انجام یک سری از نکات مهم هنگام پرواربندی گاو و گوسفند

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

انجام یک سری از نکات مهم هنگام پرواربندی گاو و گوسفند

به منظور تولید گوشت قرمز پرواربندی گوسفند و گاو انجام می شود که یکی از روش های پرورش دام زنده است که با افزایش وزن دام زنده پس از پایان دوره پرواربندی و فروش آن همراه است، بنابراین خیلی مهم است که بتوانید بره و گوساله پرواری را خریداری کنید و علاوه بر تغذیه مناسب، واکسیناسیون دام زنده به موقع انجام شود و حتما داروهای ضد انگلی آنها قبل از شروع دوره پرواربندی به دام ها خورانده شود.

به  طی کردن یک دوره برای تغذیه گاو و گوسفند و بردن به چرا و مرتع به موجب افزایش وزن و چاق کردن گوسفندان و گاو پرواربندی گفته می‌شود که در این دوره باید یکسری از نکات رعایت شود. در نگاه اول شاید فکر کنید که شغل دامداری و گاوداری کاملا راحت است و با خرید گاو و گوسفند زنده به راحتی‌ می‌توانید به آنها خوراک، علوفه تازه دهید تا با افزایش وزن دام مواجه شود این ذهنیت کاملا اشتباه است. اگر قصد خرید گوسفند و گاو برای پروار کردن آنها دارید حتما باید جیره غذایی آنها را به صورت کامل تهیه کنید و دامپزشک حتما دام ها را مشاهده کند تا از سلامت دام مطمئن شود. انجام یک سری از نکات مهم هنگام پرواربندی گاو و گوسفند چون نحوه تغذیه دام، واکسیناسیون به موقع دام، ضدعفونی کردن جایگاه و ساختمان دام، دادن قرص یا داروی ضد انگل به دام قبل از شروع دوره پرواربندی کاملا ضروری است.

قبل از اینکه به پرواربندی گاو و گوسفند بپردازید حتما باید خرید دام را از مراکز معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت و مورد تایید شهرداری خریداری کنید تا بتوانید دام های سالم را خریداری کنید هر چند خود شما هم می‌توانید با دیدن مهارت و مشاهده دندان، دست زدن به مهره پشت دام از سلامت دام مطلع شوید.

فروش گوسفند پرواری

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

شغل دامداری و گاوداری یک شغل راحت و آسوده نیست

تمامی مشاغل دنیا سختی های خاص خود را دارند، این دید اشتباه است که فکر می‌کنیم شغل دامداری و گاوداری با خرید دام همراه است و خیلی راحت آنها را به مرتع و چرا می‌بریم و با خرید یونجه، جو و علوفه باعث افزایش وزن گاو وگوسفند خواهیم شد. دام ها به مانند انسانها ممکن است به انواع بیماری مبتلا شوند که در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه ممکن است با مشاهده علائم بیماری متوجه بیمار شدن دام نشویم و خیلی گذرا از موضوع کنار برویم و کم کم شاهد مرگ دام باشیم.

  1. همیشه باید به دامپزشک متخصص و ماهر دسترسی داشته باشید.
  2. فراموش نکنید که بالا بردن اطلاعات و دانش در زمینه انواع نژاد دام ها، بیماری ها و حتی نحوه زایمان گاو و گوسفند کاملا ضروری است.
  3. بهداشت جایگاه دام و رسیدگی به موقع به آنها باعث کاهش ابتلا دام به بیماری خواهد شد.
  4. همیشه باید تغذیه گوسفند، گاو و دیگر دام ها فراهم باشد زیرا کم و کاستی در تغذیه دام ممکن است آنها را با سوء تغذیه، آنتروتوکسمی و حتی مشکلات حادتر کند.
  5. واکسیناسیون به موقع دام باعث پیشگیری از ابتلا دام به بیماری های قانقاریا، تب برفکی، شاربن، کزاز، آبله و حتی آنتروتوکسمی خواهد شد.

خرید دام از مراکز معتبر انجام دهید

برخی اوقات ممکن است با آگهی های فروش گوسفند زنده، آگهی گاو در سایت دامداری مواجه شوید که قیمت های پایین تری نسبت به اتحادیه دارند، چنین دام هایی ممکن است به بیماری مبتلا باشند و حتی جزو گوسفندان پیر و نمک خور باشند که می‌خواهند شما را فریب دهند. بنابراین بهتر است دام ها را از مراکز معتبر خریداری کنید و در صورت نیاز با یک فرد خبره به خرید دام بپردازید که قابلیت تشخیص گوسفند سالم، گاو سالم را داشته باشد.

برای اینکه همیشه از قیمت دام زنده مطلع باشید کافیست به سایت دامداری مراجعه کنید و با توجه به قیمت روز دام اقدام به خرید دام کنید البته فراموش نکنید برای خرید دام با قیمت پایین تر بهتر است دام ها را در فصل خود خریداری کنید. مثلا فروش بره شیری در تابستان با قیمت پایین تری نسبت به دیگر فصول سال همراه است.

انتخاب بهترین نژاد بره و گوساله پرواری

اگر قصد پرواربندی گاو و گوسفند دارید بهتر است دام ها با سنین پایین را چون بره و گوساله انتخاب کنید قطعا سرعت رشد و وزن گیری آنها از دام های بالغ بیشتر است.

