تغذیه بره پرواری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

تغذیه بره پرواری

برای اینکه بتوانید سود خوبی از پرورش گوسفندان پرواربندی به دست آورید بهتر است دام با وزن سبک یعنی بره سه ماهه را انتخاب کنید و با فراهم کردن جایگاه مناسب و همچنین مواد کنسانتره پلت و تزریق واکسن آنتروتوکسمی،داروهای ضد انگلی و سمپاشی محیط باعث افزایش وزن بره پس از پایان دوره پرواربندی شوید.

یکی از مهمترین سیستم های پرورش گوسفندان سیستم پرواربندی است که در ایران مدت زمان آن بین 70 تا 120 روز است اما به طور متوسط دوره پرواربندی 100 روز است که با تغذیه مناسب و دادن مواد علوفه و کنسانتره ای می تواند باعث افزایش وزن گوسفند زنده و فروش آن شد که پس از اتمام دوره پرورابندی می تواند با فروش گوسفند زنده سود خوبی به دست آورید. به طور کلی به دلیل اینکه گوسفندان قبل از رسیدن به سن بلوغ سرعت رشد بالایی دارند از این رو بیشتری دامداران اقدام به پرواربندی بره ها می کنند. البته زود شیری گیری بره ها نه تنها باعث زود چاق شدن بره با تغذیه مناسب و خوراک دامی خواهد شد بلکه باعث می شود که میش مادر سریعتر خود را برای آبستنی بعدی آماده کند و عملا برنامه سه بار زایش در دو سال اجرایی شود. توجه داشته باشید که با شروع تغذیه بره ها با مواد کنسانتره ای حتما باید نسبت به تزریق واکسن آنتروتوکسمی اقدام کنید و همچنین در صورتی که می خواهید در طول دوره پرواربندی آنها را به مرتع ببرید حتما نسبت به تزریق داروهای ضد انگلی چون  فنوتيـازين، تيابنـدوزول، هالوكسون و يا تتراميزول اقدام کنید.

فروش بره پرواری مشهد

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

پرورش بره بهتر است یا میش داشتی؟

قطعا هدف از پرواربندی بره افزایش وزن دام و همچنین بدست آوردن سود کلان از پرورش دام در مدت زمان کوتاهتر است در صورتی که هدف از پرورش میش داشتی افزایش درصد بره زایی و تولید مثل و بدنیا آمدن بره های شیری است. با پرورش میش داشتی هم شما می توانید میزان تولید مثل گوسفندان را افزایش دهید و علاوه بر تولید شیر گوسفند، فروش بره شیری سود کلانی به دست آوردید البته از لحاظ هزینه نگهداری قطعا پرورش میش داشتی پر هزینه تر است چرا که تا زمان از شیر گیری بره تمامی دامداران مجبور هستند که علاوه بر تغذیه میش؛ بره های شیری را تغذیه کنند و همین باعث افزایش هزینه نگهداری در روش داشت خواهد بود.

پرواربندی بره در مرتع چگونه است؟

به طور کلی مناطقی که مراتع خوبی دارند به خصوص کشورها استرالیا و نیوزلند به دلیل کاهش هزینه های نگهداری و همچنین بهره وری بیشتری از مراتع اقدام به بردن بره ها به چرا در دوره پرواربندی می کنند اما باید توجه کنید که با وجود اینکه این روش می تواند منجر به کاهش هزینه شما شود قطعا افزایش وزن خوبی در پایان دوره به همراه نخواهد داشت. بنابراین بهتر است علاوه بر بردن بره ها به مرتع پس از بازگشت روزانه هر راس 450 گرم کنسانتره به بره بدهید تا باعث رشد سریع و وزن گیری خوب بره شود.

پرواربندی مرتع- پس چری بره

در این روش دامداران روستایی که گوسفندان داشتی دارند و برای رساندن بره های شیری به وزن ایده آل پس از بازگشت از ییلاق دام ها را به پس چرای انواع نبات زارعی،باغی تا اواسط و اواخر پاییز می برند تا بتوانند با رسیدن به وزن مناسب آنها را روانه کشتارگاه ها کنند.

