درمان بیماری پوستی زگیل در گاو

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

درمان بیماری پوستی زگیل در گاو

یکی از بیماری های پوستی گاو که می تواند باعث بروز مشکلات حاد در گاوداری شیری شود بیماری زگیل است که به صورت توده های خشک، شاخ نباتی و گل کلم روی گردن، پوست دام و حتی جاهایی چون مخاط مثانه و پستان گاو مشاهده می شود و عملا باعث اذیت شدن دام می شود تا جایی که هنگام دوشیدن شیر گاوهای مبتلا به زگیل کاملا نا آرام و بی اب هستند.

انواع بیماری های پوستی گاو چون کچلی، زگیل و لمپی اسکین می تواند به خاطر رعایت نکردن بهداشت جایگاه دام رخ دهد که البته باعث رشد قارچ ها روی پوست گاو شود، برخی از بیماری پوستی گاو چون زگیل حتی به خاطر ضد عفونی نکردن تزریقات دام می تواند وارد بدن دام شود. در واقع زگیل یک نوع بیماری پوستی است که عامل اصلی آن ویروس پاپیلوما از خانواده پاپواویریده است که می تواند در فصل زمستان شیوع پیدا کند و از طریق تماس با گاوهای آلوده و همچنین ضد عفونی نکردن تزریقات دام وارد بدن دام زنده شود. توجه داشته باشید که بیماری پوستی زگیل بیشتر گاوهای جوان و زیر دو سال را در بر می گیرد و باعث ایجاد یک سری توده ریز و کوچک و در صورت تشدید بیماری به صورت گل کلم روی گردن و پوست دام ایجاد شود و برخی از آنها باعث ایجاد توده هایی روی پستان گاو می شود که عملا دوشیدن شیر گاو را سخت می کند و باعث ایجاد خسارات اقتصادی به گاوداری می شود.

بیماری زگیل به مانند بیماری کچلی،لمپی اسکین کاملا واگیر دار و مسری است از این رو در صورت مشاهده علائم و نشانه های بیماری روی گاوها سریعا باید دام های مبتلا را از سایر گاوهای سالم جدا کنید و سریعا درمان بیماری را انجام دهید تا باعث از بین رفتن زگیل ها شوید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی و نحوه رفع آن

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

فروش گاو چالوسی

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

زگیل در گاو چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

به طور کلی این بیماری پوستی می تواند در چند نوع تیپ ویروس پاپیلوما را وارد بدن دام میزبان کند که در تیپ نوع 1 و 2 تنها با بافت فیبروز همراه می شود و باعث ایجاد زگیل روی پوست دام می شود. در نوع تیپ 3 این ویروس می تواند جراحاتی را فاقد بافت فیبروز ایجاد کند در صورتی که در بیماری تیپ 4 ویروس عملا به دستگاه گوارش و مثانه آسیب می زند و در تیپ 5 نیز باعث ایجاد زگیل هایی روی پستان گاو های شیری ایجاد می کند که عملا دوشیدن شیر گاو را سخت می کند و همین باعث کاهش تولید شیر گاو و خسارات وارد آمده اقتصادی به گاوداری ها می شود.

ویروس پاپیلوماتوز که شایع ترین ویروس زگیل در گاو است عملا در تیپ 4 به سیستم گوارش گاوها آسیب می زند و باعث بروز بیماری نفخ شکمبه می شود و در نوع تیپ 5 به صورت دانه های برنج روی پستان گاوهای شیری ظاهر می شود که هنگام شیردوشی باعث اذیت شدن گاوها می شود و عملا در هنگام شیردوشی آرام و قرار ندارند.

نحوه انتقال و انتشار بیماری

عامل اصلی بیماری زگیل در گاو که ویروس پاپیلوماتوز است عملا در تماس مستقیم با دام های آلوده و از طریق خراش های پوستی وارد بدن می شود. دقت داشته باشید که تست توبرکولین، شاخ بری گاو و حتی شماره زنی گوش های گاو می تواند عامل اصلی برای انتقال ویروس از دام های آلوده به دام های سالم باشد.

