اهمیت سیلو کردن علوفه در پرورش گوسفند زنده

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

اهمیت سیلو کردن علوفه در پرورش گوسفند زنده

برای دوره پرواربندی گوسفندان و حتی در طول داشت باید حتما این دام های سبک از لحاظ مواد غذایی کاملا تامین باشند بخصوص اینکه مواد علوفه ای خیلی مهم است که برای تامین آن در فصول سرد سال می توانید آنرا به صورت بسته بندی یا سیلاژ استفاده کنید.

ارزش غذایی گوشت گوسفند بیشتر از گوساله، بز است و حتی خوشمزه تر و قابل هضم تر است از این رو همیشه قیمت گوسفند زنده بیشتر از سایر دام های زنده است از این رو پرورش گوسفند زنده بیشتر انجام می شود اما در این بین فراهم کردن مواد غذایی و خوراکی برای این دام های سبک وزن خیلی مهم است. در صورت عدم تغذیه مناسب گوسفندان و کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی امکان ابتلا دام زنده به انواع بیماری های دامی چون تب شیر، فلج شدن، ریزش پشم وجود دارد بنابراین خیلی مهم است که شما علاوه بر ساخت جایگاه دام به درستی به این دام ها کنسانتره، مواد علوفه ای دهید. قطعا یکی از مواد غذایی مورد نیاز برای گوسفندان علوفه است که شامل ذرت، یونجه است بنابراین به دلیل نبود آن در فصول سرد سال بهتر است از مواد علوفه ای به صورت بسته بندی و سیلاژ شده استفاده کنید.

فروش گوسفند زنده بیرجند

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

سیلاژ علوفه به چه معناست؟

مواد علوفه ای چون یونجه، ذرت جزو مواد غذایی مهم و ضروری برای دام های زنده به خصوص گاوهای شیری است که به دلیل اینکه در تمام فصول سال این مواد علوفه ای تازه وجود ندارد از این رو اقدام به سیلو کردن علوفه می کنند تا بتوانند در تمام فصل سال مواد علوفه ای را به دام ها بدهند تا باعث افزایش وزن گوسفند زنده، افزایش درصد بره زایی شوند.

اهمیت مواد علوفه ای در تغذیه گوسفند زنده

گوسفندان به مانند سایر دام های زنده چون گاو، بز نیاز به خوردن مواد علوفه ای چون یونجه و ذرت دارند که قوچ ها با خوردن آنها توان جنسی شان بالا می رود و میش ها در طول دوره آبستنی با خوردن مواد علوفه ای سرحال می شوند امکان بره زایی سالم بالا می رود. جالب است بدانید که حتی امکان افزایش درصد دوقلوزایی گوسفندان با جیره فلاشینگ وجود دارد که یکی از مواد غذایی مهم در طول این دوره مواد علوفه ای است.

اهداف سیلو کردن علوفه

بی شک در دامدارای و گاوداری یکی از مواد غذایی مهم و پر ارزش مواد علوفه ای است که تعداد زیادی از آن در فصل گرما وجود دارد اما به دلیل کمبود آن در فصل سرد سال بهتر است از انواع مواد علوفه ای سیلوه شده یا به اصطلاح سیلاژ استفاده کنید. سیلو کردن مواد علوفه ای علاوه بر تامین میزان مواد معدنی، ویتامین علوفه برای دام یک سری فواید دیگر دارد که شامل موارد زیر است.

  1. افزایش ارزش غذایی علوفه با افزودن املاح معدن
  2. هنگام انبار کردن و نگهداری از مواد علوفه ای به میزان قابل توجه ای آفت آن کاهش می یابد.
  3. باعث افزایش درصد خوش خوراکی علوفه ها می شود.
  4. سیلو کردن علوفه با پرس کردن و سیلاژ علوفه همراه است که به نوعی باعث صرفه جویی در فضا و محل نگهداری علوفه ها می شود.
  5. با سیلو کردن علوفه ها عملا امکان نگهداری از آنها در تمام فصل سال وجود دارد که مصرف آنها می تواند باعث رشد و وزن گیری بالای گوسفندان شود.

سیلو کردن علوفه به چه صورت انجام می شود؟

در واقع تمام مواد علوفه ای چون ذرت، یونجه، پسمانده های مزارع شامل جو و... را می تواند سیلاژ کرد تا درتمام فصول سال دام ها از آن استفاده کنند و با کمبود مواد معدنی، ویتامین بدن همراه نشوند.

در ایران حتی سیلاژ علوفه برای موادی چون ذرت و بلال آن انجام می شود در صورتی که در بیشتر کشورهای جهان معمولا سیلاژ علوفه برای یونجه انجام می شود.

انواع روش های سیلو کردن مواد علوفه ای

سیلو کردن علوفه به روش سنتی یا مدرن انجام می شود که شامل موارد زیر است اما به صورت کلی بهتر است مواد علوفه ای بسته بندی و آماده را خریداری کنید و یا از کسانی خرید کنید که به خوبی فرآیند سیلاژ علوفه را بدانند و از این مطمئن باشید که هنگام سیلاژ علوفه هیچ کدام از مواد علوفه ای کپک، قارچ زده نباشد.

  1. سیلو کردن افقی
  2. سیلو کردن عمودی
  3. سیلو کردن پشته ای
  4. سیلو کردن با استفاده از پلاستیک

نکات مهم برای سیلو کردن صحیح علوفه های مختلف

اگر خود شما قصد سیلو کردن مواد علوفه ای چون ذرت، یونجه یا حتی پسمانده های جو را دارید باید به خوبی فرآیند سیلاژ را انجام دهید و حتما مواد علوفه ای را استفاده کنید که کپک یا قارچ زده نباشد. انجام نکات زیر هنگام سیلو کردن مواد علوفه ای کاملا مهم و حیاتی است در غیر این صورت این مواد علوفه ای حتی ممکن است باعث به خطر افتادن سلامتی گوسفندان شما شود.

  1. باید میزان درصد رطوبت مکانی که سیلو کردن علوفه در آن انجام می شود بین 65 الی 70 درصد باشد.
  2. برداشت علوفه را در زمانی انجام دهید که دمای هوا متعادل باشد چون در زمان گرما اگر برداشت علوفه انجام شود عملا باعث از بین رفتن مواد مغذی و مفید روی علوفه می شود.
  3. دقت داشته باشید که حتما میزان اسیدیته در حد استاندارد باشد چون بالا رفتن اسیدیته عملا باعث رشد قارچ ها و باکتری های روی علوفه می شود که خوردن این دسته از مواد علوفه ای قطعا برای دام ها کاملا خطرناک و حتی کشنده است.
  4. دقت داشته باشید که حتما علوفه هایی که استفاده می کنید کپک زده نباشد چون علوفه های آلوده به کپک خطرناک است و همین کپک ها بسیار مقاوم هستند و به سختی از بین می روند.

یکی از مواد غذایی مهم برای گوسفندان مواد علوفه ای است که به صورت سیلاژ و بسته بندی توسط دامداران خریداری می شود تا در تمام فصول سال به آن دسترسی داشته باشند اما باید دقت کنید که مواد علوفه ای بسته بندی شده فاقد هر گونه کپک و قارچ باشد در غیر این صورت مصرف آن توسط گوسفند زنده و سایر دام های زنده می تواند باعث بیمار شدن آنها و حتی سقط جنین شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است