دلایل اسهال گوسفند و نحوه درمان آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

دلایل اسهال گوسفند و نحوه درمان آن

اسهال گرفتن بره، گوسفندان از نشانه ها و دلایل اصلی یکی از بیماری ها گوسفندان است که در صورت درمان نشدن آن ممکن است باعث زمین گیر شدن و حتی مرگ گوسفندان شود.

تمامی انسان ها و حیوانات در طول روز ادرار و مدفوع دارند که به حالت شل مانند و روان مدفوع اسهال گفته می‌شود. اسهال با بیرون روی چند بار به دستشویی و حتی برخی اوقات با دل درد شدید و وجود خون در مدفوع همراه است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اسهال در دام ها یکی از علائم و نشانه های بیماری و عفونت روده است که در صورت معالجه نشدن بیماری ممکن است حتی باعث مرگ دام شود. اسهال گوسفندی ممکن است است بر اثر تغذیه نا مناسب، خوراک فاسد و کپک زده و عفونت روده باشد و البته که یکی از علائم و نشانه های بیماری آنترتوکوسمی، کوکسیدوز، نفخ شکمبه، مسمومیت، بیماری زبان آبی و... باشد که بهتر است هر چه سریعتر نسبت به درمان بیماری اسهال گوسفند اقدام کنید.

مدفوع گوسفند به شکل دانه های گرد مانند است که به آن پشکل گوسفندی گفته می‌شود شل بودن مدفوع حاکی از اسهال گوسفند است که مسلما ممکن است یکی از علائم و نشانه های بیماری گوسفندان باشد.

فروش بره شیری تهران

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

عفونت روده دلیل اصلی اسهال است

به طور کلی اصلی ترین علت به وجود آمدن اسهال در انسان ها و حتی دام ها عفونت روده است، البته اسهال آبکی می‌تواند یکی از علائم بیماری چون وبا باشد که بر اثر پرکاری تیروئید، بیماری های التهاب روده و مصرف برخی از داروها به وجود خواهد آمد.

تشدید اسهال باعث کم آبی شدید بدن، کاهش ادرار، افزایش ضربان قلب و به موجب آن رنگ پریدگی خواهد بود و البته در صورت مشاهده خون در اسهال حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

نحوه درمان اسهال

برای اینکه به اسهال مبتلا نشوید تا حد امکان بهداشت را رعایت کنید و تغذیه مناسبی داشته باشید و در صورتی که اسهال آبکی داشته باشید می‌توانید از محلول سرم خوراکی، تزریق وریدی برای درمان آن استفاده کنید.

دلایل اصلی اسهال گوسفندی

اگر قصد دارید به شغل دامپروری مشغول باشید قطعا باید بدانید که پرورش گوسفند تنها به دادن علوفه تازه، خرید گوسفند، بردن گوسفندان به چرا و مرتع منوط نمی‌شود بلکه با داشتن اطلاعات کافی در مورد بیماری های شایع گوسفندان می‌توانید تا حد امکان از بیمار شدن دام و البته تلف شدن و مرگ گوسفند ممانعت کنید.

اسهال گرفتن بره، گوسفندان از نشانه ها و دلایل اصلی یکی از بیماری ها گوسفندان است که در صورت درمان نشدن آن ممکن است باعث زمین گیر شدن و حتی مرگ گوسفندان شود.

بیماری هایی که با تب و اسهال گوسفند همراه است

  1. ابتلا گوسفند به ویروس کنه
  2. نشانه ها و علائم بیماری زبان آبی است که با خون شدید، ترشح بزاق و بینی گوسفند همراه است.
  3. ممکن است از علائم بیماری بابزیوز یا پیروپلاسموز باشد که با علائمی دیگر چون زردی مخاطات و لاشه، سرعت تنفس و ضربان قلب  و خون شاشی همراه باشد.

عدم تعادل و اسهال گوسفند نشانه چه نوع بیماری است؟

  1. ممکن است از علائم بیماری مسمومیت با مس باشد که لرزش گوسفند به همراه دارد.
  2. چنانچه با ریزش اشک گوسفند همراه باشد حاکی از کمبود مس، ویتامین A در گوسفندان است.
  3. به همراه تشنگی، کوری گوسفند به خاطر زیاد خوردن نمک است.

چنانچه اسهال گوسفند با تشنج همراه باشد ممکن است به بیماری آنتروتوکسمی مبتلا شده باشد

  1. اگر به همراه دندان قروچه، کشیدگی سر، زمین گیر شدن گوسفند همراه باشد به احتمال زیاد به بیماری آنتروتوکسمی مبتلا شده است.
  2. همراه بودن ادرار تیره، لرزش و عدم تعادل در گوسفند هم می تواند ناشی از مسمومیت مس باشد.
  3. ممکن است نشانه بیماری مسمومیت چغندر باشد که با آن علائم دیگری چون زردی به همراه دارد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است