آشنایی با فواید تمام قسمت های خوردنی گوسفندی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با فواید تمام قسمت های خوردنی گوسفندی

گوسفند زنده جزو دسته حیوانات اهلی و حلال گوشت است که ارزش غذایی زیادی در دنیا دارد و به غیر از قسمت های مختلف گوشت گوسفندی که برای ساخت انواع کباب و خورش استفاده می شود از قسمت های مختلف بدن گوسفند چون دل، جگر، قلوه، مغز، کله پاچه و حتی سیرابی و شیردان استفاده می شود و هر کدام از آنها خواص زیادی به همراه دارند از این رو قیمت گوسفند زنده نسبت به سایر دام ها و طیور بالاست.

اگر نگاهی به بازار خرید و فروش گوسفند زنده بندازید به طبع متوجه خواهید شد که قیمت گوسفند زنده نسبت به سایر دام های زنده و طیور بیشتر است و دلیل عمده آن خواص زیاد و سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی  چون آهن، روی، فسفر، سلنیوم و ویتامین B12، درصد بالای پروتئین و کالری و خوشمزگی بالای آن است. به طبع با افزایش قیمت گوسفند زنده، پرورش این دسته از دام های سبک پر اهمیت تر از قبل خواهد بود و همین باعث می شود که تعداد زیادی به شغل گوسفند داری روی بیاورند. شقه، راسته، ماهیچه، سردست، کف دست، فیله جزو بهترین قسمت های گوشت گوسفندی است که با آنها انواع کباب و خورش درست می شود اما این تمام ماجرا نیست بلکه شما با خرید گوسفند زنده، ذبح و سلاخی گوسفند به راحتی علاوه بر گوشت می توانید از قسمت های مختلف گوسفند شامل دل و جگر، کله پاچه و حتی سیرابی آن می توانید بهره مند شوید که در این مقاله فواید تمام این قسمت های خوردنی و خوشمزه را شرح خواهیم داد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: بهترین روش برای جرم گیری اتو بخار و تمیز کردن اتو

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

استفاده از گوشت و تمام قسمت های خوردن گوسفند

گوسفند زنده جزو بهترین دام های زنده در دنیا محسوب می شود چون بغیر از خواص گوشت آن دارای قسمت های خوردنی زیادی چون کله پاچه که خود آن شامل اجزای مختلفی است، دل و جگر و سیرابی است که همه آنها جزو قسمت هایی هستند که سرشار از انواع ویتامین، پروتئین، کالری و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

شما با خرید گوسفند زنده نه تنها از خواص بیشمار گوشت گوسفندی بهره مندی می شوید بلکه می توانید از تمام قسمت های خوردنی گوسفند چون دل و جگر، سیرابی، کله و پاچه استفاده کنید و از تمام خواص و ویتامین ها و کالری های موجود آن بهره مند شوید.

فروش گوسفند زنده و پرواری

برای مشاهده تمامی آگهی های این قسمت روی عکس زیر کلیک کنید.

آشنایی با خواص و مضرات مغز گوسفندی

مغز جزو یکی از بهترین اجزای کله پاچه است که طبعی سرد و تر دارد از این رو مصرف مغز گوسفندی برای افرادی که مزاج سرد و تر دارند توصیه نمی شود. از جمله خواص مغز گوسفندی می توان به تقویت قوه جنسی، طراوت چهره خوب آن اشاره کرده که البته هضم مغز گوسفندی نیز سخت است و زیاده روی در مصرف آن نیز می تواند برای معده ضرر داشته باشد و باعث از بین رفتن اشتهای فرد گردد.

به دلیل اینکه با مصرف مغز گوسفندی با هضم آن چربی در بدن ایجاد می شود از این رو به منظور بهبود هضم راحت آن به ویژه برای سرد مزاجات مصرف انواع ادویه جات گرم چون خردل یا دارچین همراه با کمس سرکه یا آبلیمود توصیه می شود که امروزه تا حدودی در اکثر کله پزی ها هنگام سرو مغز گوسفندی به مشتریان این کار انجام می شود.

دقت داشته باشید که ساندویچ مغز نیز داریم که طرفداران خاص خود را دارد اما با کباب کردن مغز گوسفندی عملا هضم آن نسبت به نوع پخته مغز سخت تر خواهد شد اما یکی از فواید کباب مغز این است که عوارض کمتری برای معده انسان دارد.

گوشت سر و بناگوش و چشم گوسفند

یکی دیگر از قسمتهای خوشمزه، لطیف با هضم آسان و مفید قسمت گوشت سر، بناگوشت و چشم گوسفند است که طبع آن گرم و تر است و مصرف آن برای افرادی که قوه هاضمه قوی ندارند توصیه نمی شود.

دل گوسفند، بهترین قسمت بدن گوسفند

به طور حتم می توان گفت که یکی از بهترین قسمت های بدن گوسفند را دل یا همان قلب تشکیل می دهد که عمده حجم آن را گوشت خالص تشکیل داده است. طبع دل یا همان قلب گوسنفدی گرم و خشک است و حرارت نسبتا زیاد و بسیار پر انرژی دارد که مصرف آن برای افرادی که دچار ضعف قوا و سردی مزاج هستند توصیه نمی شود. به این نکته توجه داشته باشید که هضم دل گوسفند از گوشت ماهیچه سخت تر است و همین باعث می شود که پاره کردن و جویدن آن سخت باشد بنابراین هنگامی هنگام پخت یا کباب دل گوسفندی بهتر است آنرا به قطعه های کوچکتر بریده و همراه با چربی دور قلب کباب یا پخته شود و همراه با کمی فلفل، زیره یا آبلیمو مصرف شود که باعث هضم راحت تر آن شود.

