افزایش تولید مثل و چند قلوزایی با تلقیح مصنوعی گوسفندان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

افزایش تولید مثل و چند قلوزایی با تلقیح مصنوعی گوسفندان

جفت گیری گوسفندان به دو صورت سنتی و تلقیح مصنوعی انجام می‌شود. در روش تلقیح مصنوعی گوسفندان عملا با گرفتن اسپرم قوچ در زمان معین آنرا با تفنگ مخصوص تلقیح به داخل واژن میش و سرویکس و رحم آن می کنند تا باعث آبستن شدن گوسفند شوند.

پیشرفت علم توسط انسان باعث شده است که امروزه کمتر کسی وجود داشتد که نتواند از حس پدر و مادر بودن بی بهره باشد، در صورتی که یک زن و شوهر دچار مشکل ناباروری باشند حتی با کمک تلقیح مصنوعی یا آی وی اف امکان بارداری شدن زن وجود دارد. در روش تلقیح مصنوعی عملا پس از تقویت تخمک گذاری زنان اسپرم سالم و قوی مرد گرفته می شود و در یک تلقیح مصنوعی عملیات باردار شدن زن انجام می شود. با توجه به افزایش تولید مثل گوسفند زنده با پرورش گوسفندان چند قلوزا چون رومانوف، قشقایی، افشاری، کردی و سافولک عملا دامداران مایل به پرورش چنین نژادهای گوسفندانی هستند. برخی اوقات امکان پرورش گوسفندان چند قلوزا در منطقه زندگی شما وجود ندارد از این رو اقدام به اصلاح نژاد به روش تلقیح مصنوعی گوسفندان می کنند.

جفت گیری گوسفندان به دو صورت سنتی و تلقیح مصنوعی انجام می‌شود. در روش تلقیح مصنوعی گوسفندان عملا با گرفتن اسپرم قوچ در زمان معین آنرا با تفنگ مخصوص تلقیح به داخل واژن میش و سرویکس و رحم آن می کنند تا باعث آبستن شدن گوسفند شوند.

فروش میش چندقلوزا رومانوف

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

تلقیح مصنوعی گوسفندان شرایط خاص خود را دارد

شاید در نگاه اول فکر کنید که به روش تلقیح مصنوعی به صورت صد درصد احتمال آبستن شدن گوسفند وجود دارد. خیر همه اینها به نوع اسپرم، زمان دقیق انجام تلقیح مصنوعی و حتی روش هایی چون لاپاراسکوپ، سرویکال بستگی دارد.

چند قلوزایی گوسفندان به روش جیره فلاشینگ و تلقیح مصنوعی

مدت زایمان گوسفندان در سال یک بار است و در اواخر تابستان و اوایل پاییز جفت گیری گوسفندان انجام می شود و پس از طی 5 ماه حاملگی گوسفندان در زایمان در فصل بهار انجام می شود از این رو پرورش گوسفندان چند قلوزا چون رومانوف؛ قشقایی، افشاری و.. می توان باعث شود که در هر زایش چند عدد بره به دنیا بیاید و این یعنی افزایش گله گوسفندی و سود کلان از پروار گوسفند که شما انجام می دهید. اما برخی اوقات به صرفه نیست که اقدام به خرید گوسفندان چند قلوزا کنید و حتی شرایط آب و هوایی محل زندگی شما برای پرورش چنین گوسفندانی مناسب نیست بنابراین با روش جیره فلاشینگ، تلقیح مصنوعی امکان افزایش درصد دو قلوزایی و چند قلوزایی گوسفندان وجود دارد.

با تغذیه مناسب و جیره غذایی خوب چند هفته قبل از آبستن شدن میش و پس از جفت گیری عملا باعث افزایش درصد بره زایی و چند قلوزایی خواهید شد، اما در روش تلقیح مصنوعی امکان خرید اسپرم قوچ رومانوف، قشقایی و... وجود دارد و با تخلیه اسپرم قوچ داخل واژن میش امکان چند قلوزایی گوسفندان وجود دارد.

نوع اسپرم قوچ در تعیین روش تلقیح مصنوعی موثر است و درصد آبستنی را بالا می برد

اسپرم مایع تازه

اسپرم بلافاصله با رقیق کننده ای چون شیر کم چرب به نسبت ۱ به ۲ تا ۱ به ۸ در پایوت های ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ سی سی وارد واژن، سرویکس و رحم میش می شود.

اسپرم مایع ذخیره شده در سرمای زیر ۸ درجه

اسپرم قوچ با نسبت ۱ به ۲ تا ۱ به ۸ با رقیق کننده بر پایه تریس نگهداری می شود. در این روش میزان نگهداری باروری اسپرم تا ۷۲ ساعت است اما هر چقدر نگهداری طولانی مدت شود با افت باروری اسپرم مواجه خواهید شد.

اسپرم منجمد

اسپرم در پایوت های ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ سی سی با بخار ازت، منجمد و در مایع ذخیره می شوند.

بیشترین میزان باروری مربوط به روش اسپرم مایع تازه و کمترین میزان باروری مربوط به اسپرم منجمد است.

تلقیح مصنوعی گوسفندان به چه روش هایی انجام می شود؟

روش واژینال را تلقیح مصنوعی کور گوسفندان می نامند

در روش واژینال عملا پس از اسپرم گیری از قوچ ؛ آنرا داخل واژن میش می کنند که در این روش به دلیل غلظت پایین اسپرم نرخ باروری برای اسپرم مایع خیلی کم و برای اسپرم منجمد حتی به مرز صفر درصد می‌رسد.

درصد باروری گوسفند در روش سرویکال بالاست

در این روش عملا میش را روی یک خرک یا میله قرار می‌دهند و برای مشاهده کامل داخل واژن یا سرویکس میش از اسپیکولوم استفاده می کنند و سپس با نوک تفنگ تا جایی که وارد سرویکس و رحم میش شود آنرا فرو می کنند و اسپرم قوچ را تخلیه می کنند.

نرخ باروری در روش سرویکال برای اسپرم مایع در گوسفندان 30 الی 60 درصد و برای اسپرم منجمد به حدود صفر الی 3 درصد می رسد. البته توجه داشته باشید که این روش با توجه به ساختار سرویکس  گوسفندان درصد نرخ باروری کمتری دارد.

روش سرویکال عمیق

در این روش با توجه به پیچیدگی سرویکس گوسفند و راحت باز نشدن سرویکس عملا اقدام به تزریق هورمون اکسی توسین دقیقا 15 الی 20 دقیق قبل از تلقیح می کنند تا سرویکس گوسفند به خوبی باز شود و امکان تخلیه کامل اسپرم قوچ داخل سرویکس میش باشد.

انتقال اسپرم قوچ به داخل رحم میش به روش لاپاراسکوپ

در این روش با خواباندن میش و ایجاد دو سوراخ در دو طرف شکم گوسفند توسط تروکار با یک سوراخ عملا آندروسکوپ را وارد می کنند تا بتوانند شاخ های رحم را دقیق مشاهده کنند و از طریق سوراخ ایجاد شده در طرف دیگر شکم گوسفند اسپرم قوچ را وارد رحم می کنند.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است