آشنایی با نژاد بز آنگورا

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد بز آنگورا

یکی از فواید آشنایی با انواع نژاد بز در دنیا و ایران این است که به خوبی شما می توانید بزهای شیری، گوشتی و کرکی را بشناسید که در این بین بز آنگورا بهترین نژاد بز کرکی دنیاست که شامل پشم موهر است که برای ساخت پارچه موهر استفاده می شود، پارچه ای کاملا لوکس که درخشندگی و براقیت بالاتری نسبت به پارچه های درسته شده از پشم گوسفند دارند.

بز جزو حیوانات اهلی و سبک وزن است که به مانند گوسفندان نژادهای مختلفی در دنیا دارند که به سه دسته بز شیری، گوشتی و کرکی تقسیم شده اند که در این بین بهترین نژاد بز کرکی در جهان را بز آنگورا می نامند. این بز به دلیل داشتن موی خوب که برای پارچه موهر مناسب است در دنیا مشهور است که منشاء این نژاد کشور ترکیه است و به نام بز آنکارا نیز شناخته می شود. پشم موهر جزو منسوجی است که از موی بز آنگورا حاصل می شود و نسبت به پشم گوسفند براقیت و درخشندگی بالایی دارد و جالب است که بدانید پارچه های موهر جزو پارچه های لوکس و گران قیمت شناخته می شود که دلیل آن بهم نخوردن الیاف های پارچه موهر پس از شستن است.دقت داشته باشید که هر چقدر سن بز آنگورا بیشتر می شود قطعا کیفیت موی بز پایین تر می آید و به مانند بزهای جوان آنگورا کیفیت بالایی نخواهند داشت. پارچه موهر آنچنان گران قیمت است که جزو پارچه های لوکس در دنیا است از این رو پرورش بز آنگورا علاوه بر کشور ترکیه؛ در آفریقای جنوبی، آمریکای شمالی، نیوزلند، استرالیا و حتی کشورهای اروپا انجام می شود.

فروش بزغاله

برای دیدن تمام آگهی های این قسمت روی عکس زیر کلیک کنید.

پرورش بز آنگورا به خاطر کیفیت بالای موی آنها

این نژاد بز موهر اولین بار در سال 1554 توسط چارلز پنجم، امپراطور مقدس دوم وارد اروپا شد که زیاد موفقیت آمیز نبود اما از سال 1832 به بعد این نژاد به کشورهای استرالیا، نیوزلند، آمریکای شمالی و حتی آفریقای جنوبی وارد شد و در اوج آن یعنی قرن نوزدهم میلادی به خاطر اینکه در انگلستان پارچه موهر از محبوبیت بالایی برخوردار شد از این رو فرآیند تولید پارچه به صورت کاملا صنعتی پیش رفت که در اوج آن یعنی امپراطوری بریتانیا، موهر خیلی مورد تقاضا قرار می گرفت.

تاریخچه بز آنگورا

بز آنگورا که به نام علمی Angora در دسته بزهای کرکی است که امروزه در رتبه اول قرار دارد دلیل آن اهمیت موی بز آنگوراست که حاوی الیاف موهر است. این نژاد اولین بار در سال 1554 وارد اروپا شد که خیلی موفقیت آمیز نبود و از آن پس وارد کشورهایی چون استرالیا، نیوزلند، آمریکای شمالی و حتی آفریقای جنوبی شد.

