علت قطع تخمگذاری مرغ

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

علت قطع تخمگذاری مرغ

با توجه به خواص تخم مرغ و فروش آن امروزه تعداد زیادی از پرورش دهندگان به دنبال پرورش مرغ تخمگذار هستند از این رو قطع تخمگذاری مرغ می تواند یک مشکل اساسی برای آنها محسوب شود که باید ابتدا به بررسی علت و دلایل آن بپردازند و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند، البته عوامل طبیعی چون تولک رفتن مرغ یا پیر شدن آن جزو عوامل طبیعی است که هیچ راه درمانی ندارد.

هر مرغ زنده به طور کلی ده برابر وزن خود تخم می گذارد و معمولا در سن 18 الی 20 هفتگی شروع به تخمگذاری می‌کند که در 35 هفتگی به اوج تخمگذاری می رسد و ده هفته این روند ادامه دارد و پس از آن تولید تخم مرغ روند نزولی دارد و معمولا در سنین دو الی سه سالگی با قطع تخمگذاری مرغ همراه است. برخی از عوامل مثل تولک رفتن، کاهش طول روز، گیر کردن تخم در قسمت تخمدان مرغ و حتی عوامل استرس زا چون حمل و نقل نامناسب، گرم شدن بیش از حد محیط و ازدیاد و تراکم مرغ ها می تواند جزو عوامل قطع تخمگذاری مرغ باشد که با مدیریت درست پرورش دهندگان رفع آنها امکان پذیر است.

فروش مرغ تخمگذار گلین

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

میزان تخمگذاری مرغ

هر مرغ زنده با توجه به نژادی که دارد از لحاظ تخمگذاری متفاوت است اما به طور کلی مرغ لگهورن تجاری در طول سال 265 تخم می گذارد که مرغ محلی و زینتی نسبت به این نژادها تخمگذاری کمتری دارند.

عوامل و دلایل اصلی قطع شدن تخمگذاری مرغ زنده

برخی از عوامل چون تولک رفتن مرغ و حتی کرچ شدن آن جزو رفتارها و عوامل طبیعی است که هیچ پرورش دهنده ای نمی تواند آنها را برطرف کند اما برخی از عوامل چون کاهش طول روز، ایجاد عوامل استرس زا می تواند با بهترین راه حل ممکن برطرف شود و باعث تخمگذاری مجدد مرغ زنده شود که در این جا به بررسی آنها و نحوه رفع مشکل خواهیم پرداخت.

1-کوتاه شدن طول روز

از اوایل تیر ماه تا اوایل دی ماه روزها کوتاه می شود و از روشنایی 16 ساعته روز به 8 ساعت می رسد که همین علتی بر قطع تخمگذاری مرغ است که به همین منظور می توان از نور مصنوعی استفاده کرد.

2-تولک رفتن مرغ

یکی از پدیده های فیزیولوژیکی مرغ زنده که با تغییر طول روز و فصل همراه است تولک رفتن مرغ است که در این حالت پرهای قدیمی مرغ ریزش پیدا کرده و پرهای جدید بیرون می آید و اویدوکت که همان اندام تخم است شروع به بازسازی و جوان شدن می کند.

دقت داشته باشید که اگر پر مرغ به صورت تکه تکه بریزد به دلیل نوک زدن طیور به پر مرغ است و دلیلی بر تولک رفتن مرغ زنده نیست.

3-کرچ شدن مرغ

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قطع روند تخمگذاری مرغ، کرچ شدن مرغ زنده است که در بین انواع نژاد مرغ زنده و زینتی نژادهای سیلکی و کوشین رکوردار کرچ شدن دارند که معمولا با تجمع تخم های مرغ در لانه کرچ شدن مرغ زنده انجام می شود، از این رو مهم است که روزانه تخم مرغ را از لانه مرغ بیرون بیاورید و در صورت کرچ شدن مرغ آنرا از لانه خود بیرون کنید.

4-افزایش سن و پیری مرغ

هر مرغ زنده در  هفته 36 ام به اوج تخمگذاری می رسد که ده هفته این روند ادامه دارد و به مرور نزول می کند و با افزایش سن مرغ یعنی رسیدن به سن 2 الی 3 سالگی با قطع روند تخمگذاری مرغ همرا است که این یک امر طبیعی است.

5-غذای نامناسب

نوع و جیره غذایی در تولید تخم مرغ تاثیر گذار است و حتما از دادن مواد مکمل ساز، ضایعات غذایی و پسماندهای باغی به مرغ های تخمگذاری باید اجتناب کنید چون تغذیه نامناسب یکی دیگر از عوامل قطع روند تخمگذاری مرغ محسوب می‌شود.

6-عوامل استرس زا

برخی از عوامل چون حمل و نقل نامناسب، دستکاری، گرم شدن بیش از حد محیط، کاهش تعداد آبخوری و دانخوری عملا باعث وارد آمدن استرس به مرغ تخمگذار و در نتیجه قطع تخمگذاری مرغ می شود که شما باید به خوبی با مدیریت لازم باعث کاهش عوامل استرس زا شوید.

7-عدم دسترسی به آب تمیز

تمام پرندگان و طیور در طول روز باید به آب تمیز و خنک دسترسی داشت باشند در غیر این صورت کاهش روند تخمگذاری مرغ کاملا طبیعی است و حتی ممکن است به قطع تخمگذاری مرغ همراه شود.

8-عدم دسترسی به نور آفتاب

در قسمت پشت چشم مرغ زنده غده ای وجود دارد که نور مستقیم خورشید را احساس می کند و هر مرغ تخمگذار باید در طول روز 14 الی 16 ساعت این نور را احساس کند از این رو باید مرغ های شما صبح زود از قفس بیرون کنید تا آفتاب بگیرند.

9-نژاد مرغ

به طور کلی ممکن است برخی از نژادهای مرغ استعداد کمتری در تولید تخم مرغ داشته باشند.

10-گیر کردن تخم مرغ در تخمدان

کمبود کلسیم، کوچک بودن لگن مرغ زنده جزو عواملی است که می تواند باعث گیر کردن تخم مرغ باشد از این رو باید مقعد مرغ را چرب کرده و یا با تزریق کلسیم به مرغ تخمگذار به نوعی این مشکل را برطرف کنید.

11-تراکم گله مرغ ها

برخی اوقات یک مرغدار ممکن است تعداد زیادی مرغ تخمگذار پرورش دهد از این رو همین باعث گرم شدن بیش از حد محیط و  تراکم گله می شود که یکی از دلایل دیگر قطع تخمگذاری مرغ است.

12-تغییر و جابجایی

هر گونه تغییر در محیط نگهداری مرغ تخمگذار و حتی تغییر در جیره غذایی آن می تواند باعث بروز این مشکل شود.

13-مخفی کردن تخم مرغ

برخی اوقات شاید شما فکر کنید که مرغ تخم نمی گذارد اما ممکن است در جایی دیگر تخم بگذارد از این رو باید مرغ تخمگذار را تعقیب کنید و محل تخمگذاری آنرا پیدا کنید.

14-ابتلا به انواع بیماری های طیور

برخی اوقات ممکن است مرغ تخمگذار شما به انواع بیماری ها چون پر ریزی، بی حوصلگی، مشکل در راه رفتن، سرفه دچار شود و همین علتی بر عدم تخمگذاری مرغ باشد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است