پرورش بلدرچین در خانه کاملا ساده و کاربردی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

پرورش بلدرچین در خانه کاملا ساده و کاربردی

پرورش بلدرچین به منظور تولید تخم مرغ و گوشت سود بالایی دارد چون در سن 45 روز جوجه بلدرچین به بلوغ می رسد و سرعت رشد بالایی دارد اما باید فضای کافی برای آنها در نظر بگیریدو همچنین با فراهم کردن غذای بلدرچین باعث سرعت رشداین گونه پرندگان شوید.

بلدرچین یکی از پرندگان است که در 45 روز بالغ می شوند و می توانند شروع به تخمگذاری کنند در صورت که هر مرغ پس از شش ماه شروع به تخمگذاری می کند از این رو سود پرورش بلدرچین زیاد است. پرورش بلدرچین به منظور تولید تخم مرغ و همچنین تولید گوشت آن انجام می شود که به دو نوع نژاد ژاپنی و معمولی وجود دارد و به دلیل خواص زیاد تخم مرغ بلدرچین امروزه پرورش این نوع پرنده به تعداد زیاد در ایران انجام می شود. هر پرنده بلدرچین روزانه سه بار باید تغذیه شود و به آن آب و غذا دهید بنابراین این در صورتی که وقت و فضای کافی برای آنها ندارید بهتر است دست از پرورش این گونه پرندگان بردارید. پرورش بلدرچین در خانه امکان پذیر است اما باید حتما به این نکته توجه کنید که فضولات زیاد پرنده بوی نامطبوعی دارد از این رو می تواند برای همسایگان ناخوشایند باشد بنابراین اگر حیاط بزرگی دارید این کار انجام دهید.

فروش انواع حیوانات و دام زنده بروجرد

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

نحوه نگهداری و پرورش بلدرچین در خانه

این گونه از پرندگان که جثه کوچکی دارند به دلیل بلوغ زودرس و همچنین خواص تخم مرغ و گوشت آن می تواند پرندگان خوبی برای پرورش باشد که هم به صورت تعداد کم در خانه یا با تعداد زیاد انجام شود. برای نگهداری بلدرچین شما می توانید آنها را داخل قفس مخصوص در حیاط، حیاط پشتی، پشت بام، زیرزمین و انباری قرار دهید.

بهترین زمان خرید بلدرچین

این گونه پرندگان در فصل بهار و تابستان شروع به تخمگذاری می کنند از این رو خرید بلدرچین در این فصل های سال خوب است اما اگر به دنبال خرید جوجه بلدرچین و بزرگ کردن آن هستید بهترین زمان اواخر اسفند است که باعث می شود تا تابستان بالغ شوند و به تخمگذاری برسند.

فضای مورد نیاز برای نگهداری بلدرچین

به طور کلی هر 1000 قطعه بلدرچین را می توانید در فضای 25 متر نگهداری و یا به اصطلاح در یک قفس پنج طبقه 164 عدد نگهداری کنید. به دلیل پرش و پروازی این پرنده باید حتما قفس بلدرچین کاملا سرپوشیده باشد و علاوه بر این در زمان افزایش سرما یا گرما باید آنها را در فضای سربسته ببرید و حتما بخاری یا کولر برای آنها فراهم کنید چون سرماخوردگی و گرمازدگی میتواند باعث تلف شدن آنها شوید.

قطعا مقاومت بالای بلدرچین در برابر سرما و گرما و همچنین انواع بیماری ها باعث شده است که خیلی ها به فکر پرورش بلدرچین باشند که سوددهی بالایی نیز دارد.

انواع بیماری های بلدرچین

این گونه پرنده حتی با وجود اینکه خیلی نسبت به گرما و سرما مقاوم است و کمتر به بیماری مبتلا می شود اما باز هم باید شما رعایت کنید و با تغذیه مناسب باعث فراهم شدن مواد معدنی،ویتامین، پروتئین بدن پرنده شوید و با فراهم کردن قفس بلدرچین در فضای مناسب مانع از سرماخوردگی و گرمازدگی آنها شوید.

  1. بیماری مارک: این بیماری عصبی به نوعی باعث فلج شدن گردن، بال و پاهای بلدرچین می شود از این رو واکسن زدن در 20 روزگی در ناحیه گردن کاملا واجب است.
  2. بیماری نیوکاسل: آبریزش بینی، نفس نفس زدن،تنفس با منقار باز و بی اشتهایی از علائم بیماری نیوکاسل است که باعث تلف شدن بلدرچین می شود از این رو تزریق واکسن نیوکاسل همزمان با واکسن مارک به صورت قطره چشمی کاملا لازم است که پس از آن به فاصله سه ماه باید به صورت اسپری در چشم بلدرچین ریخته شود.
  3. بیماری آنفولانزا: جزو بیماری های مجاری  تنفسی پرنده است که در برخی موارد شدید حتی بینی پرنده ازمواد پنیری تشکیل می شود و آبریزش از چشم، کبودی سر و صورت از علائم بیماری است.
  4. آبله: بروز تاول های روی پلک، تاج و سایر نقاط بدون پر پرنده از علائم بیماری است که بغیر از آن ورم پرده چشم، تجمع مواد پنیری در پلک چشم نیز می تواند نشانه های بیماری باشد که باید تزریق واکسن آبلکه در سن 6 الی 8 هفتگی بلدرچین انجام شود.

سایر بیماری هایی که ممکن است هنگام پرورش بلدرچین در خانه پرنده را درگیر خود نماید شامل: کوکسیدیوز، کانیبالیسم، سالمونا، برونشیت و … می باشد.

غذای بلدرچین چیست؟

هر بلدرچین با توجه به سن خود باید به آن غذا دهید و با تغذیه مناسب باعث افزایش رشد سریع و تخمگذاری آنها شوید. دقت کنید که تغذیه جوجه بلدرچین با بلدرچین بالغ کاملا متفاوت است که برای بلدرچین های تازه متولد شده می توانید از غذای آماده به نام استارتر و برای تغذیه بلدرچین بالغ انواع پلت و کنسانتره در نظر بگیرید.

در صورتی که می خواهید به صورت دستی خودتان غذای بلدرچین را فراهم کنید باید دقت کنید که کمبود کلسیم بدن بلدرچین می تواند باعث تشکیل نشدن پوست تخم مرغ شود بنابراین حتما باید پروتئین، کلسیم بدن بلدرچین به اندازه کافی تامین گردد.

بهترین نژاد بلدرچین تخمگذار

به طور کلی انواع نژاد بلدرچین در جهان داریم که دو نوع ژاپنی و معمولی با شرایط آب و هوای ایران سازگار هستند.

نکات مهم در پرورش بلدرچین در خانه

  • روزانه هر بلدرچین باید سه بار غذا و آب بخورد و همین به معنای این است که باید زمان کافی برای پرورش بلدرچین کنار بگذارید.
  • علاقه نشان دادن به این پرنده باعث می شود که شما به راحتی به هدف خود یعنی درآمد زایی برسید.
  • داشتن مکان کافی و فراهم کردن انواع دستگاه جوجه کشی، تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین لازم و ضروری است.
  • ب ازای هر پنج بلدرچین حتما باید یک بلدرچین نر در نظر بگیرید تا بارور شدن تخم ها به خوبی انجام شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است