خواص و قیمت یونجه

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خواص و قیمت یونجه

یونجه به عنوان یک ماده خشک و علوفه ای مغذی برای گوسفندان و دیگر دام ها و حیوانات استفاده می شود و همچنین خواص دارویی زیادی دارد که در طب سنتی برای استفاده انسان ها توصیه می شود وبه عنوان خون ساز محسوب می شود.

یونجه یکی از مواد علوفه ای و خشک است که در تغذیه گوسفندان مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل قابلیت هضم راحت یونجه و همچنین خواص و مواد مغذی که در این گیاه وجود دارد بیش از 60 درصد از مواد علوفه ای در جیره غذایی دام را این گیاه تشکیل می دهد. با کشت یونجه نه تنها باعث کاهش آسیب رساندن به مراتع کشور خواهیم شد بلکه زنبور عسل از شهد این گیاه استفاده می کند و علاو بر این امروزه علاوه بر اینکه به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار میگیرد به عنوان یک گیاه درمانی برای انسانها مورد استفاده قرار می گیرد از این رو قیمت یونجه نسبت به گذشته بالاتر رفته است و بسته به کشت و کیفیت یونجه در شهرهای ایران متفاوت است.

فروش قوچ سیاه کبود

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

یونجه جزو مواد خوراکی لازم برای تغذیه گوسفندان است

اگر به پرورش گوسفندان تسلط داشته باشید قطعا متوجه شده اید که امروزه علاوه بر اینکه گوسفندان را باید برای چرا به بیرون ببرید بلکه با استفاده از مواد مغذی و خوراکی و علوفه ای می توانید باعث رشد سریع گوسفندان و چاق شدن آنها شوید.

یونجه چیست؟

یونجه گیاهی چند ساله است که با تنها  یک بار کاشت آن می توانید تا ده سال از آن برداشت کنید، البته کیفیت یونجه به شرایط آب و هوایی و خاک هم مرتبط است و به طور کلی این گیاه نسبت به آب بیش از اندازه، کمبود آب، شوری خاک یا سله بستن سطح خاک حساسیت دارد و می تواند در رشد آن تاثیر بگذارد. این گیاه نزدیک به یک متر ارتفاع دارد و به عنوان یک علوفه و مواد خشکی مهم در تغذیه گوسفندان محسوب می شود.

با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع خاک قطعا کشت یونجه در مناطق مختلفی از کشور انجام می شود اما به طور کلی بهترین یونجه از نظر خارجی و ایرانی به دو دسته زیر تقسیم می شوند.

  1. یونجه‌های ایرانی عبارت‌اند از: همدانی، بمی، یزدی، قره یونجه، بغدادی، مهاجرانی، قره یونجه خورونده، هراتی، افغانی، فامنین و دشته ای،نیک شهری
  2. یونجه خارجی موآپا – سونورا – سی ریور –سکوئل – ماسیرسا- رنجر- کانادایی- هاردیگان- ترکستانی،سی یو اف 101

قیمت یونجه به تاریخ 1 دی 1399 روز دوشنبه

به تاریخ 1 دی 1399 قیمت یونجه به طور میانگین 3 هزار 600 تومان است و حداقل قیمت 3 هزار 400 و حداکثر قیمت 42 هزار تومان می باشد.

سیب

جدول قیمت یونجه به تاریخ 1 دی 1399 روز دوشنبه در استانهای مختلف

استان / نام محصول داخلی میانگین ساعت
حداقل حداکثر
اصفهان 39,000 40,000 39,500 11:25
سمنان 35,000 36,000 35,500 11:25
خوزستان 35,000 36,000 35,500 11:25
خراسان رضوی 40,000 42,000 41,000 11:25
فارس 38,000 40,000 39,000 11:25
کرمانشاه 33,000 34,000 33,500 11:25
قم 34,000 35,000 34,500 11:25
کردستان 35,000 36,000 35,500 11:25
میانگین 36,750 36,750

خواص یونجه برای تغذیه دام

یونجه یکی از مواد علوفه ای خشک است که پر از مواد مغذی و ویتامین است که برای هر راس گوسفند و دام های دیگر لازم است، یونجه  سرشار از ویتامین‌های A،C،E،K و همچنین دارای آمیلاز است و همین باعث هضم راحت برای دام می شود و  بیش از 60 درصد از مواد علوفه ای دام را تشکیل می دهد. علاوه بر اینکه یونجه حاوی ویتامین های زیادی است نزدیک به 20 درصد پروتئین دارد و همچنین بعنوان منبع غنی آهن است و به طور کلی پروتئین و مواد مغذی زیر را در این گیاه وجود دارد.

