روغن حیوانی گاوی بهتر است یا گوسفندی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

روغن حیوانی گاوی بهتر است یا گوسفندی

اگر قصد خرید روغن حیوانی دارید بهتر است ابتدا تفاوت بین روغن حیوانی گوسفندی و گاوی را بدانید و همچنین با توجه به طبع خود اقدام به خرید کنید. دقت داشته باشید که با توجه به قیمت زیاد روغن حیوانی گوسفندی نسبت به گاوی امروزه حتی روغن حیوانی مخلوط هم به فروش می‌رسد که بهتر است حتماً اقدام به تهیه هیزه یا خیک یا هر ظرف مناسب به منظور نگهداری روغن حیوانی نمایید تا حداقل به مدت دو سال بتوانید از این روغن حیوانی استفاده کنید.

در گذشته از روغن حیوانی بسیار استفاده می‌شد که دلیل آن وجود انواع ویتامین A، E و D در روغن حیوانی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین سلامت پوست و چشم می‌شود. با وجود اینکه امروزه مصرف روغن حیوانی کاهش یافته است اما کماکان خرید روغن حیوانی برای مصارف خوراکی انجام می‌شود با این حال بیشتر برای افرادی که تحرک بدنی مناسبی دارند مصرف این نوع روغن توصیه می‌شود. دقت داشته باشید که دو نوع روغن حیوانی داریم که یک نوع آن از شیر گاو و و نوع دوم از شیر گوسفند تهیه می‌شود که به ترتیب روغن حیوانی گاوی و روغن حیوانی گوسفندی نامیده می‌شوند. امروزه به دلیل کاهش تولید شیر گوسفند قطعاً قیمت روغن حیوانی گوسفندی بیشتر از روغن حیوانی گاوی است و همچنین عطر و بوی بیشتری دارد.

فروش گاو شیری کرمانشاه

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی به دلیل داشتن انواع اسیدهای چرب مفید باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود. علاوه بر این به دلیل اینکه در نحوه درست کردن روغن حیوانی به کره حیوانی حرارت داده می‌شود و آب روغن به صورت کامل تبخیر می‌گردد از این رو روغن حیوانی مدت زمان ماندگاری بالایی دارد و اگر در نحوه نگهداری روغن حیوانی دقت لازم صورت گیرد امکان مصرف و استفاده از روغن حیوانی تا مدت زمان دو سال وجود دارد.

روغن حیوانی اصل از کره حیوانی تهیه می‌شود به این صورت که با حرارت دادن به کره آب روغن کاملاً تبخیر می‌شود و عملاً دو اتفاق مهم رخ می‌دهد.

  1. باعث بالا رفتن نقطه دود روغن حیوانی شده که در نتیجه آن یک روغن مناسب برای سرخ کردن بدست می‌آید؛
  2. به دلیل تبخیر آب کره حیوانی، روغن حیوانی به دست آمده فاسد ناپذیر بوده و اگر به درستی در ظرف مناسب مثلهیزه، خیک، ظروف روحی و در بسته نگهداری شود تا دو سال امکان استفاده از آن وجود دارد.

نحوه تشخیص روغن حیوانی اصل

اگر قصد خرید روغن حیوانی گوسفندی یا گاوی دارید شما می‌توانید از روی رنگ و عطر و بوی آن اصل بودن روغن را تشخیص دهید البته روش‌های دیگری وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  1. با قرار دادن روغن حیوانی در روی زبان خیلی سریع ذوب می‌شود؛
  2. اگر روغن حیوانی روی حرارت دست قرار گیرد سریعاً مایع می‌شود و به سرعت جذب پوست خواهد شد؛
  3. اگر روغن حیوانی اصل باشد با قرار دادن مقداری از آن روی آجر خشک سریعاً به خورد آجر رفته و پخش می‌شود.

انواع روغن حیوانی

با استفاده از شیر گوسفند و گاو زنده کره محلی حیوانی تهیه می‌شود. در ادامه با گذاشتن کره حیوانی داخل قابلمه و حرارت دادن به آن عملاً آب آن به طور کامل تبخیر شده و یک سری مواد روی روغن قرار می‌گیرد که بایستی آنرا جمع کرده تا زمانی که هیچ چیزی روی روغن باقی نماند در این زمان با سرد کردن روغن حیوانی عملاً یک روغن حیوانی خوب حاصل می‌شود.