پرواربندی بره با تغذیه دستی

 در این روش عملا برای سرعت زیاد و وزن گیری سریع بره از مواد کنسانتره و علوفه استفاده می شود و با وجود افزایش هزینه دامداری اما در کوتاه مدت با رساندن وزن بره ها به وزن 40 تا 45 کیلوگرم آنها را روانه بازار می کنند تا بتوانند با فرورش گوسفند زنده سود خوبی به جیب بزنند.

در روش تغذیه دستی باید نژادهایی را انتخاب کنید که درصد خوراک دهی بالایی دارند و همچنین افزایش روزانه آنها در دوره پرواربندی زیاد باشد و با فراهم کردن مواد کنسانتره و علوفه تا پایان دوره پرواربندی باعث چاق شدن دام شوید.

نحوه تغذیه بره با مواد کنسانتره

  1. برای بره های زیر یک ماه باید میزان مصرف کنسانتره را روزانه هر راس 30 گرم در نظر بگیرید و هر روز میزان ده گرم کنسانتره را به جیره اضافه کنید.
  2. برای بره های بیش ازدو ماه میزان مصرف کنسانتره روزانه 45 گرم شروع شود و هر روز 15 گرم به آن اضافه شود و در کنار آن یونجه کوبیده هم به بره داده شود.
  3. برای بره های بیش از سه ماه باید روزانه 45 تا 50 جایگزین جو و اقلام خوراکی گردد و روزانه ۱۵ گرم به کنسانتره افزوده شود. در همه حال از مصرف جو دیگر اقلام غذایی به‌سرعت باید کم گردد.

توجه داشته باشید که میزان اضافه کردن کنسانتره در تغذیه بره باید تدریجی باشد در غیر اینصورت امکان اسهال بره وجود دارد.

میزان مصرف کنسانتره بره پرواری در حال رشد

در صورتی که با خرید بره نژاد پرواری چون افشار، شـال، قزل، مغاني، كردي، ماكويي، بهمئي و سنجابي قصد تغذیه آن با مواد کنسانتره را دارد و وزن بره ها به 28 تا 30 کیلوگرم می رسد و شما می خواهید تا پایان دوره پرواربندی وزن بره را به 40 تا 42 کیلوگرم برسید باید با توجه به نکات زیر میزان مصرف روزانه کنسانتره را در دستور کار خود قرار دهید.

  1. برای اینکه جیره در طی پنج روز جایگزین جیره غذایی قبلی شود باید به این صورت انجام دهید که 150 تا 200گرم کنسانتره را به همراه علوفه به صورت آزاد به بره دهید و روزانه 200 گرم کنسانتره را اضافه کنید طوری که در روز پنجم به میزان 800گرم کنسانتره در روز برسد.
  2. به ازای هر راس بره حتما همراه با 800 گرم کنسانتره باید روزانه 200گرم علوفه با کیفیت به بره بدهید.س

چنانچه بره شما 40 کیلوگرم است که می خواهید آنها را تا پایان دوره پرواربندی چاق کنید باید روزانه 150 تا 250 گرم کنسانتره همراه با علوفه به دام بدهید و روزانه 250 گرم کنسانتره را به جیره غذایی اضافه کنید تا جایی که در روز پنجم به مقدار مصرف کنسانتره 1000 تا 1200 گرم برسد و پس از این هر روز همراه با 1000 گرم کنسانتره به مقدار 250 تا 300 گرم علوفه با کیفیت به بره بدهید تا خوب چاق شود.

نکات مهمی که هنگام خرید بره پرواری باید به آن توجه کنید

قبل از اینکه شروع به پرواربندی بره ها کنید باید توجه داشته باشید که حتما جایگاه مناسب برای نگهداری بره ها داشته باشید و حتما نژادی را انتخاب کنید که بیشترین درصد راندمان غذایی داشته باشد و جزو نژادهای پرواربندی چون افشار، شـال، قزل، مغاني، كردي، ماكويي، بهمئي و سنجابي باشد در غیر اینصورت هر چقدر هزینه خوراک دام کنید در پایان دوره با شکست مواجه خواهید شد.

بره هایی مناسب دوره پرواربندی هستند که درصد لاشه بالاتر،میزان افزایش وزن روزانه بیشتری داشته باشند و همچنین میزان راندمان مصرف خوراک غذایی آنها بالاتر باشد و هر چقدر بره لاغر تر باشد و سالم تر قطعا سریعتر رشد خواهد کرد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است