معرفی اسب های زیبای نژاد تروبرد

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

معرفی اسب های زیبای نژاد تروبرد

اگر دوست دارید با خرید اسب در مسابقات سوارکاری به خصوص بخش کورس شرکت کنید یکی از نژادهای خوب دنیا را نژاد اسب تروبرد می دانند که به سرعت، چالاکی و همچنین شجاعت معروف هستند و علاوه بر بخش کورس در قسمت های درساژ، پرش، چوگان و حتی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد که در این بین سه تا از نژادهای تروبرد معروف جهان به نام های بایرلی ترک، گادولفین عربین و دارلی عربین است.

تروبرد یکی از نژادهای اسب اصیل در دنیا شمرده می شود که در اوایل قرن 17 و 18 در انگلستان بر اثر آمیزش مادیان بومی با اسب های وارداتی به وجود آمده است و در طول قرن هفدم و هیجدهم در سراسر دنیا پخش شدند. اسب تروبرد با ویژگی هایی چون چالاکی، سرعت و شجاعت مشهور هستند و بیشتر بعنوان مسابقات سوارکاری به خصوص در بخش کورس مورد استفاده قرار می گیرند. به واقع می توان گفت که حتی اسب های اصیل و نژاد خالص را در دنیا به نام نژاد تروبرد می شناسند اما در واقع نژادهای مختلفی از نژاد تروبرد در دنیا داریم که معروف ترین آنها سه نژاد بایرلی ترک، دارلی عربین و نژاد گادولفین عربین هستند و مابقی نژادها اهمیت چندانی در دنیا ندارند. اگر قصد خرید اسب سوارکاری برای شرکت در مسابقات کورس دارید شما می توانید این نژاد تروبرد را خریداری کنید که توانایی خوبی در مسابقات کورس به همراه دارد و یک نژاد خوب و اصیل شمرده می شود.

فروش اسب اصیل تروبرد

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

برگزاری مسابقات اسب سواری در انگلستان

در واقع اولین بار این مسابقات در سال 1174 در یک زمین مسطح  در انگلیس به وجود آمد که مسابقات آن به قرون وسطی و زمان شاه جیمز اول می رسد. بنیان به وجود آمدن اسب تروبرد به در زمان چارلز دوم، ملکه آن، شاه ویلیام سوم و شاه جرج اول بر می گردد که با حمایت های سلطنتی از مسابقات سوارکاری و همچنین نژادهای اسب عملا بخش کورس سوارکاری ایجاد شد و حتی در سال 1727 اولین روزنامه سوارکاری به نام ریسینگ کلندر چاپ شد.

تاریخچه نژاد اسب تروبرد

شجرنامه این اسب خوب را در قرن 17 و 18 از آمیزش اسب مادیان بومی انگلستان با نریان وارداتی به آن شکل گرفتند که شامل سه نژاد بایرلی ترک، دارلی عربین و گادولفین عربین است، البته سایر نژادهای وارداتی چون آلکاک عربین، دارسیس وایت ترک، لیدز عربین و کوروانس بای بارب نقش کمتری در تشکیل نژاد تروبرد داشتند.

خصوصیات ظاهری و ویژگی های اسب تروبرد

اسب های تروبرد معمولا قدی به اندازه 157 الی 173 سانتی متر دارند و غالبا به رنگ های  کهر، قهوه‌ای تیره، کرنگ، مشکی و خاکستری وجود دارند که در این بین رنگ سفید خیلی نایاب است و کمتر دیده می شود.

گردن بلند و سراسکنه مانند و سینه عمیق با جلوگاه بلند و همچنین پشت کوتاه و ران های قوی از ویژگی های این نژاد شمرده می شود که جزو اسب های خونگرم شناخته می شود.

دقت داشته باشید که اسب های تروبرد که در نیمکرده شمالی به دنیا می آیند در اول ژانویه هر سال به سن اسب یک سال افزوده می شود در صورتی که آن اسب هایی که در نیمکره جنوبی به دنیا می آیند هر سال اول ماه آگوست یک سال به سنشان افزوده می شود.

اسب های تروبرد مختص مسابقات سوارکاری

چالاکی و همچنین سرعت بالا این نژادهای تروبرد باعث شده است از آن بعنوان نژادی خوب برای مسابقات اسب سواری یاد شود که بیشتر برای مسابقات کورس استفاده می شود که البته در سایر رشته ها چون پرش، درساژ، چوگان، زیبایی و شکار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع بیماری های اسب تروبرد

به دلیل استفاده زیاد از این نژادها در مسابقات اسب سواری بخش کورس قطعا بیشترین فشار را تحمل می کنند و گاهی اوقات همین فشار زیاد بر اثر می تواند باعث افزایش میزان مرگ و میر اسب های تروبرد گردد. البته اسب های تروبرد بغیر از مشکلات کورس مستعد بیماری هایی چون خونریزی از ریه، نازایی و قلب و همچنین سم کوچک هستند.

آشنایی با اسب های نژاد تروبرد

بایرلی ترک

این نژاد اصیل جزو قدیمی ترین نژاد اسب تروبرد شمرده می شود که اولین بار در جنگ بودا یعنی در سال 1686 توسط کاپیتان بایرلی گرفته شد و به همین دلیل اسم این اسب برگرفته از صاحبش یعنی کاپیتان بایرلی است.

در مورد این نژاد مستندات زیادی وجود ندارد اما برخی از عموم مردم آنرا یک اسب عرب می دانند و برخی می گویند که یک اسب ترکمن یا آخال تکه است که شاید به دلیل واژه ترک در اسم اسب این نظریه را درست بدانند.

این اسب نسبت به سایر نژادهای تروبرد کمتر تولید مثل کرده و در سال 2005 بعنوان برنده طلایی در رویال آسکوت شمرده شد.

دارلی عربین

این نژاد اسب عرب اولین بار در سال 1704 توسط توماس دارلی در آلپو سوریه خریداری شد و به کشور انگلیس برده شده که با اسب مادیان بومی کشش داشت و امروزه آنرا یکی از نژادهای اصیل تروبرد می شناسند.

گادولفین عربین

نظریه های زیادی در مورد این نژاد اسب تروبرد وجود دارد که در وصف خوبی های و ویژگی های این نژاد جراح دامپزشک اُسمر می گوید که تاکنون هیچ اسبی حداقل از دید من به این خوبی ندیده ام. البته مستندات زیادی هم از تاریخچه این اسب در دست نیست و برخی حتی آنرا نژاد اسب ترکمن می دانند و معتقدند برای اینکه به فروش رود به نام اسب عرب معرفی کرده اند.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است