بیماری های رایج سگ و نحوه درمان آنها

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

بیماری های رایج سگ و نحوه درمان آنها

قطعا خرید و فروش سگ های مختلف و نژادهای مختلف چون هاسکی، دوبرمن، رکس، پودل و بولداگ به دلیل اینکه طرفداران خاص خود را دارد می‌تواند سود آور باشد و هر کسی را به فکر پرورش سگ وادارد اما در صورت نداشتن اطلاعات کافی در زمینه بیماری های رایج سگ حتی امکان مرگ سگ و همه گیر شدن بیماری در بین گله سگ ها وجود دارد.

سگ حیوانی وفادار شناخته می‌شود که امروزه با پرورش سگ از آن بعنوان سگ گله، شکارچی، نگهبان، زنده یاب و حتی سگ پلیس برای پیدا کردن اجساد و مواد مخدر استفاده می‌شود. قطعا چنین حیوان وفاداری باید به درستی از آن نگهداری شود و با تغذیه مناسب مانع از بیمار شدن آن شد. سگ جزو اولین حیواناتی است که توسط انسان ها اهلی شده است و از آن استفاده های زیادی می‌شود و در کمال تاسف حتی از آن بعنوان یک منبع غذایی خوب استفاده می‌شود. این حیوان بیش از صد ها نژاد دارد که در این بین هر کدام به عنوان سگ گله، سگ خانگی و سگ پلیس و... شناخته می‌شود و می تواند در معرض انواع بیماری های رایج سگ چون عفونت های گوش، انگل های مختلف، اسهال و استفراغ قرار گیرد.

قطعا خرید و فروش سگ های مختلف و نژادهای مختلف چون هاسکی، دوبرمن، رکس، پودل و بولداگ به دلیل اینکه طرفداران خاص خود را دارد می‌تواند سود آور باشد و هر کسی را به فکر پرورش سگ وادارد اما  در صورت نداشتن اطلاعات کافی در زمینه بیماری های رایج سگ حتی امکان مرگ سگ و همه گیر شدن بیماری در بین گله سگ ها وجود دارد.

فروش بهترین نژاد سگ های خانگی و آپارتمانی

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

سگ در فرهنگ ایرانی چه جایگاهی دارد

سگ در ایران بعنوان یک حیوان وفادار و نگهبان گله معروف است که قادر است از گله گوسفندان و حتی خانه و باغ شما به خوبی مراقبت کند. سگ آنچنان جایگاهی در بین ایرانیان داشت که در کتاب قانون ایرانیان دوره ساسانی حتی اعتقاد داشتن در صورت زدن سگ گله، سگ شکاری در دنیای دیگر دچار شیونی فراتر از شیون گوسفندان خواهند شد.

هر سگ چقدر عمر می‌کند؟

طول عمر هر سگ به نژاد، تغذیه، سلامتی، تحرک آن بستگی دارد. اگر بخواهیم مثالی بزنیم مثل سگ های نژاد اشپیتز و فکس تریر مدت طولانی یعنی ۱۸ تا ۲۰ و سگ هایی مانند باکسر و ژرمن شپرد طول عمری تا ۱۲ یا ۱۳ سالگی دارند.

در صورتی که به پرورش سگ می‌پردازید به بیماری های رایج سگ آشنا باشید

این حیوان وفادار به مانند دیگر حیوانات امکان ابتلا به بیماری های انگلی، پوستی و عفونتی گوش دارد بنابراین با بالا بردن اطلاعات کافی در این زمینه و اطلاع از علائم بیماری می‌توانید هرچه سریعتر نسبت به درمان بیماری سگ اقدام کنید. در صورتی که بیماری سگ درمان نشود با کاهش شدید وزن و حتی مرگ آنها مواجه خواهند شد.

