن روی تشک روی زانو یا پای خود قرار دهید و رکاب را قسمت قاچ جلوی زین و تسمه جلو و کمربند یا تنگ عقب را روی زین بگذارید.

قرار دادن زین اسب بر روی تشک

پس از تشک حال نوبت قرار دادن زین است که با چندین بار جابجا کردن آن در جای خود گذاشته شود و دقیقا روی جدوگاه اسب قرار گیرد. به قسمت راست و چپ اسب بروید و نگاه کنید ببنید که رکاب ها و تسمه ها به درستی آویزان شده باشند. مواظب باشید که هنگام بستن تسمه های پشت زین حتما فاصله 2.5 تا 5 سانتی متر بین زین و شکم اسب وجود داشته باشد.

برخی اوقات ممکن است اسب هنگام بستن زین اسب گاز بگیرد علت آن می تواند به خاطر این باشد که هنگام بستن کمربند بدن لای آن بماند و همین باعث درد گرفتن اسب شود. به این نکته هم توجه کنید که آویز کردن کمربند عقب ممکن باعث شود بعضی اوقات اسب از همان فضا پای خود عبور دهد و دچار مشکل شوید.

نحوه بستن کمربند اسب

کمربند عقب را طوری ببندید که تنها شکم اسب را لمس کند و به هیچ وجه کمربند را آویزان نکنید چون بعضی از سوارکارها این کار می کنند که باعث می شود پای اسب از آن رد شود و دچار مشکل شود.

حتما یک نگاه به زین اسب بندازید و ببنید که قاچ عقب نزدیک 2 تا 5 سانتی متر بلند تر از قاچ جلو باشد و اگر پایین تر بود حتما زیر قاچ عقب از تشکچه یا نمد استفاده کنید.

نکات کلیدی که هنگام زین کردن اسب باید به آن توجه کنید

  1. هنگام بستن زین اسب برای اینکه به اسب ضربه ای وارد نشود و عرق گیر جابجا نشود حتما آنرا به اندازه کافی بالا ببرید.
  2. برای  اینکه پشت اسب صدمه ای نبیند و همچنین رم نکند زین را به آرامی روی اسب قرار دهید.
  3. زین نباید آنقدر جلو باشد که روی کتف اسب قرار گیرد و نه آنقدر عقب باشد که سوار کار نتواند تعادل خود حفظ کند.
  4. بین زین و پشت اسب باید طوری فاصله باشد که روزنه ی نور مشاهده شود در غیر این صورت زین به اسب شما بچسبد باعث صدمه وارد کردن به اسب می شود.
  5. هنگام گذاشتن زین بر روی اسب، سمت چپ او بایستید.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است