ناهنجاری سر بزرگ در کُره اسب‌ها

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

ناهنجاری سر بزرگ در کُره اسب‌ها

ناهنجاری سر بزرگ، که به نام‌های “بیماری میلر” و “ناهنجاری هاپرتیروئیدیسم دوم تغذیه‌ای” بیماری سبوس” “بیماری بزرگ سرطان” و … نیز شناخته می‌شود، بیش‌تر در کُره اسب‌ها بروز یافته و به تغذیه‌ی بیش از حد با فسفر مربوط است.

ناهنجاری سر بزرگ، که به نام‌های “بیماری میلر” و “ناهنجاری هاپرتیروئیدیسم دوم تغذیه‌ای” بیماری سبوس” “بیماری بزرگ سرطان” و … نیز شناخته می‌شود، بیش‌تر در کُره اسب‌ها بروز یافته و به تغذیه‌ی بیش از حد با فسفر مربوط است.

فروش اسب تبریز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

اسبهایی که رژیم غذایی کم کلسیم و / یا زیاد فسفر دارند (معمولا با نسبت فسفر به کلسیم ۳: ۱ یا بالاتر) و اسبهایی که سبزیجات و گیاهان سمی حاوی غلظت بالای ترکیبات اگزالات را دارند که جذب کلسیم را مهار می کنند، می توانند به توسعه NSHPT منجر شوند.

غلظت فسفر رژیم غذایی و کاهش جذب کلسیم می تواند منجر به هیپوکلسمی (غلظت کلسیم خون پایین)، هیپر فسفاتمی (افزایش سطح فسفر خون) و هیپرپاراتیروئیدیسم (بیش از حد فعالیت یک یا چند غده پاراتیرویید) در اسب ها شود. هیپر فسفاتمی ترشح هورمون پاراتيروئيد (PHT) را تحريك مي كند و از كاتيون ۲،۲۵ (OH) 2D كرونيكال (به سادگي يك نوع از ويتامين D) مهار مي كند. غلظت ۱،۲۵ (OH) D2 کم در هیپرپلازی هیپوتیروئید سلولی (افزایش رشد سلولی) و هیپرزکرت PTH کمک می کند. هورمون پاراتيروئيد باعث افزايش فعاليت استئوکلاستيک (شکستن استخوان) و منجر به بازيافت و از دست دادن استخوان مي شود. از دست دادن استخوان صورت و تجمع بیش از حد ماتریکس استخوانی غیر مینرالیزه (به نام osteodystrophy fibrosa) منجر به بزرگ شدن صورت می شود.

به عبارت دیگر :

هنگامی که میزان فسفر در جیره از کلسیم بیش‌تر شود، دستگاه گوارش قادر به جذب کلسیم نخواهد بود و لذا بدن اسب با کمبود شدید کلسیم روبه‌رو خواهد شد. در این شرایط، بدن برای جبران کمبود، ذخایر کلسیم استخوان‌ها را مصرف می‌کند و جای خالی شده‌ی آن را با الیاف پُر می‌کند که سبب افزایش حجم استخوان خواهد شد. از آن‌جا که بدن کُره اسب‌ها در این مواقع، اکثراً از ذخایر کلسیم جمجمه استفاده می‌کند، استخوان جمجمه متورم شده و در نتیجه باعث بزرگ‌تر شدن اندازه‌ی سر کره اسب نسبت به حالت طبیعی خواهد شد.

علایم بالینی :

علایم بالینی شامل لنگش شدید و تغییر متناوب  راه رفتن ، تورم استخوان های صورت و فک . جذب استخوان در اطراف مولرها و پرمولرها می تواند منجر به مشکلات جویدن شود و دندان ها ممکن است بیوفتند. علاوه بر این، شکستگی های مهره خود به خودی می تواند رخ دهد، به طور بالقوه ناشی از فلج خلفی (فلج جزئی هر دو یا هر دو اندام اندام) و مسائل تنفسی مانند سکته بینی، انسداد مجاری ادرار، و تنگی نفس (مشکل یا تنفس سخت). مادیان های باردار یا شیرده و کره های جوان بیشتر مورد حمله قرار می گیرند. تا ۱۵٪ از اسب های آسیب دیده – به طور معمول آنهایی که به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند – می میرند.

در نتیجه :

برای جلوگیری از بروز ناهنجاری سر بزرگ در کره اسب‌ها، رعایت نسبت صحیح کلسیم به فسفر در جیره‌ی غذایی این گروه از اسب‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع: اسباز

نظری برای این مقاله ثبت نشده است