غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

عروس هلندی به مانند سایر پرندگان نیاز به مواد غذایی و مقوی دارد تا بتواند مواد معدنی، ویتامین، پروتئین، کالری بدن آن تامین شود البته با توجه به سن عروس هلندی یعنی از جوجگی تا بلوغ و همچنین زمان جفت گیری، تخمگذاری غذای عروس هلندی متفاوت است و باید دقت کنید چه مقدار به آنها دهید چون چاق شدن عروس هلندی و ابتلا به انواع بیماری ها بر اثر مصرف بیش از حد دانه ها و غلات توسط این پرنده است.

عروس هلندی یکی از پرندگان خانگی جزو دسته طوطیان محسوب می شود که خیلی انسان دوست و باهوش هستند و قادر به انجام سوت زدن، بازی با اسباب بازی، حرف زدن، انجام چند ترفند هستند. عروس هلندی علاوه بر اینکه بعنوان یک پرنده خانگی برای سرگرم شدن شما استفاده می شود نیاز به غذا دارد و باید مواد غذایی عروس هلندی سرشار از انواع مواد معدنی، ویتامین، پروتئین،کالری باشد تا بتواند به خوبی جفت گیری و تکثیر کند. اگر شما جزو دسته پرورش دهندگان عروس هلندی هستید و جوجه کشی این پرنده را انجام می دهید پس از جفت گیری و بیرون آمدن جوجه عروس هلندی باید به خوبی مواد غذایی را به آنها بدهید و اطلاعات کافی در مورد غذای عروس هلندی از سنین جوجگی تا بلوغ داشته باشید درغیر این صورت امکان ابتلا به انواع بیماری ها برای این نوع پرنده وجود دارد.

فروش عروس هلندی

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

غذای عروس هلندی چیست؟

این دسته از طوطیان بیشتر دانه و غلات می خورند و از آنها بعنوان غذای اصلی عروس هلندی یاد می شود. البته علاوه بر دانه و غلات می توانیده به این پرنده خانگی میوه، سبزیجات بدهید اما باید دقت کنید که به اندازه این کار انجام دهید. دانه ارزن ، کتان، تخم آفتابگردان، شاهدانه، جو دو سر، مخلوط هفت تخم، بلال، نخود فرنگی، پسته ، بادام زمینی و انواع آجیل ها جزو دانه های مورد علاقه عروس هلندی محسوب می شوند که در این بین دانه ارزن و کتان بعنوان جایزه پرنده هنگام دستی کردن و حرف زدن به آنها داده می شود.

به طور کلی می توانید انواع ماده غذایی سالم و ارگانیک را به این نوع پرنده خانگی بدهید و آنها را با انواع سبزیجات و مکمل های غذایی مانند هویج رنده شده ، سیب، گلابی ، آلبالو، کلم، کاهو، کرفس، جعفری ، اسفناج، جوانه گندم و جو، پلت ها و کنسانتره ها، برنج آب پز ، تخم مرغ آب پز، سینه مرغ آب پز و…تغذیه کنید. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نباید غذای خیلی شور، خیلی شیرین، حاوی چربی زیاد به عروس هلندی بدهید.

غذای عروس هلندی باید به اندازه باشد

دقت کنید که مصرف زیاد انواع دانه و غلات توسط این گونه پرندگان علاوه بر کثیف کردن قفس و محل زندگی آنها باعث چاق شدن عروس هلندی و حتی ابتلا به انواع بیماری های پرندگان می شود. با توجه به سن عروس هلندی به طور کلی تنها حدود ۵ الی ۱۰ گرم دانه باید مصرف کنند و مصرف میوه ها باید به صورت تکه های کوچک باشد.

پلت غذای عروس خانگی چیست؟

عروس هلندی به مانند سایر پرندگان آواز خوان و خانگی نیاز به انواع مواد معدنی،پروتئین، ویتامین، کالری دارد از این رو می توانید با خرید پلت یا همان کنسانتره مخصوص این دسته پرنده را خریداری کنید و به آنها بدهید. داخل کنسانتره انواع دانه ها، ذرت، دانه سویا، پودر استخوان، میوه های خشک و... وجود دارد که آب آن به صورت کامل گرفته شده است و با خوردن آن توسط پرنده باعث تشنگی زیاد پرنده می شود ازاین رو هنگام دادن کنسانتره به عروس هلندی باید حتما آب در قفس آن باشد.

غذای عروس هلندی در سنین مختلف

غذای جوجه عروس هلندی از بدو تولد تا سه ماهگی

هر جوجه عروس هلندی در زمان تولد باید تا چند ماه توسط مادرش تغذیه شود اما اگر شما در کار جوجه کشی عروس هلندی هستید باید جوجه عروس هلندی را با سرلاک تغذیه کنید که بهترین نوع آن سرلاک اگزکت (exact) است. دقت کنید که هنگام سرلاک دادن به جوجه عروس هلندی حتما آنرا داخل چینه دان جوجه بریزید در غیر این صورت باعث خفگی جوجه می شود.

از سن دو ماهگی به بعد می توانید جوجه عروس را با انواع دانه و غذای پلت عادت دهید تا کم کم دانه خور شوند. دقت کنید که خود شما  می توانید سرلاک جوجه عروس هلندی را درست کنید که از ترکیب زرده تخم مرغ، بیسکویت مادر و کمی آرد است و باید به هیچ وجه از شکر و نمک در آن استفاده نکنید.

غذای جوجه عروس هلندی از سه ماهگی تا سن بلوغ

از سن سه ماهگی به بعد این جوجه ها قادر به خوردن انواع دانه و غلات و حتی میوه ها هستند فقط دانه هایی مانند کافشه ، شاهدانه و بذرک به دلیل طبیعت گرمی که دارند برای جوجه های قبل از دوره بلوغ مناسب نخواهد بود.

غذای عروس هلندی در زمان جفت گیری و مست کردن

برای تکثیر و تولید مثل باید عروس هلندی نر و ماده باهم جفت گیری کنند  که برای تحریک کردن آنها می توانید از دانه ها و مواد غذایی گرم مانند شاهدانه ، تخم ارزن، آفتابگردان، کافشه و …استفاده کنید.

تغذیه عروس هلندی برای تخمگذاری

برای افزایش تقویت عروس هلندی ماده و همچنین با کیفیت بودن تخم عروس هلندی می توانید از دانه ها، سبزیجات، میوه ها، پلت ها و انواع غذاهای تقویتی چون  تخم مرغ آب پز ، انواع حبوبات پخته شده ، سینه مرغ آب پز شده ، پودر استخوان یا کف دریا و یا پودر پوسته تخم مرغ همراه با دانه ها استفاده کنید.

غذای عروس هلندی دارای جوجه

در صورتی که جفت گیری عروس هلندی به صورت طبیعی انجام شود قطعا با بدنیا آمدن جوجه باید توسط عروس هلندی مادر تغذیه شود از این رو نیاز به خوردن مواد غذایی مقوی دارد. برای تقویت بنیه عروس هلندی مادر می توانید از مواد غذایی نرم مانند تخم مرغ آب پز شده ، حبوبات پخته شده ، سینه مرغ آب پز شده و سبزیجات و میوه ها و جو دانه ها و مولتی ویتامین استفاده کنید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است