مصرف دل گوسفندی ممکن است باعث ایجاد یبوست در افراد شود و این را نیز در نظر بگیرید که دل مرغ نسبت به دل گوسفند به تعداد زیاد در دسترس است و هضم آن نیز راحت تر است.

جگر گوسفند، مقابله با کم‌خونی

کباب جگر گوسفندی یک غذای دیوانه کننده است که بوی آن هر کسی را مجاب می کند که چند سیخ جگر گوسفند بر بدن بزند به خصوص اینکه به صورت جگروز لرستان درست شود. در واقع جگر گوسفندی طبعی گرم و تر دارد و خون نسبتا زیادی تولید می کند و بهترین نوع ماده غذایی برای درمان کم خونی است اما هضم آن خیلی راحت نیست و دفع آن از بدن نیز سخت است بنابراین مصرف جگر گوسفندی برای همه توصیه نمی شود به خصوص اینکه اگر جگر حیواناتی باشد که در مجاورت شهرهای آلوده یا صنعتی بوده و با غذاهای صنعتی تغذیه و رشده کرده اند.

به دلیل اینکه جگر گوسفند و هر حیوان دیگری محل ذخیره سموم و مواد زائد موجود در غذاهاست  از این رو از گذشته تا امروزه جگر، دل و قلوه را به قطعات کوچک برش می دهند و کباب می کنند که تنها دلیل آن هضم سختشان است و بهتر است در کنار جگر گوسفند کمی نمک، دارچین، زیره و سرکه آماده کرده و سپس آنرا کباب کنید. دقت کنید که جگر گوسفند اگر در روغن سرخ شود هضم آن به طبع سخت تر از کباب کردن آن است.

قلوه گوسفند، هضم سختی دارد

اگر سری به جگرکی هر شهر بزنید قطعا در کنار انواع سیخ جگر گوسفند می توانید انواع سیخ قلوه ( کلیه) ؛ دل ( قلب) را مشاهده کنید که به راحتی می توانید آنرا کباب کنید. البته قلوه گوسفند دارای طبع معتدل و رو به خشکی دارد ومحل تولید ادرار است که مصرف آن به همراه جگر و ریه گوسفند به همه مردم توصیه نمی شود چونکه هضم آن سخت است.

همانطور که خوردن گوشت بز و گوسفند هر چقدر که سن پایین تری داشته باشد خوشمزه تر و لذیذ تر است و در این بین گوشت بره و بزغاله هضم راحت تر و خوشمزگی بیشتری  دارد از این رو در مورد دل و جگر و قلوه حیوانات صدق می کند.

طحال و عوارض زیاد آن بر بدن

یکی از قسمت های حرام گوسفند قسمت طحال است که سیاه رنگ و نزدیک معده قرار دارد و به خاطر حرام بودن آن در هنگام ذبح و سلاخ گوسفند دور ریخته می شود. در واقع طحال گوسفند عوارض زیادی برای بدن دارد که در صورت خوردن طحال باعث آلوده شدن خون فرد و تکرار آن باعث بروز انواع توده‌‌ها، موهای زائد، اختلالات عصبی، لک‌‌های پوستی می شود و با مصرف آن  احتمال ابتلا به سرطان در بدن افزایش پیدا می‌‌کند.

پاچه؛ سفت کننده اندام‌ها

پاچه گوسفندی جزو قسمت های خوب کله پاچه گوسفند است که طبعی معتدل دارد و حالت لزج داشت و مصرف آن برای افراد تب دار توصیه می شود و خوردن آن برای محکم نمودن اندام‌‌های سفت مثل استخوان، تاندون‌‌ها و یا پس از شکستگی خوب است.

جگر سفید؛ چاق کننده نیست

نام دیگر جگر سفید همان شش، پفی یا ریه است که ارزش غذایی نسبتا کمی نسبت به قسمت های دیگر بدن گوسفند دارد اما به خاطر اینکه خوردن آن چاق کنند هنیست از این رو در رژیم های لاغری به جای گوشت تجویز می شود.

سیرابی تولید کننده رطوبت و بلغم در بدن

یکی از چندش آور ترین و بد بو ترین مواد غذایی سیرابی و شیردان است که برخلاف بو و ظاهر آن دارای درصد پروتئین و کالری بالا، چربی پایین و انواع مواد معدنی و ویتامین به خصوص ویتامین گروه ب است که برای درمان و رفع ویار زنان باردار مفید است.  این غذا چاق کننده نیست و به مانند  جگر سفید جزو دسته مواد غذایی است که در رژیم های لاغری در کنار و سوپ ها به جای گوشت قرمز استفاده می شود.

خوردن سیرابی و شیردان گوسفند باعث ایجاد رطوبت و بلغم در بدن می شود بنابراین کسانی که سرد مزاج هستند از خوردن سیرابی و شیردان اجتناب کنند و در صورت مصرف آن باید  از گرمی‌جاتی همچون نمک، گردو، زیره و آویشن استفاده کنند. دیر هضم بوده و باید قبل از پخت خوب شسته شوند.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: بهترین روش برای جرم گیری اتو بخار و تمیز کردن اتو

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

نظری برای این مقاله ثبت نشده است