خوردن جگر گوسفندی چه فوایدی دارد؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خوردن جگر گوسفندی چه فوایدی دارد؟

شش یا همان ریه گوسفندی را جگر سفید، کبد هم نام دیگر جگر سیاه است که هر دو سرشار از روی، ویتامین های آ و ب و البته آهن هستند و برای درمان کم خونی و تقویت حافظه توصیه می شود میل کنید.

تغذیه صحیح باعث تندرستی، افزایش عمر و همچنین باعث رشد فکری خواهد شد و همین عامل باعث شده است که انسان از دیرباز نیاز به خوردن و خوراک داشته باشد. تمامی خوارکی ها، غذاهایی که میل می‌کنیم هر کدام مقداری پروتئین، ویتامین، چربی و آب دارند که جزو تمامی موارد مورد نیاز برای بدن انسان ها هستند. در این بین جگر گوسفندی جزو مواد مغذی است که سرشار از آهن، ویتامین آ، ویتامین‌های گروه ب بخصوص ب۶، ب۱، ب۲ و ب۱۲ و روی است و خوردن آن باعث درمان کم خورنی، تقویت حافظه خواهد شد. با تمامی این ویتامین هایی که در جگر گوسفندی موجود است کمتر کسی است که هوس کباب جگر به آن دست ندهد.

هر کسی که از روبروی کبابی ها عبور می‌کند محال است که استشمام بوی کباب جگر گوسفندی هوس خوردن آن به سر نداشته باشد. حتی اگر شده دو سیخ جگر به بدن بزنید صد در صد ارزش خورن آنرا دارد چونکه کاملا شما را شارژ خواهد کرد.

فروش گوسفند زنده

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

جگر سفید و جگر سیاه چه تفاوت هایی با هم دارند؟

شش یا همان ریه گوسفندی را جگر سفید، کبد هم نام دیگر جگر سیاه است که هر دو سرشار از روی، ویتامین های آ و ب و البته آهن هستند و برای درمان کم خونی و تقویت حافظه توصیه می شود میل کنید.

  1. جگر سفید درصد چربی کمتری نسبت به جگر سیاه و گوشت قرمز دارد.
  2. درصد پروتئین و چربی جگر سفید نسبت به جگر سیاه و گوشت قرمز کمتر است.
  3. درصد کلسترول جگر سفید نسبت به جگر سیاه و گوشت قرمز بیشتر است.
  4. آهن موجود در جگر سیاه نسبتا دو یا سه برابر گوشت گاو است در صورتی که در جگر سفید آهن کمتری وجود دارد.

جگر سفید گوسفندی

همه مردم ایران عاشق کباب جگر هستند

جگر گوسفند، گاو و بز همگی بوی خوشی دارند و در کنار آن دل و قلوه را اگر به قطعات ریز تقسیم کنید و هر سیخ را کباب کنید کمتر فرد ایرانی است که نتواند آنرا میل نکند چونکه بوی وسوسه انگیزی دارد.

کباب جگر گوسفندی

خواص جگر گوسفندی اشتهای هر کسی را برای خوردن افزایش می دهد

تقویت کننده حافظه و مغز است

جگر گوسفندی چه نوع سیاه و سفید آن سرشار از ویتامین B12 است که با افزایش سن و عبور از 50 سالگی عملا بدن شما به مقدار بیشتر از ویتامین B12 نیاز دارد که جگر گوساله، ماهی آزاد، فیله گوساله، تخم‌مرغ.شیر سویا جزو منابع غذایی هستند که سرشار از این ویتامین هستند.

کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی، کمبود حافظه و تخریب اعصاب و به همین ریختن سیستم عصبی خواهد شد.

سرشار از ویتامین A و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

جگر گوساله، جگر مرغ، جگر گاو، پنیر، زرده تخم‌مرغ، کره تازه، قلوه جزو منابع غذایی هستند که سرشار از ویتامین A هستند و می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست شما شود.

برای رشد استخوان درمان پوکی استخوان مفید است

جگر گوسفندی سرشار از ویتامین D است ویتامین که کمبود آن باعث ایجاد پوکی استخوان خواهد شد. از این رو برای سلامت استخوان های بدن و جلوگیری از پوکی استخوان پیشنهاد میکنم که جگر گوسفندی میل کنید.

خوردن جگر برای رشد کودکان مفید است

برای یک بار هم که شده امتحان کنید کودکان عاشق خوردن کباب جگر هستند. جگر حاوی روی است، کمبود روی عملا باعث کم اشتهای، بی حالی، تاخیر در بلوغ جنسی کودکان خواهد شد از این اگر می‌خواهید کودکان شما از بی حال در بیایند اقدام به خرید جگر گوسفندی و کباب کردن آن کنید.

خوردن ۹۰ گرم جگر در هفته به مبتلایان به کم خونی و دانش آموزان توصیه می شود. کودکان زیر یکسال به هیچ وجه نباید جگر بخورند.

خرید جگر گوسفندی، گاو و بز را از جاهای معتبر انجام دهید

بهتر است برای خرید جگر گوسفند، گاو و بز حتما از مراکز معتبر که مورد تایید دامپزشکی و زیر نظر اتحادیه شهرداری هستند خرید کنید. البته در این بین هر از چندگاهی خرید گوسفند زنده، ذبح کردن گوسفند و به موجب آن خورن دل، جگر و قلوه گوسفندی کاملا بهتر است.

وجود نوعی کرم داخل جگر گوسفند باعث لاغری، کم خونی و اسهال گوسفند خواهد شد که به آن بیماری کپلک جگر گوسفندی می‌گویند و برای درمان آن داروی ضد کپلک به گوسفند داده می شود.

خرید جگر ناسالم

خوردن جگر برای کسانی که بیماری قلبی دارند ممنوع است

مسلما به مانند دیگر غذاها اگر بیش از حد اقدام به خوردن جگر کنید برای بدن شما مضر است و مصرف بیش از حد جگر سیاه، آهن در بافت کبد و کلیه بیش از حد تجمع یافته که باعث آسیب به این اندام ها می شود.

خوردن بیش از حد کباب جگر باعث به خطر افتادن سلامتی شما به خصوص ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی خواهد شد.

نحوه پخت جگر سفید به چه صورت است؟

  1. جگر سفید را به قطعات کوچک بریده و آنرا حسابی بشویید تا خون آن کاملا خارج شود .
  2. سپس جگر سفید را در قابلمه بریزید و روی حرارت پایین قرار دهید تا آب آن به جوش بیاید و کف جگر خواهد شود.
  3. دوباره جگرها را شسته و با کمی آب و یک عدد پیاز روی حرارت قرار می دهیم تا به مدت یک ساعت و نیم بپزد .
  4. یک عدد پیاز بزرگ را خلالی خرد کرده و در کمی روغن تفت می دهیم .سپس سیر نگینی شده را نیز اضافه کرده و تفت می دهیم .
  5. یک عدد فلفل دلمه ای و یک عدد فلفل سبز تند را نیز نگینی خرد کرده و به پیازها اضافه می کنیم .
  6. اجازه می دهیم خوراک جگر سفید ما به مدت ۱۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند و به روغن بیفتد و بعد از روی حرارت برداشته و در ظرف مورد نظر می ریزیم .
  7. خوراک جگر سفید را تزئین کرده و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید .
پاک آپ 1399-06-20

وای هوس جگر کباب کردیم چه فایده کروناست و خطرناکه