نحوه استفاده از شیر دوش برقی گاو

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه استفاده از شیر دوش برقی گاو

اگر با تاسیس گاوداری شیری و پرورش این گاوها قصد فروش شیر گاو دارید شما بهتر است برای پیشرفت کار و دوشیدن شیر گاو از ماشین شیردوش برقی استفاده کنید که البته باید نظافت پستان گاو و همچنین تمیز کردن دستگاه پس از دوشیدن شیر گاو را در نظر بگیرید.

اگر شما به پرورش گاوهای شیری مشغول هستید و قصد فروش شیر گاو را دارید حتما باید ابتدای کار بهترین نژاد گاوهای شیری را بخریدو سپس با تغذیه مناسب روزانه شیر گاو را بدوشید و با فروش آن سود بالایی بدست آورید. هر گاو شیری باید روزانه چندین بار دوشیده شود که اگر تعداد گاوهای شما کم است قابلیت دوشیدن شیر گاو با دست را دارید در غیر اینصورت چنانچه تعداد راس گاوهای شیری گاوداری بالای 10 تا باشد بهتر از ماشین شیردوش برقی گاو استفاده کنید که کار شما را راحت تر خواهد کرد و باعث پیشرفت کار شما خواهد شد. البته با وجود فواید ماشین شیردوشی گاو باید به این نکته توجه کنید که حتما نظافت و بهداشت را در این زمینه رعایت کنید و در زمانی که جریان ورود شیر به مخزن ضعیف می شود آنرا خاموش کنید.

فروش گاو شیری آبادان

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

نحوه کار کردن ماشین شیردوش برقی گاو

یک دستگاه شیردوش برقی دارای یک موتوربرقی، یک تانکر و همچنین چهار مکنده است که به پستان گاو وصل می شود و باعث خارج شدن شیر از پستان گاو و همچنین وارد شدن آن به داخل مخزن و تانکر دستگاه شیردوش برقی می گردد.

خرید دستگاه شیردوش برقی گاو

شما می توانید با استفاده از شیردوش برق گاو عملا باعث افزایش روند دوشیدن شیر گاو و همچنین بالا بردن سرعت شیردوشی گاو شوید که در صورتی که تعداد راس گاوهای شیری شما کمتر از 5 گاو باشد به راحتی آنها از دستگاه شیردوش کوچکتر استفاده کنید.

نحوه استفاده از دستگاه شیردوش برقی گاو

حتما شیردوش را چک و بررسی کنید

نظافت و نگهداری مرتب و منظم ماشین شیردوشی گاو کاملا ضروری و حیاتی است و تمیز کردن به موقع ماشین شیردوشی عملا باعث افزایش طول عمر دستگاه شیر دوش می شود در غیر این صورت عدم رعایت نظافت آن باعث خشک شدن شیر خانم و چسبیدن قطعات آن و همچنین تجمع چرک و اشیای خارجی داخل دستگاه شیردوش می شود.

  1. تمیز کردن شیردوش باید روزانه بعد از هر بار استفاده انجام شود.
  2. تعمیر و نگهداری ماشین شیردوش باید حداقل ماهی یک بار انجام شود.
  3. ضدعفونی مرتب شلنگ ها، تانکر و همچنین مکنده ها مهم و ضروری است.

وصل کردن همه لوله ها و سرپوش ها به دستگاه شیردوشی

باید قبل از استفاده از دستگاه شیردوش گاو از اتصال همه لوله ها و سرپوش های آن مطمئن شوید چونکه عدم اتصال درست آن می تواند باعث نشتی آن گردد و قبل از وصل کردن سرپوش دستگاه حتما باید از درست قرار گرفتن واشر دستگاه مطمئن شوید تا هیچ گونه مشکلی از جانب آب بندی آن نداشته باشید.

مشغول کردن گاو با خوردن غذا در محل یوغ میله ای

قطعا با وصل کردن مکنده ها به پستانک های گاو شیری ممکن است باعث لگد زدن گاو شود از این رو باید حواس آنرا پرت کنید که بهترین راه حل ریختن علوفه در کنار گاو است و چنانچه یوغ میله ای وجود نداشت می توانید آنرا با افسار ببندید.

