روش‌های تشخیص گوشت سالم و باکیفیت

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

روش‌های تشخیص گوشت سالم و باکیفیت

برای طبخ بهتر و پخت راحت تر گوشت باید حتما گوشت سالم خریداری کنید و همچنین بهتر است به موجب جلوگیری از مسمومیت غذایی به خرید گوشت سالم و با کیفیت اقدام کنید که بهترین روش خرید از مراکز معتبر و قصابی های مطمئن است البته شما از طریق بو، رنگ، بافت گوشت و حتی نوع بسته بندی می توانید گوشت سالم و فاسد را از هم تشخیص دهید.

بدن انسان برای تامین مواد معدنی، ویتامین نیاز به خوردن انواع مواد غذایی و سرشار از پروتئین دارد که گوشت قرمز یکی از این دسته مواد محسوب می شود که توانایی تامین مواد معدنی،ویتامین،پروتئین مورد نیاز بدن انسان را دارد. البته با وجود اینکه گوشت قرمز خواص زیادی دارد اما باید توجه داشت که نوع گوشت قرمز هم بی تاثیرنخواهد بود، قطعا گوشت گوسفندی خوشمزه تر و هضم راحت تری نسبت به گوشت گاو و گوساله دارد و در کنار آن وجود درصد بالای چربی گوشت گوسفند باعث خوشمزه تر شدن غذای شما خواهد شد طوری که بیشترین غذاهای خوشمزه و انواع کباب با گوشت گوسفندی درست می شود. در کنار گوشت قرمز می توان گفت گوشت مرغ یکی از پرطرفدارترین گوشت های جهان محسوب می شود که از دیرباز سر سفره اکثر ایرانی ها قرار گرفته است شاید یکی از دلایلی که گوشت مرغ در ایران جزو پر مصرف ترین گوشت دنیا همین ارزان بودن قیمت مرغ زنده نسبت به قیمت گوسفند زنده است. سوای تمامی خواص گوشت قرمز و مرغ بهتر است هنگام خرید گوشت سالم و با کیفیت به یک سری نکات چون رنگ، بو، تاریخ مصرف و حتی بسته بندی و میزان نگهداری گوشت در فریز توجه کنید تا بتوانید خریدی خوب داشته باشد و از خریدن گوشت ناسالم و فاسد اجتناب کنید.

فروش گوسفند زنده آبادان

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

درست کردن غذای خوشمزه با گوشت سالم امکان پذیر است

حتی اگر نوع گوشت خریداری شما مهم نباشد باز هم خیلی مهم است که گوشت سالم را خریداری کنید چونکه غذای خوشمزه با گوشت سالم امکان پذیر است و گوشت ناسالم و فاسد قابل مصرف نیست و حتی مصرف آن می تواند باعث مریض شدن شما و مسمومیت غذایی شما شود.

خرید گوشت سالم از مراکز و قصابی های معتبر

با وجود گرانی گوشت قرمز، مرغ و همچنین درآمد کم مردم ایران خیلی ها تا می فهمند گوشت ارزان قیمت در یک فروشگاه یا قصابی فروخته می شود سریعا هجوم می آورند توجه کنید که قطعا چنین گوشت هایی ممکن است فاسد یا غیر سالم باشد و در سلامت شما و اعضای خانواده تان تاثیر بگذارد بنابراین این بهتر است خرید گوشت سالم را از مراکز، فروشگاه های معتبر و قصابی های مورد اطمینان انجام دهید.

نحوه تشخیص گوشت سالم و با کیفیت از ناسالم و فاسد

با وجود اینکه شاید شما از مراکز معتبر و قصابی های مطمئن گوشت گوسفندی، گوساله، گاو و حتی مرغ بسته بندی خریداری کنید اما باز هم یک سری نکات را باید رعایت کنید و از طریق رنگ، بو، نوع بسته بندی و تاریخ مصرف گوشت و همچنین نحوه نگهداری گوشت در یخچال ها اقدام به خرید گوشت سالم و با کیفیت کنید.

