خواص گوشت بز

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خواص گوشت بز

شاید گوشت بز یکی از کم مصرف ترین نوع گوشت قرمز در دنیا باشد اما اگر شما هم با خواص گوشت بز آشنا شوید قطعا همین الان به خرید گوشت بز و مصرف آن روی خواهید آورد، دریافت ۱٫۹ کیلو کالری انرژی، ۲۰.۶ گرم پروتئین، ۷۵.۸۴ گرم آب و ۱٫۱۱ گرم خاکستر است. چربی اشباع این میزان گوشت بز ۰.۷۱ گرم و کلسترول آن ۵٫۷ گرم در میزان صد گرم گوشت بز می تواند باعث رشد مغز، جنین در دوران بارداری و همچنین تقویت پوست و مو و همچنین کنترل وزن شما شود.

گوشت بز یکی از کم چربی ترین گوشت های دنیا محسوب می شود که جالب است بدانید میزان درصد چربی آن از گوشت مرغ هم کمتر است. شاید خیلی از ورزشکاران بخاطر میزان پروتئین و چربی کم سینه مرغ اقدام به مصرف این نوع گوشت کنند اما اگر به دنبال چربی سوزی و کاهش وزن خود هستید گوشت بز بهترین نوع گوشت است که می تواند به شما کمک کند. شاید مصرف گوشت بز در بین کشورهای اروپایی و آمریکا کم باشد اما به دلیل خواص گوشت بز در کشورهای آسیایی و کشور هند به مقدار زیاد مصرف می شود از این رو پرورش انواع نژاد بزهای گوشتی چون بوئر با هدف تولید گوشت بز انجام می شود. یکی از نکات مثبت  در هنگام خرید گوشت بز این است که به دلیل وجود پرورش بز زنده به صورت سنتی گوشت خوشمزه ای دارد و تنها دلیل اصلی آن می تواند تزریق نکردن هورمون رشد و آنتی بیوتیک در این دام زنده باشد. وجود ویتامین B12 برای تقویت پوست و مو، وجود ماده معدنی آهن که باعث جلوگیری از پیری زودرس می شود تنها بخشی از خواص گوشت بز است که باعث می شود میل به مصرف آن زیاد شود.

فروش بز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تفاوت گوشت بز و گوسفند

در نگاه اول قطعا رنگ گوشت و شکل گوشت بز خیلی به گوشت گوسفند شبیه است اما تفاوت های زیادی در نوع مواد معدنی، پروتئین، کالری این دو نوع گوشت و حتی میزان درصد چربی و نوع پخت گوشت وجود دارد.

گوشت بز را از کجا می توانیم بخریم؟

در تمام کشورهای آسیایی به خصوص هندوستان و در جنوب ایران پرورش بز زنده به وفور انجام می شود که با هدف تولید گوشت و شیر این کار انجام می شود. در بین نژاد بز ایرانی می توان نژاد بز تالی و کرکی رائینی را جزو بهترین نژاد بزهای گوشتی ایران نامید که در جهان بهترین نوع نژاد بز گوشتی نژاد بوئر است که سرعت رشد بالایی در دوره پرواربندی دارد.

شما به راحتی می توانید با توجه به کاهش قیمت بز زنده نسبت به گاو، گوسفند زنده آنرا از دامدار به صورت مستقیم خریداری کنید و آنرا ذبح کنید یا اینکه گوشت بز را از قصابان معتبر خریداری کنید.

خوردن گوشت بز برای چه کسانی مضر است

با وجود اینکه گوشت بز درصد چربی خیلی کمی دارد و حتی از گوشت گوساله هم درصد چربی آن کمتر است اما به دلیل وجود میزان کالری  و چربی به صورت کلی افرادی که بیماری قلبی و عروقی و همچنین فشار خون دارند باید از خوردن گوشت بز اجتناب کنند.

مواد مغذی موجود در گوشت بز

به صورت کلی گوشت بز میزان درصد پروتئین و کالری کمتری از گوشت گوسنفد و گوساله دارد اما به خاطر میزان درصد چربی خیلی کم آن می تواند به عنوان یک رژیم غذایی خوب برای افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن هستند، بنابراین مصرف گوشت بز برای بدنسازان خیلی زیاد توصیه می شود.

گوشت بز

میزان مصرف: ۱۰۰ گرم

موارد کلی

ارزش روزانه٪

انرژی ۱۰۹ کیلوکالری
پروتئین ۲۰.۶ گرم
آب ۷۵.۸۴ گرم
خاکستر ۱.۱۱ گرم

چربی کل

چربی اشباع ۰.۷۱ گرم
چربی تک غیر اشباع ۱ گرم
چربی چند غیر اشباع ۰.۱۷ گرم
کلسترول ۵۷ گرم

ویتامین‌ها

تیامین ۰.۱۱ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰.۴۹ میلی‌گرم
نیاسین ۳.۵۷ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰.۲۶ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک ۰.۴۵ میلی‌گرم
فولات ۵ میکروگرم
ویتامین B12 ۱۱۲ میکروگرم
ویتامین A ۳ میکروگرم
ویتامین E ۱ میلی‌گرم
ویتامین C ۱ میلی‌گرم
ویتامین K ۲ میکروگرم

مواد معدنی

کلسیم ۱۳ میلی‌گرم
آهن ۲.۸۳ میلی‌گرم
فسفر ۱۸۰ میلی‌گرم
زینک ۴ میلی‌گرم
مس ۰.۲۵ میلی‌گرم
منگنز ۰.۰۳۸ میلی‌گرم
سلنیوم ۸.۸ میکروگرم

الکترولیت‌ها

پتاسیم ۳۸۵ میلی‌گرم
سدیم ۸۲ میلی‌گرم

با فواید و مزایای مصرف گوشت بز برای سلامتی آشنا شوید

 1-کاهش خطر التهاب در رگ های خونی

به دلیل یکی از اسیدهای چرب به نام CLA یا لینولئیک اسید مزدوج در گوشت بز عملا مصرف این نوع گوشت باعث کاهش خطر التهاب در رگ های خونی شما خواهد شد.

