گاوداری گوشتی بهتر است یا شیری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

گاوداری گوشتی بهتر است یا شیری

انواع روش های پرورش گاو چون پرورش گوساله پرواری، تولید اسپرم گاو و همچنین پرورش گاوهای شیری وجود دارد بنابراین باید توجه کنید که هدف شما از پرورش گاو زنده چیست و با توجه به هدف شما میزان سرمایه لازم برای تاسیس گاوداری را در نظر بگیرید البته که گاوداری شیری هزینه بیشتری نسبت به گاوداری گوشتی دارد اما در طولانی مدت سوددهی بیشتری در این صنعت وجود دارد.

گاوداری در عین حال که یک صنعت پر سود محسوب می شود چنانچه به خوبی اطلاعات کافی در مورد بیماری های گاوی و همچنین مدیریت تغذیه گاوهای شیری و گوشتی و همچنین اصول نگهداری از آنها را نداشته باشید می تواند به شما خسارات اقتصادی زیادی وارد کند. به عنوان مثال یک بیماری تب برفکی گاوی جزو بیماری های خطرناک دامی است که چنانچه گاودار واکسیناسیون گله گاوهای خود را به موقع انجام نداده باشد و علائم بیماری را تشخیص ندهد ممکن است باعث همه گیر شدن تمامی گله گاوهای خود به این بیماری و در انتها متحمل شدن خسارات اقتصادی زیادی شود که دلیل اصلی آنها تنها نداشتن اطلاعات و تجربه کافی در این زمینه است. بنابراین برای شروع شغل گاوداری حتما باید تجربه کافی، اطلاعات کافی و همچنین سرمایه خوب و کلانی برای شروع گاوداری داشته باشید. البته شاید سوال این باشد که شما تمامی فاکتورهای شروع شغل گاوداری داشته باشید اما ندانید که واقعا گاوداری گوشتی بهتر است یا شیری و اینکه کدام یک سود بیشتری را به همراه دارند. خب بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید تا به این سوال خود دست پیدا کنید.

فروش گاو زنده

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

صنعت گاوداری شیری و گوشتی

به طور کلی از پرورش گاو زنده برای تولید شیر و گوشت استفاده می شود از این رو شما قبل از شروع این شغل باید هدف خود را تعیین کنید و همچنین به سه فاکتور اصلی که در این صنعت مهم شناخته می شوند توجه کنید که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

  1. تعیین نژاد گاو
  2. جیره غذایی گاو
  3. جایگاه مناسب گاو

تعیین نژاد گاو

به طور کلی پرورش گاوهای شیری و گوشتی به سه روش انجام می شود که هر کدام با یک هدف به خصوص انجام می شود از این روی خیلی مهم است که شما با توجه به نوع و هدف پرورش نژادی انتخاب کنید که بیشترین بهره وری را داشته باشد.

  1. تولید اسپرم گاو: امروزه به دلیل اینکه از روش تلقیح مصنوعی به منظور افزایش تولید مثل گاو و همچنین اصلاح نژاد گاوهای بومی استفاده می شود خیلی از گاوداران به نگهداری  از گاوهای نر و اصیل می پردازند که بتوانند با تولید اسپرم گاو و همچنین فروش آن سود خوبی به دست آورند.
  2. پرواربندی گوساله ها:در این روش عملا گوساله ها در یک مدت زمان 6 الی 9 ماهه به نام دوره پرواربندی به منظور تولید گوشت پرورش داده می شود.س
  3. پرورش گاوهای داشتی: در این روش گاوهای شیری بیشتر به منظور افزایش تولید مثل و باروری و زایش گوساله نگهداری و تغذیه می شوند.

خب با توجه به نوع سیستم پرورش بهتر است شما بهترین نژادهای گاوهای شیری و گوشتی دنیا و ایران را به خوبی بشناسید.

  1. بهترین نژادهای گاوهای شیری جهان هلشتاین، جرسی، گرنزی، براون سوئیس، شورت هورن و ایرشایر و گاوهای بومی ایران تالشی، دشتیاری، گلپایگانی، نجدی و سرابی است.
  2. بهترین نژاد گاوهای گوشتی جهان شامل سمینتال، شورت هورن گوشتی، شاروله، هرفورد و لیموزین و نژادهای بومی هم سیستانی را می‌توان نام برد.