رنگ گوشت

رنگ به سن و تولد حیوان ارتباط مستقیمی دارد به این صورت که هر چقدر سن دام یا حیوان کمتر باشد گوشت آن روشن تر است.گوشت بره رنگی صورتی روشن با رگه های چربی متمایل به سفید دارد در صورتی که گوشت گوسفندی رنگی قرمز و گوشت گاو رنگی تیره تر با لکه های ابری دارد. در این بین شاید بیشترین مصرف گوشت مرغ در ایران باعث شود که خرید بیشتری داشته باشند از این رو بهتر است به رنگ گوشت مرغ بسته بندی شده توجه کنید.

رنگ سبز یا آبی در ناحیه شکمی مرغ نشان از فاسد بودن گوشت مرغ دارد و همچنین لکه‌های سیاه، سفید و یا سبز بر روی گوشت از علائم فاسد بودن آن است.

ساختار سطح گوشت

سطح روی گوشت کاملا باید صاف باشد و نه باید خیلی پرچرب باشدو همنین سطح روی گوشت مرغ باید عاری از هر گونه تورم و خونمردگی باشد.

ساختار بافت گوشت

قطعا گوشت های ضخیم نسبت به گوشت های نرم دیرپز هستند و طعم کمتری دارند اما باید توجه کنید که بافت گوشت نرم، لزج و سست هم نشان از فاسد بودن گوشت است و به طور کلی با فشار دادن انگشت روی سطح گوشت نباید حالت اسفنجی داشته باشد و همچنین توجه داشته باشید که گوشت گوساله نر بافتی ضخیم تر از گوشت گوساله ماده دارد و همچنین گوشت گاوی که بچه دار شده نیز ضخیم است.

کیفیت مرمری گوشت

چربی در بافت گوشت کاملا پراکنده است و به صورت ظاهری لکه دار یا رگه دار است که به آن حالت مرمری گفت  می شود و هرچقدر گوشت مرمری تر باشد طعم، کیفیت بالاتری دارد.

آبدار بودن گوشت

شاید هنگام مراجعه به قصابی ها متوجه آبدار بودن پیشخوان قصابی شوید قطعا شک نکنید چنین گوشت آبداری بی کیفیت است و نشان از فاسد بودن گوشت دارد.

بوی گوشت سالم و فاسد

بوی ترشیدگی، تعفن و گندیدگی از گوشت همگی نشانه های فاسد بودن گوشت است بهتر است به فکر خرید گوشت از جایی دیگر باشد به خصوص اینکه بوی بد قسمت اتصال ران مرغ هم نشان از فاسد بودن گوشت مرغ است.

تاریخ مصرف گوشت

تاریخ مصرف یکی از نکات مهم در تشخیص گوشت سالم از ناسالم است البته اگر نمی توانید به تاریخ مصرف گوشت اعتماد کنید حتما از طریق بو، رنگ، نوع بافت گوشت اقدام به تشخیص و خرید گوشت سالم و با کیفیت کنید.

نوع بسته بندی گوشت

در هنگام بسته بندی گوشت فرقی نمی کند که چه نوع گوشتی باشد از گوشت گوسفند تا گوشت مرغ باید بسته بندی بدون هیچ شکستگی و پارگی باشد و همچنین هیچ هوایی داخل بسته بندی گوشت وجود نداشته باشد و گوشت کاملا خشک باشد. وجود قطرات آب در بسته بندی گوشت نشان از محیط نامناسب در سردسازی گوشت است و همین آبدار شدن گوشت نشان از فاسد بودن گوشت است.

شرایط نگهداری و خنک سازی گوشت

گوشت سالم باید در فصل تابستان در درجه منفی 7 درجه سلیسیوس نگهداری شود و همچنین انجماد سریع و در فریزر با دمای زیر 18- درجه سانتیگراد، بهترین روش انجماد گوشت است.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است