بیمار بودن سگ

عفونت های گوش باعث اذیت کردن سگ می‌شود

حساسیت، تخمیر، باکتری و حتی رشد مو در مجرای داخلی گوش سگ می تواند باعث ایجاد عفونت و درد و خارش شود که با مراجعه به دامپزشک برخی اوقات با تمیز کردن مجرای گوش مشکل حل می شود و برخی اوقات شدت عفونت باعث پارگی رگ گوش می شود.

علائم عفونت گوش سگ

  1. تکان‌دادن و چرخاندن مداوم سر
  2. بوی خاص گوش
  3. خارش شدید
  4. عدم‌تعادل
  5. حرکت‌های غیرمعمول چشم
  6. سرخیِ کانال گوش
  7. تورم بخش بیرونیِ گوش
  8. ترشحات قهوه‌ای، زرد یا خونی

نحوه درمان بیماری های انگلی در سگ

کرم های نواری، لوله ای و قلاب دار جزو انگل های رایجی است که سگ را تهدید می کند و باعث تغییر در اشتها، کاهش وزن شدید سگ می شود. قطعا تنها راه تشخیص بیماری انگلی مراجعه به دامپزشک است اما علائم آن شامل موارد زیر است:

  1. اسهال (شاید خونی هم باشد)
  2. کاهش وزن
  3. تغییر در اشتها
  4. پوست سفت و خشک
  5. مالش مقعد روی زمین
  6. استفراغ (به‌ویژه در موارد ابتلا به کرم‌های لوله‌ای)
  7. ظاهر ضعیف

کک یک حشره گزنده که امان سگ را می برد

در طی سه هفته یک کک ممکن است روی پوست سگ تبدیل به هزار کک شود. با وجو اینکه امکان ابتلا سگ به کک خیلی زیاد است اما درمان راحتی نیز دارند. قطعا درمان نکردن این بیماری می‌تواند باعث خارش شدید سگ ها و حتی رسیدن به خونریزی شود.

  1. خارش و لیسیدن بیش‌ازحد یا گاز گرفتن پوست
  2. ریزش مو
  3. نقطه‌های قرمز روی بدن سگ
  4. اگزمای حساسیتی (واکنش حساسیتی ناشی از تماس)
  5. کرم‌های نواری (که کک منتقل می‌کند)
  6. مدفوع کک روی پوست سگ (نقطه‌های سیاه کوچک)

استفراغ سگ با ورم شکم و آب دهان ناشی از تهوع همراه است

عفونت یا انگل روده گرفته تا پانکراتیت، نارسایی کلیه، گرمازدگی، وجود جسم خارجی در معده یا روده و یا مسمومیت جزو عوامل تاثیر گذار در استفراغ کردن سگ هاست که علائم زیر را به همراه دارد و باید سریعا سگ را به دامپزشک ببرید تا درمان شود.

  1. ورم شکم و آب‌ دهان ناشی از تهوع
  2. اگر سگ اسهال هم باشد، در استفراغش خون دیده می‌شود
  3. ظاهر بی حال
  4.  بالا آوردن مداوم مایعات

مدفوع شل می‌تواند نشانه اسهال در سگ ها باشد

اسهال به مانند استفراغ ممکن است با عواملی چون پارو ویروس ( (parvo virusانگل روده و مشکلات غذایی همراه باشد.

اگر اسهال بیشتر از یک روز طول کشید، او را به دامپزشکی ببرید. اگر تب، بی‌حالی، استفراغ، مدفوع تیره یا خونی، یا کمبود اشتها دارد، فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

لیلا زمانیان 1400-07-21

فقط میتونم بگم پاروا ویروس برای سگ خطرناکه و اینو هم به تجربه میگم که سگمو بخاطرش از دست دادم، بعدها توی پت پرس خوندم که اسهال خونی سگم علتش همین بیماری پاروا بوده ... ای کاش زودتر واکسنشو زده بودم که اینطوری نمیشد، بخاطر بی تجربگی من یه حیوون بیچاره از دست رفت