تمیز کردن پستان گاو

خیلی مهم است که قبل از انجام عمل شیردوشی گاو حتما پستان گاو را با یک حوله و پارچه تمیز و خشک کنید و به منظور بیرون آمدن چرک از نوک پستان می توانید نوک پستان ها را محکم فشار دهید تا شیر آن بیرون بچکد و عملا باعث خارج شدن شیر گاو شود.

ضدعفونی کردن نوک پستان های گاو

باید حتما به منظور رعایت و نظافت بهداشت گاوهای شیری پس از خشک کردن نوک پستان های گاو آنرا داخل محلول ید 70 درصد غوطه ور کنید تا به نوعی عملیات ضدعفونی پستان گاو انجام شود و شیر دوشیده شده کاملا تمیز و پاک باشد.

نوبت روشن کردن پمپ دستگاه شیردوش است

پس از وصل کردن شلنگ خلا به دهانه خلا روی دستگاه شیردوش  حالا برق آنرا وصل کنید تا پمپ دستگاه روش و شروع به دوشیدن شیر گاو کند.

دقت کنید حتما قبل از روشن کردن ماشین شیردوشی حتما تمام اتصالات آن درست بسته شده باشد.

سطل یا مخزن شیردوشی را کنار قفسه سینه گاو بگذارید

به منظور دسترسی راحت شما به پستان گاو بهتر است حتما سطل و مخزن شیردوشی را روی زمین و کنار گاو قرار دهید.

پنجه شیردوشی را زیر پستان گاو قرار دهید

پنجه شیردوشی را باید طوری قرار دهید که حتما هر مکنده دستگاه زیر نوک پستان قرار گیرد و شیر دوشیده شده وارد پنجه شیردوشی و سپس وارد مخزن دستگاه شیردوش شود.

از باز بودن مکنده مطمئن شوید

حتما قبل از بستن مکنده به نوک پستان گاو آنرا باز کرده و به صدای آن گوش دهید و مطمئن شوید که به درستی صدا می دهد و سالم هستند.

هر فنجان را یکی یک به نوک پستان گاو وصل کنید

ابتدا نوک پستان های عقب گاو را وصل کنید و سپس قسمت سمت راست پستان گاو و سمت چپ نوک پستان گاو را وصل کنید تا به خوبی مکنده کار کند و شیر از نوک پستان وارد فنجان ها و سپس وارد شلنگ ها و در انتها وارد مخزن دستگاه شیردوشی شود.

مطمئن شوید که شیر به مخزن دستگاه شیردوش می ریزد

حتما باید از دوشیدن شیر گاو و ریختن شیر داخل مخزن مطمئن شوید اگر این اتفاق رخ می دهد عقب بنشینید تا دستگاه شیردوش کار خود را انجام دهد.

هنگام ضعیف شدن جریان ورود شیر به مخزن، نوبت جدا کردن فنجان هاست

زمانی که شیر خارج شده از پستان گاو ضعیف می شود حالا نوبت خارج کردن فنجان هاست که برای اینکار کافیست یک پیج به شلنگ دستگاه بدهید تا به راحت فنجان ها جدا شوند.

شیردوش را خاموش و درپوش را از مخزن جدا کنید

شرایط نگهداری و رعایت نظافت دستگاه شیردوش گاو کاملا ضروری است که باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود.

شیردوش را تمیز کنید

یک سطل آب با چند فنجان محلول تمیز کننده مخلوط کنید که برای اینکار آب سرد بهتر است و حالا فنجان های مکنده را داخل سطل آب بگذارید و شیردوش را روشن کنید تا به خوبی قسمت های مختلف ماشین تمیز شود.

رعایت نکات مهم هنگام کار کردن با دستگاه شیردوش گاو

  1. دستگاه شیردوش را حتما در یک مکان گرم و خشک نگه دارید
  2. شستن و تمیز کردن پستان ها قبل از انجام عملیات شیردوشی کاملا ضروری است.
  3. هنگام شیردوشی با گاو برای آرام کردن گاو باید به آن غذا دهید.
  4. در صورت نبودن یوغ میله ای می توانید از افسار برای بستن گاو به تیر چوبی استفاده کنید که مانع از حرکت گاو شود.
  5. در صورت عدم همکاری گاو هنگام شیردوشی می توانید از پابند استفاده کنید.
نظری برای این مقاله ثبت نشده است