  1. بهترین گوساله های پرواری نژاد گاوهای شیری هلشتاین و سمینتال هستند.
  2. حداقل وزن گوساله 120 تا 150 کیلوگرم است که طول دوره پرواربندی آن 9 ماه است.
  3. سن بره پرواری سه ماه است که وزن آن باید کمتر از 25 کیلوگرم نباشد.
  4. بهترین نژاد بره پرواری نژاد گوسفندان شال، افشاری، سنجابی، مغانی، قزل، بهمنی و مهمتر از آن سنگسری است.
  5. طول دوره پرواربندی بره سه ماه است که باعث می شود در طول سال بتوانید سه بار این کار را انجام دهید.

رعایت بهداشت و ضدعفونی جایگاه دام زنده

خیلی از بیماری های پوستی چون لامپی اسکین، کچلی و قارچ در بین گاوها و حتی انواع بیماری های پوستی گوسفندان به مانند جرب، گری، کچلی و حتی بیماری های زخم دهان و سرفه و میازیس تنها به خاطر وجود حشرات، شپش ها، کنه ها می باشد از این رو ضدعفونی و سمپاشی جایگاه دام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توجه داشته باشید با توجه به حساسیت بالای گوسفندان به بیماری های پوستی فراموش نکنید که در سال دو بار حمام ضد کنه و حتما حمام سم را انجام دهید.

خوراندن داروهای ضد انگل و واکسیناسیون دام زنده را فراموش نکنید

انواع انگل ها ممکن است از طریق کنه ها وارد بدن دام زنده شود که خطرناک ترین آنها جزو بیماری های کپلک، تنیای روده، قزل قروت در بین گوسفندان هستند و حتی بیماری کرم کپلک جگر گاو هم مشکلی است که این دسته از دام ها را در بر می گیرد از این رو قبل از شروع پرواربندی گوساله و بره نسبت به خوراندن داروهای ضد انگل، واکسینه کردن دام ها اقدام کنید.

  1. واکسن قانقاریا
  2. واکسن تب برفکی
  3. واکسن شاربن
  4. واکسن آنتروتوکسمی
  5. واکسن کزاز

استخدام کارگر گاوداری و دامداری با آموزش های لازم

اگر بخواهید سود خوبی از گاوداری و دامداری به دست آورید قطعا باید گاو ها و گوسفندان به تعداد زیاد را برای دوره پرواربندی آماده کنید و چون تغذیه دام،بردن به چرا تنها توسط یک نفر نمی تواند انجام شود از این رو خیلی مهم است که اقدام به استخدام افراد با تجربه کنید.

آموزش دادن به کارگر گاوداری و دامداری خیلی ضروری است چون اطلاع نداشتن در مورد انواع بیماری های گوسفندان، گاوی می تواند منجر به همه گیر شدن بیماری در سطح گله گاوها، گوسفندان شود و عملا باعث تلف شدن دام ها و وارد آمدن خسارات اقتصادی زیاد به شما شود.

  1. کمک به زایمان گاو و گوسفند هنگام بیماری سخت زایی
  2. اطلاع از انواع بیماری های دامی و تشخیص به موقع بیماری
  3. جدا کردن دام های آلوده به بیماری به موجب جلوگیری از ابتلا سایر گله دام ها به بیماری
  4. تمیز کردن آبخور، آبشخور و ضدعفونی کردن ساختمان گوسفندان و جایگاه دام ها
  5. مهارت کافی در زمینه پشم چینی گوسفندان

تغذیه مناسب و شامل مواد غذایی پر انرژی

یکی از مواردی که می تواند باعث موفقیت شما در پرواربندی گاو و گوسفند شود قطعا فراهم کردن خوراک دام مقوی و سرشار از انواع مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و کالری باشد. کمبود هر کدام از مواد معدنی می تواند باعث بروز انواع بیماری تب شیر، ریزش پشم گوسفندان، کم خونی دام و بروز بیماری های مختلف دامی شود. علاوه بر اینکه باید دام زنده از همه لحاظ مواد معدنی و ویتامین تامین باشد زیاده روی در خوراندن مواد غذایی ممکن است باعث مسمومیت دام ها شود.

استفاده از جیره غذایی خوب و استاندارد می تواند باعث کاهش بیماری های گاوی و گوسفندی به خاطر تغذیه نامناسب شود از این رو حتما بهتر است جیره غذایی توسط کارشناسان دام و طیور نوشته شود و به موقع آنرا به دام ها دهید، انجام توصیه های و نکات مهم می تواند مانع از بروز بیماری سخت زایی، تب شیر و... قبل و بعد از زایمان دام شود.

  1. جیره غذایی گوسفند و گاو با هم متفاوت است.
  2. وجود مواد علوفه تازه و کنسانتره دامی می تواند باعث افزایش وزن دامها در طول دوره پرواربندی شود.
  3. حتما از سلامت مواد علوفه و کپک نزدن آنها مطمئن شود.
  4. میزان درصد خوراک خشک، علوفه و کنسانتره همگی باید توسط کارشناس تغذیه دام و طیور نوشته
  5. آب تمیز خیلی مهم است که به موقع به دام داده شود و حتما باید همیشه نسبت به تمیز بودن آبشخور گاو و گوسفندان مطمئن شوید.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است