تشخیص جنسیت عروس هلندی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

تشخیص جنسیت عروس هلندی

جفت گیری پرندگان تنها راه تکثیر و تولید مثل آنهاست که از این رو خیلی از پرورش دهندگان و حتی افراد عادی اقدام به خرید جفت عروس هلندی و پرورش آن به منظور جوجه کشی این کار انجام می دهند اما تشخیص جنسیت عروس هلندی شاید قبل از بلوغ پرنده سخت باشد از این رو بهتر است با خواندن این مقاله اطلاعات خود را بالا ببرید و به راحتی تفاوت بین جنس نر و ماده را تشخیص دهید.

عروس هلندی یکی از پرندگان خانگی و دسته طوطیان است که امروزه خرید و فروش آن خیلی زیاد انجام می شود و جزو پرندگان استرالیایی است که بیشتر به رنگ خاکستری وجود دارد. در واقع شاید یکی از فاکتورهای مهمی که هر کسی هنگام خرید عروس هلندی مد نظر قرار میدهد تشخیص جنسیت این پرنده است تا بتواند با خرید یک جفت عروس هلندی نسبت به تکثیر و پرورش آن اقدام کند. با وجود اینکه نسبتا تشخیص جنسیت عروس هلندی از سایر پرندگان سخت تر به نظر می رسد اما با مشاهده علائم رفتاری، ظاهر و حتی آواز خواندن می توان به راحتی جنسیت آنها را تشخیص داد. با توجه به اینکه جوجه عروس هلندی نر و ماده تقریبا شبیه هم هستند تنها تشخیص جنسیت برای این پرندگان زمانی امکان پذیر است که حتما به سن بلوغ رسیده باشند یعنی به سن 6 الی 9 ماهگی رسیده باشند تا بتوانید این کار را انجام دهید در غیر اینصورت باید آنها را پیش دامپزشک ببرید.

فروش عروس هلندی کرج

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

عروس هلندی ماده آرام تر از جنسیت نر آن است

یکی از مهمترین تفاوت ها بین جنسیت نر و ماده این گونه پرنده استرالیایی شخصیت رفتاری آنها ست، در واقع عروس هلندی ماده آرام تر و خجالتی تر از جنس نر خود است. برای آواز خواندن و همچنین یادگیری کلمات عروس هلندی نر بهتر است و به نوعی کاملا مست می شود و به آواز خواندن ادامه می دهد.

تفاوت رنگ عروس هلندی نر و ماده

معمولا جنسیت نر این پرندگان دارای رنگ کاملا سفید رنگ هستند که در انتهای آنها پر زرد رنگ است و رنگ دم آنها به سمت لیمویی می رود در صورتی که عروس هلندی ماده از ابتدا تا انتهای بال رنگ زرد با خال یا اشکال دایره ای روی بال های آنها وجود دارد.

تن صدای بالای عروس هلندی نر و آواز خواندن

با رسیدن به سن بلوغ عروس نر شروع به آواز خواندن و تغییر صدا می کند و به شکل بلبلی خواندن و ضرب زدن به نوک آنها همراه است در صورتی که در جنسیت ماده این پرنده تغییر صدایی آنچنانی وجود ندارد تنها کمی تن صدا بلندتر می شود و نسبت به قبل جیغ می زند.

تشخیص جنسیت عروس هلندی با توجه به تاج آنها

تاج عروس نر بلند، یکدست و کشیده شده به سمت بالا می باشد در صورتی که عروس هلندی ماده تاجی نسبتا کوتاه، پراکنده و پهن دارد.

مقایسه چهره ها

عروس هلندی نر دارای صورتی خشن تر با لکه های نارنجی کاملا مشخص هستند در صورتی که در جنسیت ماده این پرنده  لکه های نارنجی کمی روشن تر است. علاوه بر صورت سر عروس هلندی نر بزرگ تر و مربعی تا مستطیل شکل است در صورتی که عروس هلندی ماده انحنا رو به دایره دارد.

تشخیص از طریق اندام پرنده

سینه عروس نر کاملا صاف و بدون هیچ گونه فرو رفتگی است در صورتی که در جنسیت ماده سینه آن دارای فرو رفتگی است به صورتی که بدن آنرا به دو نیم تقسیم می کند.

تشخیص جنسیت از روی پای پرنده

اگر به صورت کلی به پاهای پرنده نگاه کنی زیاد تفاوتی بین جنس نر و ماده آن وجود ندارد درصورتی که یک سری جزییات ریز وجود دارد که می تواند در تشخیص جنسیت عروس هلندی به شما کمک کند.

  1. پای عروس هلندی نر بلند، کشیده تر،باریک تر با ناخن های بلند است.
  2. پای عروس هلندی ماده پهن، زمخت، کوتاه است و همچنین ناخن های کوتاهی نسبت به عروس نر دارد.

تفاوت نشستن عروس هلندی نر و ماده

عروس های نر زمان نشستن روی میله قفس پاهای کشیده، صاف و بلند دارند در صورتی که بین پاهای عروس هلندی ماده خمیدگی وجود دارد و زمان نشستن کاملا پاهای خود را باز می کند.

رنگ صورت عروس نر و ماده

عروس هلندی نر صورتی نسبتا روشن تر از جنسیت ماده خود دارد که البته به صورت حدس و گمان می باشد.

تست لگن عروس هلندی ماده

در صورتی که عروس هلندی را به آرامی در دست بگیرید و سپس به پشت بخوابانید و دو انگشت شصت و اشاره را در مابین دو پاها فرو ببرید چنانچه انگشت شما در بین دوپاها فرو رفت (بین استخوان پاها و لگن)، در ماده‌ها فاصله است.

فاصله بودن بین استخوان پا و لگن نشانه تعیین جنسیت ماده عروس است در غیر این صورت عروس شما نر می باشد.

بررسی دم عروس هلندی نر و ماده

با نگاه کردن نزدیک به دم عروس هلندی بالغ متوجه یک سری نوارهای افقی خواهید شد که به رنگ های خاکستری، سفید و زرد وجود دارند که اگر به رنگ زمینه خاکستری و با الگوی نامنظم باشد نشانه جنسیت ماده این گونه پرنده است، در غیر این صورت نبود هیچ گونه نشانه مشخص روی دم پرنده احتمالا نر است.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است