جیره غذایی گاو

نزدیک به 60 درصد از هزینه گاوداری به خوراک دام مرتبط است یعنی شما باید بتوانید با تغذیه مناسب گاوهای شیری را برای افزایش میزان تولید شیر و زایش بیشتر و همچنین با خوراک خوب در دوره پرواربندی باعث افزایش وزن گوساله ها در مدت 6 الی 9 ماه شوید. گاو زنده به مانند گوسفند و بز نیاز به تامین مواد معدنی، پروتئینی، ویتامین، انرژی دارد از این رو خیلی  مهم است که جیره غذایی گاو توسط افراد و کارشناسان تغذیه دام نوشته شود چرا که کمبود یک سری مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم باعث بروز بیماری تب شیری، بروز بیماری هیپومنیزمی و حتی فلج شدن گاو پس از زایمان می شود. از این رو با توجه به نوع پرورش گاو زنده باید تغذیه مناسب به گاو و گوساله داده شود که مشکلی نداشته باشند و به انواع بیماری های دامی مبتلا نشوند.

جایگاه مناسب گاو یا همان ساختمان گاوداری

برخلاف گوسفندان که برای نگهداری جایگاه آنها نیاز به وسایل زیاد ندارد و به همین جهت هزینه نگهداری گوسفند کمتر از گاوها است اما تمامی گاوهای شیری باید در یک ساختمان خوب و مجهز گاوداری نگهداری شوند که شامل موارد زیر است.

  1. محل نگهداری گاو شیری
  2. محل نگهداری گوساله‌ها
  3.   محل نگهداری گاو نر
  4. اصطبل
  5. بهاربند
  6.   ساختمان شیردوشی: سالن انتظار، جایگاه شیردوشی و اتاق پشت شیردوشی.
  7. زایشگاه
  8.   قرنطینه
  9.   کلینیک
  10.   ساختمان مدیریت و کارگری
  11. انبار کنسانتره
  12. انبار علوفه (هانگار)
  13. سیلو
  14. فضای سبز

توجه داشته باشید که پرورش گاوهای گوشتی به دلیل اینکه نیاز به سالن انتظار و جایگاه شیردوشی و پشت شیردوشی ندارد می توان گفت از لحاظ هزینه نگهداری ارزان تر و با قیمت پایین تری باشد.

هزینه تاسیس گاوداری شیری و گوشتی

زمین، ساختمان، تأسیسات، ماشین‌آلات و تجهیزات جزو هزینه های ثابت برای تاسیس گاوداری محسوب می شود که به نوعی با توجه به نوع پرورش گاوهای شیری یا گوشتی میزان زمین اختصاص یافته متفاوت است مثلا برای تأسیس یک گاوداری 100 رأسی گوشتی به‌کاربرده می‌شود حدود 2000 مترمربع است درحالی‌که برای گاوداری شیری با همین تعداد رأس حدود 7000 مترمربع هست. از آن طرف با توجه به کاهش هزینه بابت سالن شیردوشی، انتظار و ... برای گاوهای گوشتی عملا هزینه تاسیس گاوهای گوشتی کمتر از گاوهای شیری می شود.

  1. با توجه به اینکه پرواربندی گاوهای گوشتی در دوره کوتاه مدت به منظور افزایش وزن گوساله ها انجام می شود و سپس با رسیدن به وزن مورد نظر به کشتارگاه فرستاده می شود حتما نیاز است که خرید گوساله زنده انجام شود در صورتی که برای گاوداری شیری به دلیل اینکه هدف تولید شیر و تولید مثل است نیاز به خرید گاو و گوساله و تلیسه نیست چون در گله گاوداری وجود دارد.
  2. در صنعت گاوداری گوشتی عملا نیازی به صرف هزینه برای تلقیح مصنوعی، تشخیص فحلی گاو و همچنین هزینه های اضافی بابت آبستنی دام زنده نیست بنابراین این هزینه کمتری نسبت به گاوداری شیری دارد.
  3. گاوهای گوشتی مقاومت بدنی بالاتری در برابر بیماری های دامی دارند از این رو کمترین هزینه بابت دامپزشکی و درمان بیماری نسبت به گاوهای شیری پرداخت می شود.

علاوه بر موارد بالا به طور کلی هزینه روزانه یک راس گاو شیری بیشتر از پرورش گوساله های پرواری است از این رو می توان گفت که گاوداری گوشتی هزینه کمتری نسبت به گاوداری شیری دارد اما با این تفاوت که سوددهی در گاوهاداری شیری بیشتر است.

میزان سوددهی گاوداری شیری بیشتر است یا گاوداری گوشتی؟

توجه داشته باشید که با وجود کاهش هزینه تاسیس، نگهداری وهزینه تلقیح، فحلی گاو عملا در گاوداری گوشتی خیلی کمتر است اما سوددهی گاوداری شیری در طولانی مدت بیشتر است.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است