با خواص روغن حیوانی آشنا شوید

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

با خواص روغن حیوانی آشنا شوید

با وجود اینکه روغن حیوانی از کره تهیه می شود اما با توجه به تبخیر مایع حاوی اسیدهای چرب و انواع ویتامین های A،D و E است که برای سلامت بدن نیاز است و مصرف روغن حیوانی می تواند باعث کاهش وزن و همچنین طول عمر فراوان شما شود البته اگر قند خون، فشار خون دارید از مصرف این روغن اجتناب کنید.

اگر نگاهی به زندگی گذشته به خصوص روستاییان و عشایرین بیندازیم به این فکر فرو می رویم که زمانی که یخچال وجود نداشته است چگونه کره مصرف می کردند و از این ماده خوراکی در غذاها استفاده می شد؟ جواب سوال این است که به خاطر نبود یخچال، اقدام به حرارت دادن به کره می کردند تا با تبخیر مایع آن عملا روغن حیوانی به دست آید، روغنی که حاوی انواع ویتامین های A و D و همچنین اسیدهای چرب است و می تواند برای سلامتی پوست، کاهش وزن و طول عمر فراوان شما موثر باشد. شاید یکی از جالبت ترین مواردی که خوانده باشم این است که از روغن حیوانی یا همان کرمانشاهی امروزه در آشپزی مدرن استفاده می شود و دلیل آن وجود خواص و فواید کلی است که برای سلامت بدن افراد موثر است. این روغن حیوانی می تواند به دلیل اینکه حاوی چربی و به دور از دوغ و شیر است سالیان سال می تواند بدون گذاشتن در یخچال نگهداری شود.

فروش گاو شیری آبادان

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

ساخت روغن حیوانی به کجا بر می گردد؟

اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم در واقع درست کردن روغن حیوانی به هندوستان بر می گیردد که امروزه توانسته است در آسیا، آفریقای مرکزی و حتی شبه قاره هند به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد. بهترین فایده مصرف روغن حیوانی در این است که چربی اضافی در بافت بدن جمع نمی شود و عملا باعث افزایش وزن وچاقی افراد نمی شود و کسانی که به چاقی مبتلا هستند نیازی به حذف چربی ندارند بلکه می تواند اقدام به طبخ و پخت غذا با روغن حیوانی بکنند.

ارزش غذایی روغن حیوانی و تاثیری که بر سلامت بدن دارد

با وجود اینکه روغن حیوانی از حرارت دادن کره  و تبخیر بخش مایع به دست می آید و حاوی چربی خالص است اما این چربی ها حاوی مقادیر بالایی ویتامین A؛ D وE هستند و همین باعث می شود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم و حتی پوست شما و آبرسانی پوست مفید باشد.

با وجود اینکه روغن حیوانی سرشار از ویتامین ها و اسیدهای چرب و مفید برای بدن است اما اعتدال در مصرف آن می تواند برای افراد مضر باشد به خصوص اینکه اگر شما مبتلا به قند خون، فشار خون، چربی خون باشید بهتر است از جایگزین روغن حیوانی استفاده کنید چرا که مصرف این روغن می تواند برای شما باعث گرفتاری عروق، بیماری قلبی و بالارفتن کلسترول خون شود.

خواص روغن حیوانی

1-افزایش انرژی

با توجه به اینکه وجود اسیدهای چرب برای بدن و کبد مفید است و روغن حیوانی حاوی اسیدهای چرب با زنجیره  کوتاه است از این مصرف روغن حیوانی باعث ایجاد چربی در لایه بافت بدن و همچنین افزایش وزن افراد نخواهد و عملا میزان انرژی مصرفی را برای ورزشکاران و افرادی که سبک زندگی فعالی را دارند فراهم می کند.

2-کاهش حساسیت به آلرژی

چنانچه شما دچاری بیماری هستید که قابلیت تحمل لاکتوز را ندارید به دلیل اینکه روغن حیوانی بدور از شیر ودوغ است به خوبی می توانید از آن مصرف کنید و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.

3-سلامت قلب

شاید در نگاه اول فکر کنید که کره و روغن حیوانی هر دو به طور یکسان برای سلامت قلب مضر باشند در صورتی که این دیدگاه شما اشتباه است چرا که روغن حیوانی حاوی اسیدهای چرب و امگا3 است و باعث کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کیفیت چربی بدن شما خواهد شد.

4- سلامت دستگاه گوارش

اگر به انواع بیماری گوارشی چون کولیت زخمی روده مبتلا هستید شما می توانید با مصرف روغن حیوانی باعث درمان التهاب خود و این بیماری شوید. مصرف روغن حیوانی حتی با نان باعث می شود که هضم آنرا راحتر کند و حتی باعث سیر شدن افراد شود. علاوه بر این حتی برای درمان یبوست توصیه می شود که یک تا دو قاشق روغن حیوانی به همراه یک فنجان شیرداغ قبل از خواب مصرف شود تا به صورت کامل یبوست شما از بین برود.

5-خاصیت ضد سرطانی

به دلیل وجود ویتامین A و کاروتنوئیدها در روغن حیوانی و نابودی رایکال های آزاد می توان گفت که مصرف روغن حیوانی خاصیت ضد سرطانی دارد.

6-سلامت چشم

اگر به سلامت چشمان خود توجه می کنید و همچنین برای جلوگیری از آب مروارید می توانید از روغن حیوانی استفاده کنید که حاوی ویتامین A و کاروتنوئیدها است.

7-تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل وجود بوتریک اسید در قسمت زیادی از روغن حیوانی و همچنین افزایش تولید لنفوسیت‌های T با وجود چربی های داخل روغن عملا می توان گفت که این روغن می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

8-بالا بردن تحمل سرما

گفته می شود که براساس دانش کهن هندوستان یعنی آیورودا عملا از مصرف روغن حیوانی برای تحمل سرما استفاده می شد یعنی شما با خوردن روغن حیوانی باعث گرم شدن خود در زمستان خواهد شد.

9- کمک کردن به گرفتگی بینی

با توجه به اینکه سرماخوردگی با سردرد، خستگی، گرفتگی بینی و سختی در تنفس و کاهش حس چشایی همراه است شما می توانید با ریختن چن قطره روغن حیوانی داخل بینی باعث رفع گرفتگی بینی خود و از بین بردن عفونت ها شوید. البته باید حتما روغن حیوانی را داغ و سپس ولرم کنید.

10-کمک به سلامت پوست

زیبایی پوست و آبرسانی پوست جزو مهمترین فاکتورهایی هستند که برای سلامت پوست مورد نیاز است که شما می توانید با  مصرف روغن حیوانی این دو را عملی کنید و عملا باعث نرمی و طراوت پوست شوید.

11- حاوی چربی های مفید

اگر برای کاهش وزن میخواهید اقدام به حذف چربی ها کنید باید توجه کنید که این روش اشتباه است و  پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها جزو مواد مغذی هستند که برای سلامت بدن شما نیاز است از این رو به جای حذف چربی بهتر است از روغن حیوانی استفاده کنید و مصرف روغن های پرچرب و غذاهای سرخ کردنی را با چربی‌های سالم مانند روغن حیوانی و آووکادو جایگزین کنید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است