اصول پرورش و نگهداری مرغ مرندی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

اصول پرورش و نگهداری مرغ مرندی

اگر به دنبال سود بالا در شغل مرغداری هستید ابتدا هدف خود را از پرورش مرغ تعیین کنید و اینکه می خواهید مرغ تخمگذار پرورش دهید یا مرغ گوشتی که یکی از خوبی های نژاد مرغ مرندی این است که دو منظوره است یعنی به عنوان بهترین مرغ تخمگذار و گوشتی در ایران و جهان شناخته می شود.

مرغ زنده جزو دسته ماکیان است که تخم و گوشت آن خواص زیادی دارد و در بین ایرانیان نیز به خاطر کاهش قیمت مرغ زنده نسبت به قیمت گوسفند قطعا مصرف گوشت مرغ بیشتر است حتی جالب است بدانید که سرانه مصرف گوشت مرغ در بین ایرانیان از استاندارد جهانی نیز بیشتر است. شما با راه اندازی سالن مرغداری و پرورش انواع مرغ محلی می توانید سود بالایی بدست آورید اما در ابتدای کار باید هدف خود از پرورش مرغ زنده را تعیین کنید اینکه می خواهید از طریق فروش تخم مرغ سود کنید یا با بزرگ کردن جوجه گوشتی در طی 40 الی 50 روز با فروش آنها به کشتارگاه سود بالایی به دست آورید. پس از تعیین هدف خود از راه اندازی مرغداری حالا باید بهترین نژاد مرغ های تخمگذار و گوشتی را انتخاب کنید و با تغذیه مناسب و حفظ رعایت بهداشتی باعث افزایش سود خود شوید که در این بین مرغ مرندی علاوه بر اینکه به مانند نژاد لگهومن، نیوهمشایر، پلیموت و مرغ استرالموپ جزو دسته بهترین نژادهای مرغ تخمگذار دنیا وجود دارد اما آنرا یک مرغ دو منظوره می شناسند یعنی هم مرغ تخمگذار است و هم مرغ گوشتی که با پرورش آن قادر به افزایش سود خود دارید.

سود پرورش مرغ مرندی

هر مرغ به طور طبیعی در سال 12 تخم می گذارد اما با تغییر ژنتیکی که توسط انسان ها اتفاق افتاده است حتی با پرورش و مراقبت خود از مرغ های تخمگذار قابلیت تولید تخم بین 120 الی 300 در یک سال وجود دارد که مرغ مرندی جزو بهترین نژادهای مرغ تخمگذار است که هم از لحاظ وزن خوب است و هم از لحاظ طول دوره تخمگذاری قادر به تولید تعداد تخم های بالا در طول سال است که باعث بالا بردن سود اقتصادی برای هر مرغداری است.

فروش مرغ مرندی

برای خرید انواع مرغ تخمگذار مرندی کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

تاریخچه مرغ مرندی

همانطور که از اسم مرغ مشخص است اصالت این نژاد مرغ تخمگذار به شهر مرند استان آذربایجان شرقی بر می گردد که زمان پیدایش حیات آنرا به قرن شانزدهم تخمین می زنند.

خصوصیات ظاهری مرغ مرندی

این نژاد دارای بدنی پوشیده از پرهای سیاه براق است که در اثر قرار گرفتن زیر نور خورشید به رنگ سبز تغییر می کند از این جهت چنانچه هنگام خرید مرغ مرندی پرهای آن سبز رنگ بود سر اصلالت آن با فروشنده بحث نکنید.

سن باروری مرغ مرندی

این نژاد مرغ به مانند سایر نژادهای مرغ در جهان در سن شش ماهگی به سن باروری می رسد که تخمگذاری مرغ مرندی 9 ماهه است که در صورت مناسب بودن شرایط زندگی حتی این دوره بیشتر خواهد شد.

یکی از نکات جالب مرغ مرندی این است که مرغدار می تواند آنرا به عنوان مرغ تخمگذار یا مرغ گوشتی پرورش دهد و سود خوبی به دست آورد.