  1. روغن حیوانی گاوی
  2. روغن حیوانی مخلوط(گاوی و گوسفندی)
  3. روغن حیوانی گوسفندی

1-‌ روغن حیوانی گاوی

بیشترین مصرف شیر خوراکی جهان که نزدیک به 85 درصد است متعلق به شیر گاو است که قابلیت تولید انواع فرآورده‌های لبنی مثل کره، ماست، دوغ و کشک از آن وجود دارد. از جمله فرآورده‌های لبنی می‌توان دیگر می‌توان روغن حیوانی را نام برد که با حرارت دادن به کره حیوانی گاو امکان تولید روغن حیوانی گاوی وجود دارد. قطعاً به دلیل اینکه گاو شیری کمتر به چرا برده می‌شود و کمتر از گیاه مرتعی استفاده می‌کند. عملاً عطر و بوی روغن حیوانی گاو در مقایسه با روغن حیوانی گوسفندی کمتر است و همچنین به دلیل افزایش میزان تولید شیر گاو قطعاً قیمت روغن حیوانی گاوی از روغن حیوانی گوسفندی کمتر است.

2- روغن حیوانی گوسفندی

یکی از مهترین اهداف پرورش گوسفند زنده تولید گوشت و همچنین تولید شیر گوسفند، پوست و بره‌زایی است. مسلماً به دلیل چرای گوسفندان در مراتع و خوردن گیاهان خوشخوراک مرتعی کره حیوانی گوسفندی عطر و بوی بیشتری در مقایسه با سایر کره‌های حیوانی دارد. روغن حیوانی گوسفندی نیز با حرارت دادن به کره حیوانی گوسفندی به دست می‌آید. رنگ روغن حیوانی گوسفندی سفید است و قیمت بالاتری نسبت به روغن حیوانی گاوی دارد و همچنین به دلیل عطر و بوی بالای آن داخل هیزه نگهداری می‌شود و حتی گیاه چویر را برای افزایش عطر و بوی آن داخل هیزه و خیک قرار می‌دهند.

3- روغن حیوانی مخلوط چیست؟

به دلیل افزایش قیمت روغن حیوانی گوسفندی نسبت به روغن حیوانی گاوی عملاً برخی از فروشندگان این دو نوع روغن حیوانی را با هم مخلوط می‌کنند تا مردم بتوانند آنرا بخرند. در روغن حیوانی مخلوط به میزان درصد 70 درصد روغن حیوانی گاوی و 30 درصد روغن حیوانی گوسفندی تشکیل شده است. که همین امر باعث شده روغن مخلوط عطر و بوی خوبی داشته باشد و قیمت آن پایین‌تر از روغن حیوانی گوسفندی باشد.

روغن حیوانی گاوی بهتر است یا گوسفندی

در واقع به دلیل ارزش بالای شیر گوسفند قطعاً روغن حیوانی به دست آمده از این دام زنده بهتر و خاصیت بیشتری دارد هر چند که طبع آن برخلاف گوشت گوسفند سرد است. دقت کنید که برخی از مردم با توجه به طبع روغن حیوانی آنرا می‌خرند از این رو نمی‌توان تفاوت زیادی بین روغن حیوانی گوسفندی و گاوی قائل شد.

طبع روغن حیوانی گوسفندی و گاوی

طبع روغن حیوانی گوسفندی و گاوی بر خلاف طبع گوشت آن‌ها است به این دلیل است که در طب سنتی، طبع روغن حیوانی گوسفندی را طبع سرد و طبع روغن حیوانی گاوی را طبع گرم بدانند.

سیب

  1. روغن حیوانی مخلوط برای همه افراد مناسب می‌باشد؛
  2. مصرف روزانه روغن حیوانی اصل در حد یک تا دو قاشق غذا خوری برای تمام افراد توصیه می‌شود؛
  3. افراد دارای ناراحتی‌های گوارشی معده ترجیحاً از روغن گاوی استفاده کنند چرا که هضم آن راحت‌تر استغ
  4. برای خرید روغن حیوانی به صرف اسم روغن حیوانی و یا عطر و بوی خوب اعتماد نکنید و از مراجع معتبر آنلاین خرید خود را انجام دهید.
نظری برای این مقاله ثبت نشده است