نشانه های مرغ کرچ

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نشانه های مرغ کرچ

یکی از اهداف پرورش مرغ زنده و طیور تولید تخم است که برخی از پرورش دهندگان مایل به جوجه کشی هستند از این رو باید مرغ کرچ شود که هر مرغ کرچ شده نشانه ها و علائمی دارد که شایع ترین آن خوابیدن روی تخم ها و تولید صدای ناله و جیغ مانند است اما اگر نمی خواهید مرغ شما کرچ شود با انجام یک سری نکات می توانید مانع از کرچ شدن مرغ شوید.

تخم مرغ یکی از مواد غذایی برای انسان هاست که خواص زیادی دارد از این رو خیلی از پرورش دهندگان به دنبال خرید مرغ تخمگذار هستند تا بتوانند با تغذیه مناسب و نگهداری از آن باعث افزایش تولید تخم مرغ و بدست آوردن سود کلان از فروش تخم مرغ باشند. ترس، تولک رفتن مرغ ، افزایش سن مرغ و حتی کوتاه شدن طول روز و... از عوامل قطع تخمگذاری مرغ است که شایع ترین دلیل آن کرچ شدن مرغ است که باعث کاهش تولید تخم مرغ و کاهش فروش آن می شوند. البته کرُچ شدن مرغ زنده یکی از غرایز طبیعی است که برخی از نژادهای مرغ ممکن است در طول سال چند بار یا حداقل یک بار کرچ شوند البته ثابت شده است که نژاد، نوع تغذیه و حتی یکی سری عوامل دیگر باعث کرچ شدن مرغ می شود. دقت داشته باشید که یک مرغ کرچ شده مایل به خوابیدن روی تخم ها دارد تا تبدیل به جوجه شوند و نشانه های بارز آن پرریزی مرغ، بیرون نیامدن از لانه و حتی تولید صدای ناله مرغ هنگام دست زدن به تخم های زیر آن است که به نوعی جیغ می زند.

فروش بهترین نژآد مرغ کرچ

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

کاهش فروش تخم مرغ با کرچ شدن مرغ ها

یکی از اهداف پرورش مرغ زنده تولید تخم مرغ و فروش آن است که در صورتی مرغ کرچ شود عملا سود پرورش دهندگان کاهش می یابد از این رو شما می توانید با انجام یک سری رفتارها و نکات باعث کاهش کرچ مرغ شوید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که کرچ شدن یک غریزه طبیعی است و ممکن است حداقل یک بار در سال برای هر نژاد مرغ انجام شود.

بهترین نژاد مرغ های کرچ شده

با وجود کاهش تولید تخم مرغ اما خیلی از پرورش دهندگان مرغ و خروس زینتی به دنبال جوجه کشی هستند و تمایل دارند که نژادی را پرورش دهند که میزان کرچ آن بیشتر باشد. در واقع بهترین نژاد مرغ کرچ شده متعلق به نژاد سیلکی و کوشین دارد که شما می توانید با خرید این نژاد مرغ زینتی اقدام به جوجه کشی از آن کنید.

علائم و نشانه های مرغ کرچ شده

  1. یک مرغی که به حالت کرچ می آید پس از تخمگذار درون لانه می ماند و مانند یک مرغ عادی برای پیدا کردن غذا به بیرون نمی آید.
  2. معمولا فصل کرچ شدن مرغ ها مشخص نیست اما تعداد زیادی از مرغ ها پس از تخم گذاری کرچ می شوند و حتی تعداد زیاد تخم مرغ داخل لانه آنها می تواند باعث کرچ شدن مرغ زنده شود.
  3. صدای مرغ کرچ شده به صورت ناله مانند است و هنگام نزدیک شدن کسی به آنها یک صدای جیغ مانند تولید می می کند.
  4. یک مرغ کرچ شده ممکن است دچار پرریزی شود.
  5. قطع تخمگذاری مرغ کرچ شده کاملا طبیعی است.
  6. یک مرغ کرچ شده نسبت به تخم های زیر خود حالت خشونت آمیز نشان می دهد و با نزدیک شدن صاحب و برداشت تخم ها از زیر آن دست صاحب خود را نوک می زند.

طرز خواباندن مرغ کرچ شده

در صورتی که مرغ شما کرچ نمی شود و از تخم های خود فراری است شما می توانید با انجام روش های زیر آنها را ترغیب به کرچ شدن  و خوابیدن روی تخم های خود کنید.

