انواع بیماری های شایع کبک و نحوه درمان آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

انواع بیماری های شایع کبک و نحوه درمان آن

اگر به شغل پرورش کبک مشغول هستید یا به تازگی قصد انجام این کار را دارید حتما باید اطلاعات کافی در زمینه پرورش کبک داشته باشید و حتی با انواع بیماری های شایع در کبک ها آشنا باشید و نحوه درمان بیماری ها را به خوبی بدانید.

کبک یکی از پرندگان وحشی محسوب می شود که امروزه به دلیل افزایش خواص گوشت کبک پرورش آن بیش از گذشته به وفور انجام می شود. افزایش 10 درصدی پروتئین گوشت کبک نسبت به سایر پرندگان همچون بلدرچین و قرقاول باعث شده است که حتی به عنوان یک راه درمانی برای ضعف روانی و اعصاب و همچنین درمان کم خونی توسط پزشکان حاذق دنیا توصیه شود. البته بغیر از میزان درصد بالای پروتئین گوشت کبک می توان به درصد کم کلسترول و چربی آن اشاره کرد که باعث پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های قلبی-عروقی می شود و حتی به دلیل میزان پتاسیم بالا مصرف گوشت کبک را برای افرادی با فشار خون بالا راحت کرده است. البته با وجود اینکه این همه خواص و ویژگی های گوشت کبک اگر پرورش دهندگان به خوبی تغذیه و شرایط خاص نگهداری آنرا مهیا نکنند امکان ابتلا به انواع بیماری های کوکسیدیوز، مایکوپلاسما، نیوکاسل، آسیت، تیفوئید، آنفولانزا، بیماری‌های تنفسی و عفونی وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم و نحوه درمان بیماری های را شرح خواهیم داد.

فروش پرنده زینتی کرمانشاه

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

بیماری کوکسیدیوز در کبک

این بیماری به خاطر انگل کوکسیدیوز در کبک ها ایجاد می شود که بیشتر بخاطر رعایت نکردن نظافت محل نگهداری کبک ها و تجمع فضولات کبک ها و خوردن خوراکی های کثیف این بیماری به وجود می آید که در صورت درمان نکردن کوکسیدیوز حتی امکان مرگ و میر تعداد زیادی از گله کبک ها وجود دارد.

علائم بیماری

  1. اسهال خونی
  2. کاهش اشتها لاغری
  3. بی حالی کبک

نحوه درمان

بیشترین دلیل و عامل اصلی بیماری انتقال انگل کوکسیدیوز از طریق فضولات این پرنده است از این رو شما می توانید با تمیز کردن کف سالن و محل نگهداری کبک ها و حتی استفاده از تهویه مناسب و پوشال های نرم یا خاک اره مانع از افزایش رطوبت محل نگهداری این پرنده ها شوید. دقت داشته باشید که بغیر از تجمع فضولات این انگل می تواند از طریق خوراکی های کثیف وارد روده کبک شود بنابراین پرورش دهندگان باید غذای مناسب را به کبک بدهند تا با تغذیه مناسب هرگز به این بیماری مبتلا نشوند.

بیماری مایکوپلاسما در کبک

یکی دیگر از انواع بیماری شایع در بین کبک ها بیماری تنفسی مایکوپلاسما است که این بیماری ویروسی باعث ایجاد مشکلاتی در تنفس کبک می شود و همچنین راه انتقال بیماری از طریق تنفس و آب و غذای آلوده است و حتی قابلیت انتقال بیماری مایکوپلاسما از طریق نطفه وجود دارد.

نحوه درمان بیماری

بهترین راه حل برای پیشگیری از بیماری و جلوگیر از سرایت بیماری به کل گله کبک ها پیدا کردن کبک های بیمار است و نسبت به درمان بیماری از طریق داروی مناسب توسط دامپزشک اقدام کنید.

بیماری نیوکاسل در کبک

این بیماری ویروسی تنها در بین مرغ ها، اردک و بوقلمون شایع نیست بلکه کبک ها مستعد ابتلا به بیماری نیوکاسل نیز هستند که بیشتر این بیماری در فصول سرد سال چون پاییز و زمستان انجام می شود.

تماس با پرنده های وحشی؛ خوردن آب و غذای آلوده و همچنین تماس کبک ها با پرنده های مرده مهمترین عوامل بروز بیماری نیوکاسل در کبک است که باید سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کنید.

علائم بیماری

  1. سبز رنگ شدن اسهال پرنده
  2. تنگی نفس و تنفس با دهان باز
  3. کج شدن گردن همراه با لرزش

بیشترین درصد ابتلای این پرنده بیماری نیوکاسل معمولا در سنین پایین است و به نوعی جوجه کبک بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند و با علائمی چون سرفه، عطسه، ناله، خس خس کردن سینه، کم اشتهایی و اسهال همراه است.

نحوه درمان بیماری

بهترین حالت برای کاهش ابتلا کبک به بیماری نیوکاسل واکسینه کردن آن ها با روش های قطره چشمی، آشامیدنی، اسپری و عضلانی تزریق است.

بیماری آسیت در کبک

 این بیماری مهمترین بیماری تنفسی در بین این پرندگان است که به دلیل کاهش اکسیژن کافی در محیط و محل نگهداری کبک ایجاد می شود و به نوعی می توان گفت که درمان آن سخت و پر هزینه است بنابراین بهتر است در محل نگهداری کبک ها تهویه مناسب ایجاد شود.

علائم بیماری

  1. افزایش تپش قلب
  2. بزرگ شدن قلب
  3. افزایش جریان خون در ریه ها
  4. افزایش میزان تنفس
  5. بزرگ شدن شکم و سینه پرنده

بیماری تیفوئید در کبک

این بیماری به خاطر خوردن غذای آلوده و کپک زده توسط کبک ها و انتقال انگلی به نام سالمونلا ایجاد می شود که به منظور پیشگیری از ابتلا کبک های سالن به این بیماری حتما باید آب و غذای تمیز در اختیار آنها قرار دهید.

علائم بیماری

  1. تشنگی زیاد
  2. بی حالی و بی اشتهایی
  3. اسهال سفید و سبز
  4. پرهای ژولیده
  5. کبد پرنده بیمار نرم و بزرگ و دارای لکه های کوچک و سفید

بیماری آنفولانزا در کبک

یکی از انواع بیماری شایع در بین طیور و پرندگان بیماری آنفولانزا است که حتی به نام طاعون مرغی شناخته می شود و از طریق ترشحات دهان و بینی، فضولات پرنده ایجاد می شود. دقت داشته باشید که تاکنون هیچ گونه واکسنی برای بیماری آنفولانزا مرغی ساخته نشده است و تنها راه پیشگیری از ابتلا کبک ها به بیماری رعایت بهداشت محیطی و استفاده از آب و غذای سالم است.

علائم بیماری آنفولانزا در کبک

  1. عطسه
  2. خروج ترشحات از چشم و بینی
  3. تورم سر و صورت
  4. اسهال و بی حالی و پرهای بهم ریخته
Iderss yusufi 1401-02-05

سلام محترم یک کبک فارمی دارم چند روز میشه لبه دهن برآمدگی پیدا کرده مثل دانه نخود پیدا کرده میشه همکاری چی جوری تداوی کرد . ممنون لطفا معلومات بدهید