  1. بزهای آنگورا در سال 1832 و 1833 وارد کشور استرالیا شد و پس از آن در سال 1873 وارد آفریقای جنوبی و بین سال های 1890 الی 1910 وارد ایالات متحده آمریکا شد.
  2. اولین بار این نژاد بز کرکی در سال 1867 وارد کشور نیوزلند شد.
  3. آفریقای جنوبی امروزه جزو تولید کننده گان اصلی پارچه موهر است که اولین بار در سال 1838 دوازده بز نر و یک بز ماده نژاد آنگورا توسط سلطان محمود دوم عثمانی فرستاده شده و به این خاطر قوچ های نابارور و عقیم را فرستاد تا بتواند امپراتوری قدرتمند تولید کننده پارچه موهر را در ترکیه حفظ کند که برخلاف احتمالات میش باردار شد و در راه آفریقای جنوبی بزغاله نر به دنیا آمد و در حال حاضر منطقه کارو بیشترین موهر جهان را تولید می کند.
  4. اولین بار در سال 1849 بز آنگورا توسط دکتر جیمز پی دیویس وارد ایالت متحده آمریکا شد که از طرف سلطان عبدالسعید به منظور پرورش پنبه به او هفت بز بالغ به پاس خدمات و به عنوان هدیه داده شد که جالب است بدانید تگزاس در حال حاضر بزرگترین تولید کننده موهردر ایالات متحده آمریکا و سومین تولید کننده موهر در جهان است.

خصوصیات ظاهر بز آنگورا

این بز خیلی شبیه به گوسفند است با این تفاوت که موی بز از الیاف موهر است و برخلاف سایر نژادهای بز که منظور تولید گوشت و شیر انجام می شود تنها با هدف تولید موهر پرورش داده می شود که از ارزش بالایی برخوردارند.

موی بز آنگورا خیلی شبیه به پشم گوسفند است و به هیچ وجه به این حیوان مرتبط نیست و تنها از جنس الیاف موهر است که از این الیاف پارچه موهر که جزو پارچه های لوکس برای ساخت کت و لباس های زمستانی است به کار برده می شود.

پشم چینی بز آنگورا

این بز برخلاف اینکه جثه ای کوچک دارد اما در سال حدود یک و نیم تا 6 کیلوگرم موی بز تولید می کند از این رو پشم چینی بز دو بار در سال در فصل های بهار و پاییز انجام می شود.

میزان رشد موی بز آنگورا بین 13 تا 23 سانتی متر است که قطر موی بز به 50 تا 60 میکرون نیز می رسد.

وزن بز آنگورا

این نژاد بز کرکی کشور ترکیه جثه ای کوچک دارد و وزن بز ماده بالغ ۵۰-۴۵ کیلوگرم و نرها ۶۵-۶۰ کیلوگرم می رسد.

کاربرد پارچه موهر چیست؟

براقیت و درخشندگی پشم موهر زیاد است از این رو پشم موهری که از انواع بزهای کرکی چون نژاد آنگورا تولید می شود خیلی با ارزش هستند و برای ساخت پارچه های موهری که بسیار لوکس هستند استفاده می شوند.

  1. برای پوشاک: استفاده شده در ژاکت، کت، کلاه و دیگر شکل های لباس مخصوص زمستان
  2. برای لوازم منزل: استفاده شده در نخ های صنعتی، تزئینات دیواری و کلاه گیس های عروسک
  3. برای منسوجات: جهت تولید فرش و قالیچه.

نحوه تولید پشم موهر

به خاطر ارزش بالای پشم موهر در طول سال دو بار پشم چینی بز موهر انجام می شود که با چیدن پشم شروع و شستن پشم و همچنین در آخر نخ ریسی آن ادامه خواهد داشت.

  1. چیدن پشم بز آنگورا: این فرآیند با قیچی بزرگ انجام می شود که برای جلوگیری از آسیب خورن بز باید در طول پشم چینی به طول کامل بی حرکت بمانند.
  2. شستن: پس از چیدن پشم بز آنگورا حالا نوبت شستن با دقت پشم هاست که باعث می شود هر گنه ناخالصی آنها حذف گردد.
  3. کاردینگ: در این مرحله تمام دسته های بزرگ پشم به رشته تبدیل خواهند شد.
  4. نخ ریسی: رشته هابه نخ ریسیده می شوند که بیشتر از دستگاه های خودرکا یا نخ ریس های پدالی برای اینکار استفاده می شود.
  5. عملیات تکمیلی نهایی: نخ موهر پس از اینکه شسته شد، برای بافته شدن به لباس آماده است.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است