  1. درست کردن لانه مرغ در مکانی گرم و آرام و بدون سرو صدا که داخل لانه مرغ مقدار کاه باشد.
  2. در کنار لانه مرغ حتما آب و غذا داخل ظرف بگذارید.
  3. حتما لانه مرغ شامل تعدادی تخم نطفه دار و سالم باشد که بنا به جثه مرغ تعداد تخم ها متفاوت است اما دقت داشته باشید که اگر هوای گرم باشد می توانید 10 عدد تخم مرغ و اگر هوا سرد باشد 6 عدد تخم مرغ داخل لانه مرغ قرار دهید.
  4. شما می توانید پس از گرسنه شدن مرغ آنرا داخل لانه قرار دهید تا کم کم به نشستن روی تخم ها عادت کند.

فواید و مضرات کرچ شدن مرغ

اگر شما قصد جوجه کشی از مرغ و خروس زینتی دارید قطعا باید نژاد انتخاب کنید که بیشترین میزان کرچ شدن را در طول سال دارد هر چند که بیشتر نژاد ها معمولا در اوایل بهار و اواخر تابستان تمای به کرچ شدن دارند. البته اگر قصد فروش تخم مرغ به خصوص تخم بلدرچین دارید قطعا کرچ شدن بلدرچین می تواند یک مشکل اساسی برای شما باشد که بهتر است با انجام روش هایی باعث جلوگیری از کرچ شدن پرنده شوید.

نحوه جلوگیری از کرچ شدن مرغ

  • جمع آوری تخم ها از لانه با فاصله زمانی کوتاه
  • افزایش زمان نوردهی
  • مانع از حضور طولانی مدت پرنده داخل لانه شوید و سعی کنید هر چند ساعت یکبار پرنده و طیور را از لانه به منظور تغذیه خارج کنید.
  • با گذاشتن ظروف آبخوری و دانخوری دور از لانه عملا باعث بیرون آمدن مرغ و طیور از داخل لانه خود می شوید.
  • در انتخاب نژاد مرغ دقت کنید چون برخی از آنها مثل نژاد کوشین و سیلکی جزو بهترین نژاد مرغ کرچ شده هستند.

بغیر از موارد بالا شما می توانید از یک سری دارو برای جلوگیری از کرچ شدن مرغ استفاده کنید که این داروها باعث مانع از ترشح هورمون گنادوتروپین در مغز پرنده می شود. به نوعی این هورمون عامل اصلی کرچ شدن پرنده و طیور است.

سوالات در مورد مرغ کرچ شده

1-آیا مرغ برای کرچی به خروس نیاز دارد؟

در واقع برای کرچ شدن نیازی به خروس نیست اما برای تولید تخم نطفه دار باید به ازای 6 الی 8 مرغ یک خروس وجود داشته باشد.

2-آیا مرغ ماشینی کرچ میشود؟

به دلیل اینکه کرچ شدن یک پدیده غریزی است بله امکان کرچ شدن مرغ ماشینی هم وجود دارد.

3-چه تعداد تخم باید زیر مرغ کرچ شده قرار داد؟

با توجه به نژاد و جثه مرغ کاملا متفاوت است اما می تواند حداقل 12 تخم زیر مرغ کرچ شده قرار دهید.

4-آیا مرغ که پارسال کرچ شده باشد باز هم کرچ میشود؟

بله اگر شرایط محیطی مناسب باشد و مرغ هم سالم باشد امکان کرچ شدن مجدد آن وجود دارد.

5-آیا می توان لانه مرغ کرچ شده را در محل نگه داری سایر مرغ ها قرار داد؟

مشکلی نیست اما باید دقت کنید که حتما لانه پرنده از سایر مرغ ها کاملا جدا باشد تا هنگام کرُچ شدن به مرغ اسیب نزنند یا باعث اذیت کردن آن نشوند.

6-آیا خمیر مایه ترش باعث کرچی مرغ میشود؟

یکی از روش های قدیمی برای کرچ کردن مرغ بود که در این روش مقدار خمیر ترش از آرد گندم به مرغ می دادند که البته باعث تحریک مرغ ها به کرچ شدن می شد اما به صورت دقیق هیچ تضمینی برای کرچ شدن در این روش وجود ندارد.

7-مرغ در چه سنی کرچ میشود؟

به نژاد مرغ بستگی دارد اما بیشتر در اولین دوره تخمگذاری انجام می شود.

8-آیا دارویی برای کرچی مرغ وجود دارد؟

به دلیل اینکه کرچ مرغ ها با افزایش هورمون پرولاکتین همراه است بنابراین با تزریق هورمون هایی خاص که باعث افزایش پرولاکتین مرغ شود عملا مرغ کرچ می شود اما این دارو در ایران وجود ندارد.

9-آیا می توان تخم پرنده دیگر مثل بوقلمون، اردک و … زیر مرغ کرچ شده قرار داد؟

با توجه به اینکه دوره جوجه کشی هر پرنده متفاوت است نمی توان تخم پرنده های دیگر را زیر مرغ گذاشت اما امکان گذاشتن تخم نطفه دار مرغ در زیر بوقلمون وجود دارد.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است