سن ابتلا دام به بیماری زگیل گاو

این بیماری بیشتر در گاوهای زیر دو سال مشاهده می شود که به خاطر متراکم شدن گاوها در جایگاه و ساختمان گاوداری در فصل زمستان انتقال بیماری و میزان درصد و شیوع بیماری در این فصل بیشتر از سایر فصل های سال است.

نشانه ها و علائم بیماری

این بیماری پوستی به صورت گره های کوچک و ریز روی گردن و پوست گاو زنده مشاهده می شود که با تشدید بیماری به شکل توده های خشک، شاخ نباتی، گل کلم به وجود می آید. توجه داشته باشید که بیشترین جای بروز این گره های کوچک روی گردن و سر و صورت دام هاست اما امکان بوجود آمدن آن روی مخاط مثانه و حتی پستان گاوهای شیری وجود دارد.

راه های پیشگیری از بیماری زگیل در گاو

بیماری های پوستی و قارچی در بین گاوهای زنده معمولا بیشتر از طریق تماس با گاوهای آلوده و وجود جراحات و خراش های پوستی وارد بدن دام می شود که بهترین راه حل پیشگیری است.

  1. ضدعفونی ابزار تزریق دام چون امکان سرایت ویروس زگیل از طریق سرنگ آلوده وجود دارد.
  2. تامین میزان احتیاجات دام از نظر میزان منیزیم بدن
  3. جدا کردن گاوهای مبتلا به بیماری پوستی زگیل و دور نگهداشتن آنها از دام های سالم
  4. واکسن به موقع دام

توجه داشته باشید که در صورتی که گله گاوداری شما میزان زیادی زگیل وجود دارد می توانید گوساله های سن 4 تا 6 هفتگی را به مقدار 4 میلی لیرتر به روش تزریق زیر جلدی مایه کوبی کنید و سالیانه واکسیناسیون گاو و گوساله را ادامه و تکرار کنید. البته در صورتی که ویروس زودتر از واکسینه شدن و مایه کوبی گوساله ها وارد بدن آنها شود عملا ایمن کردن گوساله ها دیرتر اتفاق می افتد.

بهترین راه حل درمان بیماری

در صورتی که زگیل به اندازه کوچک و به تعداد کم وجود داشته باشد به راحتی می توانید آنها را با نیترات نقره ب سوزانید، چنانچه که زگیل در گاو پایه دار باشد با بستن نخ در قاعده آن می توانید عملا ارتباط خونی آنرا قطع کنید و در برخی اوقات با عمل جراحی امکان برداشتن زگیل وجود دارد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی و نحوه رفع آن

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

یمنی 1399-11-27

سلام.گاوی داریم با زگیل هایی در پستان که از بچگی این چندتا زگیلو داشته .چند تاشو با نخ بستیم افتادن .الان این گاو زایش کرده به شدت لگد میزنه نمیزاره گوساله شیرشو بخوره یا خودمون بدوشیمش.حتی میخواد با دندون گاز بگیره.قبل از زایمان هیچ واکنشی نشون نمیداد وقتی به پستانش دست میزدیم.زایمان اولشم هست.لطفا راهنمایی کنید چکار کنیم برای آروم کردنش

مدیر سایت 1399-11-27

در جواب آقای یمنی باید بگم که باید سریعا دامپزشک تماس بگیرید، چون امکان همه گیر شدن گله گاوداری به زگیل هست و اینکه گوساله باید حتما شیر آغوز بخوره، بعد از اون تا زمان درمان بیماری زگیل روی مادرش شیر جایگزین به گوساله بدین.

محمد رضا کشتکار 1400-04-07

سلام دامداری نیمه صنعتی 80راسی دارم که تقریبا 6راس تلیشه یک ساله روی سر و گردن به صورتی نقطه ای و گل کلمی زگیل دارد دامپزشک آوردم گفته زگیل خود محور هست داروی خاصی ندارد لطفا دارویی تزذیقی جهت حداقل کنترل دارد راهنمایی کنید

ناصر پندار بخش 1401-05-02

سلام یه گاو دارم دردست وپاهایش زگیل زده کم کم گردنش داره میگره روز به روز هم بیشتر میشه چکار باید کنیم