  1. لیزین، آرژنین، هیستیدین، آدنین، فنیل آلانین، آسپاراژین و سیستین. یونجه دارای اسید فسفریک نیز هست.
  2. وجود منیزیوم، آهن و مقدار جزئی ارسنیک و سیلیس در یونجه باعث می شود که از نظر مواد غذایی قوی باشد و هم برای انسان و هم حیوانات غذایی مناسب باشد.
  3. بقدار قابل ملاحظه‌ای ویتامین A , B6,D،E,C ,K ومواد معدنی پتاسیم کلسیم فسفر و منیزیم می‌باشد.

نحوه کشت یونجه و فصل مناسب برای کشت

به طور کلی یکی از گیاهان پر سود که پس از کشت آن می توانید سود خوبی بدست آورید یونجه است. یونجه گیاهی است که با یک بار کاشت آن می توانید تا ده سال برداشت کنید البته توجه داشته باشید که باید فصل مناسب را برای کشت در نظر بگیرید و به شرایط آب و هوایی نگاه کنید و مانع از رشد علف های هرز  به خصوص گیاه سس شوید که گیاهی بسیار خطرناک برای این گونه گیاهان محسوب می شود باعث پایین آمدن کیفیت یونجه خواهد شد.

فصل مناسب برای کشت به شرایط  آب و هوایی منطقه بستگی دارد به طوری که اگر آن منطقه زمستان معتدل داد بهتر است یونجه در پاییز کشت شود و در صورتی که زمستان های سرد و سخت دارد کشت یونجه را در فصل بهار انجام دهید. کاشت یونجه با بذر کار بر کاشت با دست ترجیح دارد؛ و فاصله بین ردیف‌ها ۱۴۰-۱۵۰سانتی‌متر و عمق کاشت ۱-۳ سانتی‌متر و حتما باید به اندازه کافی به آن آب بدهید که مقدار مورد نیاز آب در سال تقریباً ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر است.

مواظب علف های هرز گیاه سس باشید

گیاهانی چون چغندرقند. بعضی از سبزی‌های جالیز. شبدر قرمز. نخود سفید برای کیفیت یونجه بد هستند اما بدتر از آن گیاهان سس یکی از بدترین و خطرناک ترین علف های هرز محسوب می شوند از این رو بهتر است با نفت یا علف کش‌های تماسی یا سوزاندن آن را کنترل نمود. البته برای از بین بردن علف هرز سس می توانید از روش های زیر نیز استفاده کنید.

نحوه از بین بردن سس یونجه

  1. بکار بردن بذر خالص در کشت یونجه
  2. از کودهایی که به سس آلوده نیستند استفاده کنید.
  3. برای از بین بردن سس بهتر است کاشت یونجه دراواخر تابستان یا پایین انجام شود تا با رسیدن فصل سرما سس از بین برود.
  4. کاشت یونجه با تراکم بالا باعث ایجاد سایه و از بین رفتن سس خواهد شد.
  5. از محلول۱٪ پاراکوت (یا۳لیتر در هکتار) در منطقه آلوده به سس می توانید بپاشید و سوزاندن آن را با شعله افکن یا وسایل مشابه انجام دهید.
  6. در صورت آلوده شدن مناطق زیادی به سس یونجه می توانید از علفکش رانداپ (گلیفوزیت۴۱درصد ای سی) به میزان ۷۳۰-۳۶۰سی سی در هکتار را زمانی که یونجه ارتفاع ۲۵- ۲۰ سانتی‌متر داشته باشد سمپاشی نمود.  البته توجه داشته باشید که سمپاشی آن باید یک یا پس از ده روز تکرار شود.
  7. از سال دوم به بعد تأخیر در برداشت یونجه با سایه انداختن روی زمین مانع جوانه زنی بذر سس می‌شود.
  8. در زمان آلوده بودن و از چین دوم می‌توان از سم پرسوئیت نیز استفاده نمود.

خواص دارویی گیاه یونجه

به طور کلی در طب سنتی یونجه طبع گرم دارد و استفاده از آن بعنوان گیاه دارویی توصیه می شود که در اینجا به خواص و فواید یونجه برای انسان ها به صورت خلاصه خواهیم پرداخت.

  1. دو برابر اسفناج آهن دارد و گیاهی خون ساز محسوب میشود.
  2. به دلیل داشتن آهن زیاد در یونجه به عنوان درمان بیماری راشیتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. در کشورهایی چون چین و آمریکا به عنوان اسفناج استفاده می شود.
  4. دم کرده یونجه بهترین روش برای درمان اسهال است.
  5. بعنوان نرم کننده سینه و درمان سرفه استفاده می شود.
  6. حاوی مقدار زیادی ویتامین است. کوبیده آن زخم را به سرعت الیتام داده و از خون‌ریزی جلوگیری می‌کند.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است