وزن متوسط مرغ مرندی

در زمان رسیدن جوجه مرندی به سن بلوغ وزن آن بین 2 الی 2.5 کیلوگرم خواهد بود که نسبت به مرغ های معمولی وزن بیشتری دارند، به نوعی جثه مرغ مرندی از سایر نژادها بیشتر است و شباهت زیادی هم به مرغ استرالوپ استرالیایی (Australorp) دارد که تفاوت های بین این دو نژاد شامل ریش کوتاه تر و جثه بزرگتر مرغ مرندی نسبت به مرغ اسرتالوپ استرالیایی است و البته که پرهای پای مرغ مرندی یکی از خصوصیات ظاهری برجسته است که می تواند تمایز زیادی نسبت به سایر نژادها ایجاد کند.

خواص و ویژگی های تخم مرغ مرندی

تخم مرغ مرندی حاوی خواص زیادی است که شامل انواع ویتامین ها، پروتئین، املاح، فیبر، چربی، کلسترول، کربوهیدرات است و حتی برخی آنرا آنرا به عنوان جنبه درمانی و پزشکی مصرف می کنند.

هر مرغ مرندی قادر است در طول سال بین 120 الی 180 تخم بگذارد که با وجود شرایط مناسب و بهینه حتی با افزایش تولید تخم به 220 الی 230 عدد خواهد رسید که رنگ تخم مرغ مرندی به کرمی تا قهوه ای روشن متغییر است.

تغذیه مرغ مرندی

غذای مرغ مرندی به مانند نژادهای دیگر است اما به دلیل اینکه پرهای زیادی روی ساق پای مرغ مرندی وجود دارد از این رو احتمال آلودگی آنها با کف سالن مرغداری وجود دارد از این رو باید بهداشت را در هنگام پرورش مرغ مرندی رعایت کنید. و نکته دیگر اینکه از دادن غذای آلوده یا مسموم و پسماند دیگر حیوانات چون سگ و... در غذای مرغ مرندی اجتناب کنید چون باعث کاهش طول عمر باروری آنها خواهد شد.

خواص گوشت مرغ مرندی

به مانند تخم مرغ، گوشت مرغ مرندی نیز خواص زیادی دارد که باعث درمان و جلوگیری از برخی بیماری ها، تقویت بدن و مغز خواهد شد و در اینجا به طور خلاصه به آن اشاره خواهیم کرد.

مصرف گوشت مرغ مرندی باعث جلوگیری از بروز آلزایمر می شود

به دلیل وجود مقدار زیادی از نیاسین در مرغ مرندی قطعا مصرف گوشت مرغ مرندی می تواند باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می شود. در واقع نیاسین ماده ای است که باعث تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود از این رو در صورتی که شما در سن میان سالی یا بالاتر هستید و برخی اوقات دچار فراموشی می شوید می توانید گوشت مرغ مرندی را مصرف کنید.

پروتئین بالا  با چربی کم

اگر به حفظ تناسب اندام خود اهمیت می دهید و به دنبال خوردن غذاهای مقوی و کم چرب هستید قطعا یکی از بهترین مواد غذایی گوشت مرغ مرندی است که حاوی درصد بالایی پروتئین و در عین حال مقدار کمی چربی است.

حاوی اسید آمینه تریپتوفان

وجود اسید آمینه تربیتوفان در برخی از مواد غذایی باعث بالا بردن سراتونین مغز می شود که ترشح سراتونین عملا با شادی و نشاط همراه است و به دلیل اینکه در گوشت مرغ این اسید های آمینه وجود دارد از این رو با مصرف گوشت مرغ مرندی علاوه بر اینکه باعث تقویت حافظه خود خواهید شد باعث بالا رفتن شادی و نشاط خود می شوید.

حاوی چربی و کلسترول کمتر

یکی از مشکلاتی که شاید باعث می شود مردم کمتر به گوشت مرغ روی بیاورند وجود چربی و کلسترول بالاست که البته در گوشت مرغ مرندی این دو به کمترین میزان خود رسیده است و با خیال راحت شما می توانید از گوشت مرغ مرندی استفاده کنید و از خوردن این گوشت لذیذ لذت ببرید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است