نحوه اصلاح سم در گاو شیری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه اصلاح سم در گاو شیری

نگهداری از گاوهای شیری قطعا به منظور تولید شیر و همچنین افزایش تولید مثل است بنابراین تغذیه مناسب و همچنین مراقبت لازم از آنها می تواند باعث کاهش ابتلا به انواع بیماری های دامی شود، دقت کنید که چک کردن سم گاو و در صورت وجود نیاز به اصلاح سم و سمچینی گاو باید حتما انجام شود، سالیانه حداقل دو بار باید سم چینی شود تا باعث کاهش ابتلا گاوهای شیری به انواع بیماری های سم و بروز ضرر و زیان اقتصادی در اثر لنگش گاوهای شما شود.

گاوهای شیری به مانند سایر دام ها و حیوانات چون اسب دارای سم هستند که به نوعی کفش چهارپایان محسوب می شوند، سم چینی در گاوهای شیری به اندازه پشم چینی گوسفندان مهم است و باید دقت کنید که هنگام رشد سم گاوها باید سریعا سم چینی انجام شود در غیر اینصورت باعث برهم زدن تعادل دام و لنگش آنها خواهد شد. برخی اوقات شاید فکر کنید که دلیل اصلی لنگیدن گاوهای شیری و گوشتی تنها به زخم سم و گندیدگی آن مرتبط می شود اما رشد سم به خصوص در ناحیه پنجه سم می تواند باعث بهم زدن تعادل این دام های سنگین و لنگیدن آنها شود. گاوهای شیری و گوشتی جزو دامهای سنگین هستند که در صورت عدم سم چینی به موقع به خوبی نمی توانند تعادل وزن خود را حفظ کنند و همین باعث آسیب جدی به آنها می شود از این رو بهتر است بهترین راه حل اصلاح سم را در پیش بگیرید تا باعث عدم خسارات اقتصادی به گاوداری شما گردد.

فروش گاو شیری هلشتاین

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

بهترین زمان اصلاح سم در گاوها

به صورت دقیق نمی تواند زمان سم چینی گاو را اعلام کرد اما در موارد زیر بهتر است سریعا این کار انجام شود.

  1. زمانی که رشد سم گاو بیش از حد باشد و همین باعث رها کردن یک سم با بافت شاخی بیش از حد رشد کرده می شود و منجر به لنگیدن گاو به سختی راه رفتن آن می شوئد که می تواند باعث تکمیل جراحات جدی تر چون زخم کف سم شود.
  2. زمان لنگش گاو که با معاینه سم گاو مشخص شود  که نیاز به اصلاح سم یا همان سم چینی دارد.
  3. زمان خشک کردن گاوها عملا سم چینی گاو باعث می شود که هنگام زایمان و زایش سم ها با شکل مناسب داشته باشند.

مراحل سم چینی گاو

مرحله اول

در این مواقع معمولا رشد پنجه پا و دست گاو زیاد است و تقریبا اندازه آن به 75 الی 80 میلی متر می رسد. کسانی که در کار سم چینی گاو به صورت حرفه ای هستند با نگاه کرد به پنچه گاو به راحتی می توانند تشخیص دهند که رشد کرده است و نیاز به اصلاح دارد اما شما که تازه کار هستید باید حتما آنرا اندازه گیری کنید.

مرحله دوم

در این مرحله قسمت شاخی اضافی کف سم برداشته می شود چون رشد زیاد آن منجر به کوتاه شدن پنجه گاو می شود که با برداشتن این قسمت پنجه نسبت به پاشنه گاو پایین تر می آید و همین باعث قرار گرفتن آن در موقعیت مناسب تر می شود.

دقت کنید که برش اول سم بیش از اندازه کوتاه نباشد چون در مرحله دوم اگر بافت شاخی برداشته شود عملا کوریوم در ناحیه پنجه در معرض دید قرار گیرد و می‌تواند به یک لنگش شدید منجر شود.

مرحله سوم

در این مرحله علاوه بر برداشتن شاخ اضافی از کف سم باید به سطح محوری کف پا و دست گاو انحنا دهید تا باعث به حداقل رساندن تحمل وزن در زیر برجستگی خم کننده استخوان پدالی گاو گردد. با این کار عملا فضای بین انگشتان کمی بیشتر می شود و همین باعث کاهش انباشتگی اجسام خارجی در این فضا و کاهش خطر ابتلا به انواع  بیمای های انگشتی مانند نکروباسیلوز بین انگشتی، درماتیت بین انگشتی و هیپرپلازی پوست بین انگشتی می گردد.

مرحله چهارم

در مرحله آخر سم گاوها به اندازه تقریبا یکسان یعنی با سم خارجی 4 تا 5 میلی‌متر طویل‌تر می‌باشد.  که همین به معنای برداشتن بافت شاخی اضافی از سم خارجی پای عقب و سم داخلی پای جلو است. البته بیشتر گاوداران معتقدند که پنجه ها بهتر است در تماس با زمین نباشد که کاملا دیدگاه اشتباهی است.

مراقبت از سم گاو کاملا مهم و حیاتی است

انواع بیماری های سم و مشکلات سم در گاوداری ها جزو عواملی هستند که ضرر و زیان زیادی برای شما به بار خواهند داشت از این رو مراقبت از سم گاو و همچنین سم چینی به موقع گاو کاملا الزامی و حیاتی است.

  1. حداقل سالی دو بار باید سم چینی گاو انجام شود.
  2. برای پیشگیری و درمان انواع بیماری های مربوط به سم باید از انواع مواد استفاده کرد.
  3. اطمینان از تغییرات تدریجی و حداقل در جیره
  4. دام ها را کاملا چک کنید و ببینید آیا جیره را به صورت کامل می خورند یا نه

آسایش گاو

  1. به منظور کاهش میزان عفونت جایگاه دام باید حتما همیشه محیط عاری از کود باشد و تهویه مناسب داشته باشد.
  2. هر گاوداری باید یک بهاربند بزرگ داشته باشد که 80 درصد گاوها سه ساعت پس از شیردوشی بتوانند در بهاربند دراز بکشند.
  3. پاک کردن بهاربند از هر گونه کود باعث می شود سم تمیز باشد و مشکل و بیماری مرتبط با سم گاو وجود نداشته باشد.
  4. تهیوه مناسب ساختمان گاوداری می تواند باعث وجود هوای تازه شود چون هوا با رطوبت بالا زمینه رشد مناسب برای میکرو ارگانیسم ها را فراهم  می کند.
نظری برای این مقاله ثبت نشده است