2-تثبیت ضربان قلب شما

به دلیل میزان درصد چربی خیلی کم در گوشت بز و همچنین اینکه میزان درصد چربی غیر اشباع آن بیشتر از میزان درصد چربی اشباع شده گوشت است می تواند باعث تثبیت ضربان قلب شما شود.

3-گوشت بز با خاصیت ضد سرطانی

وجود اسیدهای چرب و همچنین ویتامین B کمپلکس، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک و همچنین سلنیوم و کولین در گوشت بز می تواند باعث جلوگیری از ابتلا شما به بیماری سرطان شود.

4-منبع غنی پروتئین

اگر می خواهید میزان انرژی زیادی برای انجام کارهای روزمره داشته باشید گوشت بز منبع غنی پروتئین است که می توانید آنرا مصرف کنید.

5- یک ماده غذایی خوب برای سوزاندن چربی بدن

به دلیل پرورش محلی و سنتی بز عملا میزان درصد چربی های غیر اشباع در گوشت بز زیاد است و وجود میزان درص چربی نسبت به گوشت های دیگر باعث می شود که یک برنامه غذایی خوب برای کاهش وزن و کنترل وزن شما محسوب شود.

6-درمان کم خونی

وجود مقدار زیاد آهن در گوشت بز باعث می شود که شما با مصرف این نوع گوشت عملا باعث جلوگیری از ابتلا به کم خونی شوید.

7-افزایش میزان هموگلوبین

به خاطر وجود آهن و ویتامین ب در گوشت بز عملا مصرف آن می تواند نقش زیادی در تولید هموگلوبین بدن داشته باشد به خصوص که مصرف گوشت بز در دوران بارداری می تواند باعث رشد جنین شود.

8-جلوگیری از نقص های مادر زادی

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد مشکلی بابت خوردن گوشت بز توسط زنان باردار وجود ندارد و حتی می تواند باعث رشد جنین در دوران بارداری شود.

9-رفع استرس و جلوگیری از ابتلا به افسردگی

خوردن گوشت بز می تواند باعث تغییر در خلق و خوی فرد شود و به آن آرامش و تمرکز روان دهد و عملا باعث کاهش میزان استرس شود. در واقع کاهش استرس به نوعی مانع از بروز افسردگی می شود.

10-کاهش خطر چاقی

برخی از افراد به صورت ژنتیکی استعداد چاقی دارند اما مشکل اینجاست که چاق شدن افراد تنها به مصرف کالری مربوط نیست بلکه برای کاهش چربی بدن و چربی سوزی باید از یک سری مواد غذایی استفاده کرد که گوشت بز به دلیل داشتن ویتامین ب دارای خاصیت چربی سوزی است.

11-افزایش توان جنسی مردان

خوردن گوشت بز به صورت استیک آبدار، سوپ گرم و یا هر دو می تواند باعث افزایش نیروی جنسی و حتی رفع گرسنگی شما شود.

12-تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل قند خون

یکی دیگر از خواص گوشت بز این است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود و به نوعی به دلیل وجود ویتامین B در گوشت بز بعنوان یک نوع گوشت قرمز برای کاهش چاقی و حتی کنترل قند خون محسوب می شود بنابراین بیماران دیابتی مشکلی بابت خوردن گوشت قرمز نخواهند داشت.

13-جلوگیری از پیری زودرس

یکی از عوامل بازدارنده از پیر زودرس می تواند تامین کردن مواد معدنی و آهن بدن باشد که گوشت بز تمامی این مواد را دارد  و می تواند باعث بازسازی سلول های بهبود شده باشد و تولید سلول های جدید را افزایش دهد.

14-سلامت پوست و مو با خوردن گوشت بز

مواد معدنی و ویتامین B12 در گوشت بز به نوعی باعث تقویت سلامت پوست و مو می شود و به نوعی بهترین درمان برای بیماری های پوستی چون اگزما، آکنه و راشت و خشکی پوست محسوب می شود.

در میزان مصرف گوشت بز احتیاط کنید

به مانند سایر مواد غذایی قطعا مصرف زیاد گوشت بز نه تنها برای سلامتی شما خوب نیست بلکه حتی باعث بروز یک سری مشکلات می شود به خصوص کسانی که بیماری قلبی و عروقی و چربی خون و فشار خون داشته باشند.

  1. مصرف دائمی و زیاد از حد گوشت بز امکا چاقی، افزایش وزن و مسمومیت غذایی را به همراه دارد.
  2. با وجود اینکه مصرف گوشت قرمز برای تثبیت ضربان قلب مفید است اما مصرف آن برای افرادی که مشکلات قلبی دارند جایز نیست.
  3. به دلیل ایجاد مشکل در دستگاه گوارش با خوردن گوشت بز خیلی مهم است نوع طبخ و پخت گوشت بز خوب باشد.
  4. چون برای گوشت بز مانند گوشت گاو و مرغ استانداردی وجود ندارد، اطمینان از سالم بودن آن، کار سختی است زیرا معمولا بزها در مزارع محلی پرورش می‌یابند.
نظری برای این مقاله ثبت نشده است