خوراک های مکمل مورد نیاز برای پرواربندی گوسفندان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خوراک های مکمل مورد نیاز برای پرواربندی گوسفندان

در صورتی که کیفیت مواد علوفه ای و خشکبی مناطق شما پایین است برای افزایش رشد گوسفندان و همچنین تامین مواد معدنی، پروتئینی،ویتامین بدن گوسفند می توانید از خوراک های مکمل گوسفندان استفاده کنید.

شاید یکی از سوالاتی که در ذهن تمامی پرورش دهندگان گوسفند این است که چگونه گوسفندان را چاق کنیم؟ و با پایان دوره پرواربندی یعنی 90 روز شاهد افزایش وزن گوسفند زنده باشیم تا بتوانیم با فروش گوسفند زنده سود کلانی به دست آوریم. قطعا روش های مختلفی برای چاق کردن و افزایش وزن گوسفند وجود دارد اما باید به این نکته توجه کنید که تمامی مواد معدنی،ویتامین، مواد مغذی و پروتئین باید به اندازه کافی به دام داده شود تا باعث ایجاد بیماری گوسفندی نشود. خب اگر اطلاعات کافی در زمینه بیماری های گوسفندان داشته باشید متوجه خواهید شد که بیماری تب شیر بر اثر کمبود کلسیم است، بدنیا آمدن بره های ناقص به خاطر تغذیه نامناسب قوچ و میش قبل از شروع فصل جفت  گیری است و حتی ریزش پشم گوسفندان به دلیل کمبود گوگرد است از این رو حتما باید در تغذیه گوسفندان دقت لازم داشته باشد. در صورتی که در مناطقی هستید که کیفیت کاه و علوفه خشک پایین است بهتر است از مکمل های غذایی گوسفندان چون آجرهای لیسیدنی ٬ دانه غلات (یولاف جو و گندم)، لوپن ٬ علوفه ٬ غلات ٬ علوفه مرتع و کاه غلات استفاده کنید.

فروش بره پرواری تبریز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تغذیه مناسب گوسفندان می تواند باعث افزایش وزن دام شود

قطعا انتخاب نژاد گوسفندان ایرانی و جهان تنها منوط به خصوصیات و ویژگی های بارز گوسفند است از این رو باید حتما تمامی نژادهای گوسفندان ایران وجهان را بشناسید و بدانید که مثلا گوسفند زل به درد مناطق شمال کشور می خورد و مناسب مناطق گرمسیری نیست و همچنین برای مناطق کوهستانی زاگرس نژادهای سنجابی، بهمنی، کردی،لری مناسب است. خب در کنار انتخاب نژاد خوب گوسفند باید حتما از لحاظ تغذیه گوسفندان مراقب باشید که هیچ کمبودی نداشته باشند چونکه کمبود مواد معدنی، ویتامین، پروتئین نه تنها باعث کاهش وزن گوسفند زنده خواهد شد بلکه ممکن است روی کیفیت گوشت و تولید شیر تاثیر مستقیم داشته باشد.

مزایا و معایب خوراک های مکمل گوسفندان

از جمله ویژگی ها و مزایا استفاه از خوراک های مکمل گوسفندی می توان به بهبود میزان رشد و پروار گوسفندان و همچنین افزایش درصد بره زایی و دو قلوزایی دام اشاره کرد که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد. البته هر کدام از خوراک های مکمل چون آجرهای لیسیدنی ٬ دانه غلات (یولاف جو و گندم)، لوپن ٬ علوفه ٬ غلات ٬ علوفه مرتع و کاه غلات دارای مواد مغذی؛ ویتامین است و در مصرف آن برای دام های خود باید مواظب باشید که به اندازه کافی به آنها داده شود.

  1. بهبود باروری و عملکرد تولید مثلی میش و قوچ
  2. بهبود میزان رشد و پروار
  3. افزایش مقاومت در برابر بیماری ها
  4. افزایش تولید شیر میش
  5. افزایش درصد دوقلوزایی در گله و تولید بره‏‌های بیشتر

بلوک ها لیسیدنی

برای فعال شدن شکمبه گوسفندان حتما نیاز است که از بلوک های لیسیدنی استفاده کنید و در طول هفته 2 تا سه بار از آن هر دام مصرف کند که گوسفندان با مصرف این بلوک های لیسیدنی کاهش وزن کمتری نسبت به دیگر دام هایی دارند که از این بلوک ها استفاده نکرده اند.

دانه های غلات

شاید بتوان گفت که رایج ترین خوراک های دامی همین دانه غلات است که قیمت آن نسبت به بلوک های لیسیدنی و شبدر ارزان تر است و علاوه بر این حمل و نقل آنها راحت است البته در جیره غذایی گوسفند باید مواظب باشید که به اندازه کافی به دام دانه غلات بدهید چرا که حاوی مقدار زیادی نشاسته است و ممکن است باعث مسمومیت و حتی بروز بیماری اسیدوز شود.

با اضافه کردن مواد افزودنی چون سنگ آهن به جو می توانید باعث کاهش هزینه های خوراکی گوسفندان شوید به خصوص اینکه باعث تابت ماندن وضعیت گوسفندان آبستن در طول تابستان و پاییز خواهید شد.

لوپن

با وجود اینکه قیمت لوپن گران تر از دانه های غلات است ولی به دلیل وجود مقدار کمی نشاسته داخل آن مشکلی بابت دادن آنها به گوسفندان ندارید و به همین دلیل نیازی نیست که حتما هفته ای دوبار دام ها از لوپن تغذیه شوند از این رو می توانید باعث افزایش وزن گوسفندان شوید.یکی از فواید خوراک مکمل لوپن نسبت به دیگر خوراکی ها این است که برای رشد پشم گوسفندان مناسب است.

کاه غنی شده

کاه شاید یکی از ارزان ترین خوارک های دامی محسوب شود اما کیفیت پایینی دارد از این برای هضم راحت و همچنین افزایش کیفیت آن بهتر است نسبت به غنی سازی کاه با افزودن موادی چون کود اوره، آلکالاژ استفاده کنید.

آلکالاژ

کاه آلکالاژ با انباشته شدن کاه ها روی هم و سیلو کردن در حفره و افزودن هیدروکسید سدیم به کاه باعث افزایش هضم پذیری کاه خواهد شد و این نوع کاه غنی شده بیشتر برای افزایش وزن گاو بهتر است و برای رشد وزن گوسفند زنده متغییر است.

کود اوره

یکی دیگر از مواد افزودنی که به کاه اضافه می شود تا فرآیند غنی سازی کاه انجام شود کود اوره است که باعث خوش خوراک شدن و هضم راحت آن خواهد شد هرچند که طبق مشاهدات گوسفندانی که از کاه ساده همراه با دانه لوپن استفاده کرده اند افزایش وزن بیشتری نسبت به گوسفندانی داشته است که با کاه غنی شده با کود اوره تغذیه شده اند.

نحوه غنی سازی کاه با اوره و نمک

نتیجه گیری کلی

دانه لوپن با وجود اینکه گران قیمت است اما مناسب ترین خوراک مکمل برای دوره پرواربندی گوسفندان محسوب می شود اما با توجه به افزایش هزینه دامداری عملا پرورش دهندگان مایل به کاشت دانه غلاتی چون جو هستند تا هزینه های حمل و نقل دانه لوپن را به همراه نداشته باشند.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است